När man nått sitt mål, vad gör man då?

Låter vettigt, vet inte riktigt om jag sett nån som har en uttagstrategi som hanterar överskott.

mm det där sista där jobbar jag med, att man talar sig ur att köpa/göra nått man vill NU för att om 30år på hemmet inse att man lätt hade haft råd att göra saker man då inte kan.

Som min egna konsult tänker jag så här när jag haft ett bra halvår eller år.
Överskottet av pengarna ger mig en trygghet och buffer, och jag kan välja själv vad jag vill göra med min tid.

Pengar kommer och går, tiden gör inte det.
Pengarna ger dig frihet i tid — sen måste du fundera på hur du vill spendera dina dagar.
Hur ser en perfekt tisdag ut för dig som FIRE? När vaknar du? Vad gör du?

Har du några hobbies du vill lägga mer tid på?
Utmaningen för dig är att du kanske inte helt verkar veta vad du ska göra när du är i “mål”?

Många pensionärer som inte har några hobbies utanför jobbigt får det ofta rätt svårt för de vet inte hur de ska fylla sin tid. Hade nyligen den diskussionen med min far som gick i pension för ett par år sedan (han saknar inte jobbet ett dugg). Sen beror det kanske på om man är mer Typ A eller B personlighet.

Men jag hade rekommenderat att sitta ner och fundera på hur du vill spendera din tid och vad som gör dig lycklig.

2 gillningar

En fundering, hör inte frågan hemma i Fire kategorin? Kanske att frågan missas av de som lever Fire och kan ge rimliga råd.

1 gillning

kanske men jag tycker ärligt talat kategorierna när man startar en tråd vara lite röriga.
Men kanske inte helt en fire fråga, många verkar jaga ekonimiska mål men sen hamna i ett “vad nu då?”
Just detta o jaga mål som man sen i framtiden når. .och då kanske inte alls känner samma “dragning” mot det målet som när man startade…

Det där med mål är svårt, jag skulle gärna intervjua en idrottare som nått sina mål. . .jag menar om man är BOLT o har alla guld o världsrekord som man jagat..vad gör man då?
Många som gnällde på Klyft när hon slutade med 7kamp men jag förstår det helt, vilka mål har man kvar?
Hmm det där blev kanske för djupt men det får stå kvar, men jag tror många som sparar hamnar lite i idrottarnas tankesätt “jag har vunnit men jag kan ju vinna en medalj till o sen en till”
Är det så kul för Mondo att jaga att slå sitt världsrekord en gång till?

1 gillning

Är det inte en väsentlig skillnad på Mondo och dig? På mer än den atletiska aspekten.

Ditt mål verkar vara FIRE. Då är pengar en förutsättning som bestämmer när mållinjen är passerad. Det finns ingen prestation, prestige eller konkurrens.

Min tolkning av tråden och dina inlägg i den @jolt1 är att du kanske inte planerat så tydligt vad du faktiskt skulle göra när du nådde milstolpen att pengamålet var uppnått. Så du grubblar (att söka stöd hos andra är smart, kudos till dig!) och puttar görandet framför dig så länge. Kanske löser sig problemet automatiskt om börsen tvärdyker 10%. Så kan du fullfölja planen att arbeta 3mån till.

Hur mycket har du mentalt målat in dig i ett hörn att du bara har två val? Alternativt målat in dig i mitten av rummet och står där med alla val?

Följ ursprungsplanen. Om du mår dåligt av den efter att ha gjort den en period så kan du fatta nya beslut i en annan riktning då.

Vad du ska göra när dina mål är nådda har du själv svaret på. Blanda inte in Mondo :wink:

2 gillningar

En motfråga. Varför började du sikta mot Fire?

1 gillning

Klart det är skillnad på Mondos läge, jag bara tog det som exempel på en person som nått sitt ursprungliga mål o har överträffat det.

Jag har extremt noga bestämt vad jag skall göra när jag nått målet o det har jag gjort.
Frågan i tråden va att jag och många här ligger ÖVER målet men det verkar inte vara en vanlig tanke här att vad gör man då?
Jag fick lite samma reaktion när jag gjorde ett inlägg i en av angaudlinns videor där han sa att han efter ett år av FIRE hade mer pengar än när han startade , min fråga va då samma “vad gör du med pengarna över budget”
Men det verkar inta vara en tanke nån annan än jag har här. ..

2 gillningar

Så huvudfråga är inte vad man gör när man nått sitt mål. . .utan vad gör man om man överträffar det

1 gillning

Samma sak som om du hade nått målet!

5 gillningar

Jag tänker att det är väl bra att ligga lite över budget, eftersom du inte vet vad som kommer senare i livet. Du kanske upptäcker ett nytt intresse som kostar (allt kan bli en materialsport har det visat sig) eller så kostar du på dig lite extra utgifter då och då - typ leja bort saker du kan göra men inte vill.

2 gillningar

Gillar det svaret men undrar hur många som har den “kylan” i mentaliteten?
Jag hoppas jag har det och det är väl ditåt det lutar.
Men tycker frågan är kul att prata om, man ser dagligen folk som når sina mål va dom nu kan vara o direkt hittar nya högra mål.
Sen är det väl inte fel att skapa nya mål, det kanske känns hopplöst att sätta ett sparmål på 5miljoner om du startar från noll, då kan man ju ha ett mindre mål först.
Vet inte om jag bara gillar ämnet men man ser människor biland som är TOK drivna att nå ett mål..idrottare tex

1 gillning

vet inte om jag missförstår frågan men mitt svar är “har man räknat rätt så lever man FIRE”

Grattis, du är Fire.

Man börjar leva sitt liv som eldvakt.

1 gillning

Jo men om du då efter 10år i fire ligger högt över din budget vad gör du då? Visst man behöver inte göra nått

Jag tror att du spekulerar för mycket (eller för generellt) om andra människors drivkraft och/eller mål utifrån vad du ser från ditt perspektiv.

Jag vill ge dig cred för att du försöker hålla diskussionen till det du ville när du startade den.

A) Sätt procentuella mål istället för kronor och ören på “över/under”. Exempel: Om jag går 10% eller mer under budget så ska jag göra X och Y med beloppet som är överskridande.

B) Donera allt överskott till välgörenhet.

C) Lägg allt överskott på en hög vid sidan av och avvakta 24 månader. Om allt fortfarande är enligt originalplan så har du i förväg bestämt att du ska göra X med den överblivna högen.

Osv.

2 gillningar

Tja det är ju kul. . jag gillar att spekulera o har ju Bara mitt perspektiv att gå från men jag fascineras av andras val och mål . . när folk dedikerar sitt liv mot ett mål jag inte ens skulle vilja ha utan ansträngning så är det fascinerande

1 gillning

Aha du är 10 år i FIRE, trodde du väntade på att trigga din FIRE (läste slarvig). Kan du inte bara leva lite lyxigare FIRE? eller ge tidigt arv/gåva om du inte spara för att extrasäkra din fire (jag hade nog flyttat högre andel lite lägre risk om jag fick högre avkastning än planerat själv)

Nej jag är just i starten, jag bara drog till med en högre summa år för att ge frågan lite med förståelse.
Men det du skriver sen är just det jag är ute efter. . ger man sig själv nått kul eller kör man bara på o ser pluset som nått som bara händer.
Sista meningen är nog nått jag skall göra. . men man KAN ju också gambla mer med “överskottet” om man vill :wink:
Jag har tex min “ny bil pott” i lite högre risk, går det kass blir den en billigare bil, går det bra en lite dyrare..båda funkar för mig

2 gillningar

Du har ju uppnåt målet! Om det stressar dig kan du ge mig de pengarna som är överskottet.

DU kan ju behöva ny bil 2gånger innan du är 90 med