Pulling the plug is hard | Extremt exempel

Fick upp denna i mitt flöde ikväll hos Nick Magiulli på X:

Så många tankar, men innan jag delar dem, vad tänker du?

4 gillningar

Var tvungen att googla och lärde mig en ny akronym - FAANG.

FAANG är en akronym för fem stora amerikanska teknikföretag: Facebook (Meta), Amazon, Apple, Netflix och Google (Alphabet).

En FAANG-chef är alltså en ledare eller chef på hög nivå inom något av dessa företag. Termen används ofta för att beskriva någon med mycket erfarenhet och ansvar inom teknikbranschen.

5 gillningar

Med 85 miljoner på banken och 30 miljoner i pensionsfond, drygt 50% belåning på huset, så är det ju bara att dra. Skulle siffrorna se illa ut om 2-3 år så hoppa tillbaka och jobba några år till innan man blivit dinosaurie på arbetsmarknaden.

2 gillningar

Alltid fascinerande när så pass intelligenta personer är så dålig på investeringar. Visserligen är dessa personer fullt sysselsatta med jobbet men ändå, in med pengarna i en indexfond bara eller betala åtminstone av bolånet.

Angående om han kan göra FIRE så beror det i vanlig ordning på vilket behov av konsumtion man har. Dessa pengar kan trots sin storlek vara otillräckliga om man har ett behov som är större, vilket han kanske har vant sig vid. Anspråkslöshet och flexibelt sinne innebär att det är mycket lättare att göra FIRE.

Uppenbarligen brinner han inte för sitt jobb men det är en bekväm situation han har, det tuffar på bara. Att ta steget innebär outforskad mark, osäkerhet och tveksamheter även om man ser att pengarna räcker till. Många får kalla fötter i den situationen, ingen annan gör det så ska jag verkligen våga. Jag har varit där och tog steget så jag förstår känslorna. Även om man varit beslutsam länge blir det lätt kalla fötter när beslutet ska tas.

3 gillningar

Stirra dig inte blind på de absoluta siffrorna, det är utgifterna vs kapital som spelar roll.

Gör om siffrorna till “medelsvensson”, 8,5Mkr kapital (räknar bort de illikvida medlen, och likställer det med svenskens pension) och 300kkr i årsutgifter.
Uttag på 4% från kapitalet täcker ungefär lite drygt årsutgifterna, så ja, dra pluggen kan man nog, men inte med enorma marginaler. Om man vill leva med den nuvarande livsstilen.

Var någonstans läser du hur de likvida pengarna är investerade?

4 gillningar

Jag tolkar likvida pengar som att de inte är investerade men det är något oklart ja. Han kan anse att aktier/fonder är likvida pengar.

Lika förbryllade är nog egyptier kring våra ”fantasilöner” och sparkapital. Hade man haft 95 msek skulle man nog tänka att bara jag når 100 så drar jag i pluggen… tänk våra förfäder som tog sin rygga med lite bröd och begav sig till fots för att hanka sig fram med ströjobb på sågverk/gårdar i jakten på ett bättre liv.

5 gillningar

Ja, det går snabbt att omsätta börshandlade aktier till cash, de är att betrakta som likvida tillgångar.

4 gillningar

Jag avundas några av mina förfäder men för varje praktexempel av familjemottot (“väx i fred”) så finns det en som blivit kallad kulak och sett familjen “krympa”

Jag håller dock helt med om att målen har ändrats klart och tydligt. Min familj brukade räkna 10 hektar av god åkermark eller ädelskog som bevis på att en man hade lyckats men nu så räcker det knappt för att inte bli utskämd på familjemöten.

1 gillning

Jo om man är beredd att likvidera dem i rådande börsläge ja, men om jag skulle lägga upp min ekonomi och fråga andra om jag kan göra FIRE skulle jag anse det är relevant att förtydliga att detta är aktiefonder om det nu är så. Men visst, han listar det under investments så du har nog rätt att det inte är pengar på bankkonto. Å andra sidan listar han bolån under investments också.

Han kan leva ca 35 år med nuvarande utgiftsnivå på sina tillgångar om man räknar Die With Zero och noll avkastning (då räknar jag bort 0,5 MU$ till barnens utbildning). Jobbar han ett par år till så ökar marignalerna såklart och det är inte så troligt att han kan kliva av och sedan kliva på igen, det finns MÅNGA som är beredda att ta hans plats.

Så han kommer vid a 45 gå hem, sluta klättra på karriärstegen och göra något annat samtidigt som hans barn som är i typ mellanstadiet ser farsan sluta kämpa och göra det han bara känner för. ¨

Kommer hans barn få samma chans? Att lyckas ramla in på ett enkelt jobb hos en Techjätte PRECIS under den tiden Techjättarna är så totalt dominerande och kunna klättra och tjäna pengar ?

Min tanke är att han måste hitta något riktigt viktigt att jobba med så han lär sina barn att det är värt att kämpa för saker och ting. Inte spela golf hela dagarna.

Men det låter som han är rätt less på jobbet. Och kanske det väcker en och annan tanke hos alla corporate drones på Techjättarna ifall han går fram till fönstret och gör ett Basejump.

Eller varför inte aungaudllin way:
Viking Jump Viking Leap Off Cliff GIF - Viking Jump Viking Leap Off Cliff Man Jump GIFs

6 gillningar

Reagerar mest över ‘sole income’. Tolkar det som att endast en i hushållet arbetar.

Känns som en konstig prioritering att vara så mkt borta från sin familj och missa barnens uppväxt.

3 gillningar

Ham har råd med FAT FIRE. Så klart han kan sluta.

Men den spenderingen han hade så är det ju lungt. Han kanske vill att hela släkten ska göra fat FIRE på hans pengar? :slight_smile:

1 gillning

Han är en Tech Exec på ett FAANG bolag.

De arbetar mycket och skillnaden mot de längre ner på stegen är att han har kommit upp sig och tjänar pengarna. Det är corporate culture och kräver en viss markservice i form av hemmafru. Det krävs nog ett visst mindset att anpassa sig till en sådan kultur. Det är nog en del av det som gnager i honom faktiskt.

3 gillningar
  1. Vi vet inte att det är en man som har en fru.

2. Jag förstår det, men tycker det är en konstig prioritering. Hen prioriterar arbetet och att tjäna mer ‘onödiga’ pengar. Hens partner jobbar inte utan prioriterar uppenbarligen familjen. Att ha så olika syn på värderingar känns som svårt i ett förhållande.

2 gillningar

Jag fastnar mest för psykologin och det emotionella kring beslutet. Han verkar ju helt säker på att pengarna räcker men vet också att det är enklast att stanna kvar och lägga pengar på hög till ingen nytta.

RE-delen av FIRE kräver lite mod helt enkelt.

5 gillningar

Det stod 44M så jag tolkade det som 44 årig man. Två mellanstadieungar osv så jag gör en sannolikhetsbedömning att det är en kvinna med i bilden och baserat på det jag vet om sådana företag i USA så jobbar han och hon är. hemmafru.

Visst, det kan vara något annat men kanske inte så sannolikt.

Jag vet inte om jag skulle vilja ha det så.

En sak är att det blir en stor omställning för familjen om han kliver av. Det var lite det jag var inne på tidigare.

Det är nog något de behöver diskutera. Tänk om frun inte gillar att gubben helt plötsligt är hemma och skapar oordning i hennes rutiner och organisation?

Frågan som sådan, och svaren är symptomatiska tänker jag. Pengarna finns, de kommer räcka med marginal. No brainer.

Han har vunnit spelet. Face the fact, han kan jobba ihop mer marginal men till vilken nytt?

Det är allt runtomkring som väcker frågeteckningen
De mjuka frågorna… Relationerna.
Och i det även relationerna till hans grupp som han chefar över.

Någon borde säga till snubben att prata med någon om detta. F2F. Inte för att han har problem, men för att det kan bli problem om man hanterar det fel.

Vad vill han göra när han blir stor?

10 gillningar

Hur mycket jag än gillar den gifen, är det verkligen så mitt beslut framstår? :sweat_smile:

3 gillningar

Jag känner att jag känslomässigt brottas med beslutet att dra ut pluggen.
Arbetet är en del av ens identitet,det kan svårligen vara annat när man lagt huvudsaklig tid på det under decennier.
Livet är dessutom lite felkonstruerat på det sättet att det egentligen är när man är ung som man klarast känner behovet av disponibelt cash.
Nuförtiden så känner jag inte det alls lika direkt.
När jag var ung var jag fattig.
Nu har jag pengar…men skall jag vara ärlig så är jag tveksam om jag kan bränna dem på saker och händelser som kommer att berika min tillvaro ytterligare.

Jag behöver å andra siden inte tjäna ytterligare en miljon heller…vad f-n skall jag med den till?

Med referens till Factorys gamla brottarhit “Efter Plugget” så känner jag faktiskt viss osäkerhet för tiden “Efter Jobbet”.

Det fixar sig alltid…det löser sig nog…

4 gillningar

Ett modigt beslut, noga övervägt och av någon som är väl förberedd.

Något som skrämmer en del, men i hemlighet önskar vi att vi var lika coola.

2 gillningar