När jag började sikta mot FIRE så satte jag ett ganska tight mål, jag skulle behöva klara mig på 150 000:- per år och klara det i 10år fram till “riktiga” pensionen.
Så där hade jag ju en summa som mål.
Jag nådde den summan snabbare än jag trodde så satte upp ett nytt mål.
Jag ville ha den summan jag kom fram till ovan+ett extra “utgiftsår” på sparkontot+300 000:- på ett “nytt bil” konto" + 200 000:- i en “if shit happens” budget.
Nu idag när jag kollade har jag nått alla dom målen ovan +100 000:- mer än det . . .o skall jobba 5månader halvtid nu..minst.
Så vad gör man när målen är nådda?
Jag kan ju fortsätta öka marginalerna i varje “pott” men känner att det egentligen inte behövs.
Jag kan amortera på lånet “summan över budget” varje halvår
Eller kan man unna sig nått för “job well done”
Sen är ju frågan, när man nått målet hur mycket skall man riskera egentligen, jag kan sätta allt på fasträntekonto o ändå klara mig men visst skulle det kännas surt om börsen går ok i 10år sen.
Men att i detta läget när man nått målet “chansa” på att den stora kraschen inte kommer känns lite “dumt” . . lite " om du vunnit spelet varför fortsätta spela?"
Blev lite långt men har ju mycket ledig tid nu
Jo det kan man väl håll med om, men jag hade en sak som hände i livet så jag ville nå Fire snabbt o satte ett väldigt lågt mål.
När jag sen insåg att det målet gick snabbare att nå är jag trodde satte jag ett mer realistiskt mål som jag då idag ligger +100 000:- över.
Så målet är fast men nu ligger jag som sagt över o funderar på vad man gör då?
Jag kan ju som sagt ta dom pengarna o börja spara mot ett nytt “eget på sidan om” mål. . eller amortera eller vad man nu skall göra .
Håller med om att inte vilja flytta målet mer, jag har ju nått det. .
Men vad skall man göra då, har man ett mål och når det, då “måste” man ju göra en plan för vad man gör med pengarna som överskjuter målet. ..vet inte riktigt hur man kommer runt det , lite det jag undrade med tråden.
Alla som når ett mål i förtid måste ju på nått sätt fundera på vad man gör med överskottet. . ser inte det som ett “nytt mål” direkt
Vet inte riktigt, det är en svår fråga.
Man kämpar en längre tid mot ett mål och när man når det i förtid så blir det lite…“och nu då?”
En “nackdel” med att spara länge mot ett mål, i alla fall i mitt fall är att jag blivit grymt “snål” och unnar mig inget alls nästan
Håller väl med men det ÄR svårt att veta när man skall nå målet, och det är inte så lätt att bara sluta jobba på “dagen” när jag hade samtalet med chefen om att sluta va vi mitt i “Iran dippen” och trodde inte jag skulle nå målet så snabbt som jag gjorde.
Och jag vill ju hålla det löfte jag gav chefen. . och det känns bra o jobba 50% lite nu. .
Men jag trodde som sagt jag skulle nå det ekonomiska slutmålet efter sommaren…inte redan nu
Jo där i ligger lite av frågan med tråden. . målet är ju väldigt “flytande” om man är investerad.
Men hur tänker ni andra där, om man har som mål X kronor, visst man kan fortsätta så man har X+50% till för att “målet” skall klara en 50% nergång.
Men jag tycker detta ÄR svårt, har man ett mål på X kronor så kan man ju gå över/under denna summa 100ggr på ett år om börsen svänger kraftigt.
Ja, det är klurigt, jag har också grunnat mycket på siffrorna. Har landat i att jag tar ut ett fast månadsbelopp, som ligger lite i underkant mot vad kapitalet möjliggör, lite i överkant mot vad jag vanligtvis behöver.
Om jag inte förbrukat hela månadsbeloppet en månad, så sätter jag in det som blev kvar på ett särskilt buffert/nöjeskonto. Och när jag behöver mer än mitt månadsbelopp, t ex för en ny mobil eller en resa, så tar jag från buffert/nöjeskontot.
Månadsbeloppet höjer jag årsvis med inflationen.
Skulle det bli pengar över när man börjar ta ut den allmänna och tjänstepensionen, så är väl inte det hela världen, förhoppningsvis har man hälsan att kunna njuta av dem även då.
Överdriven snålhet kan kännas riktigt trist när åldern kommer ifatt och nån gång blir lika med aldrig..
Känner flera som arbetade onödigt högt upp i åren och när dom som par sedan fick smak för att resa tillsammans som hellediga svek hälsan den ene relativt tidigt. I ena fallet runt 70-års ålder och det andra paret redan runt 65 .
Fundera noga på vad du skulle uppskatta som kostar pengar och gör nu och inte sen.
Det som är den värsta begränsningen är ofta tid kvar med god hälsa.
Vi gillar att resa med tåg på vackra rutter i exempelvis bergiga trakter. Åkt en del i Norge och över alperna tre gånger olika rutter. Även 300km/h tågen i Frankrike till Rivieran och vissa rutter i Spanien har vi åkt.
Första klass tåg är relativt prisvärt om man bokar i rätt tid och flygresor till startpunkterna likaså
Jag vet inte (kommer inte ihåg?) vad du satt som mål, förutom delmålen med buffert och bilmål.
Själv har jag haft ca medianlön större delen av arbetslivet och när jag började räkna så smått och ledsna på jobbet, satte jag som mål att resten av livet som pensionär ha lite mer i nettoinkomst / månad än sista jobblönen (även inräknat 2% medelinflation per år). På det lever jag helt OK även med långsemester på varmare breddgrader och beggat bilbyte eller annan lite större utgift.
Jag spekulerade att “fegisfonder” med 6,5-7% avkastning / år skulle ge mer än vanliga löneförhöjningar vid ca 3%. Slutade jobbet vid 64 mot riktålder 66 år. Tog ut pensionerna på 12 år för att nå den sista nettojobblönen + några tusingar extra. Vid 77 år går pensionen ned ordentligt men då är troligen utgifter lägre samtidigt som ISK-stålar med 6,5-7% avkastning borde räcka och täcka upp fram till 102 år, står börsen och stampar till ca 92 år och går den ned rejält närmar sig ISK att täcka fram till ca 85 år.
150k / år som du skrev låter som snålliv, har du tagit med inflation där, säg 2% / år? Vid 10:e året fram till vanliga pensionen blir det ca 183k.
150k är vad jag planerar att ta från sparandet men jag tänker ta tjp o IPS också så levnadskostnaden blir mer.
Ja har satt +2% i kostnad per år ja. ..
Men hur mer jag funderar på ordet “mål” så är ju egentligen målet att jobba mindre så man kanske skulle tänka på det o inte ett ekonomiskt mål?
Men man måste ha pengar för att köpa tid så svårt att inte räkna ut vad man kommer behöva och sätta det som “mål”
Mål: Göra något givande/utmanande/roligt med tiden.
Pengar: Verktyg.
Uttagsstrategi: Hanterar överskott/underskott.
Har just nu ett överskott. Sitter i solen och lyssnar på fåglarna. Hittar jag något att konsumera, fine, funderar på det ett tag. Krockkudden vid stor nedgång minskar VS passa på medan man lever.