När man nått sitt mål, vad gör man då?

Är egentligen inte så förtjust i att köra eller äga bil men just nu behöver jag det men tror inte jag kommer ha bil om 10år, jag byter nog min om 2år o köper min sista.

jag har levt bra på 20 000:-/månaden i många år nu o jag ser det inte som jag lever snålt..
Jag kommer som sagt ta ut tjp o IPS från jan-27 så jag räknar med att ta 150 000 0m året från sparandet. . .så tänker fortsätta leva som nu +2% om året

1 gillning

Jag räknar med att göra av med runt 15000/månad om jag slutar arbeta några år före pension men avrundar det till 200k/år för att få lite extra marginal.

Eftersom jag eventuellt blir påtvingad RE lite tidigare än jag vill har jag de senaste månaderna skrivit upp absolut alla utgifter jag har haft. De “bästa” månaderna har totalen blivit nästan exakt 15k utan att jag har gjort några ansträngningar att spara så jag känner mig skapligt trygg med att det går utan att livet blir påvert. Månader med 3k till CSN når jag inte 15k men det lånet är snart betalat.

1 gillning

Överskott:

• lyxa till mitt eget liv
  • Lyxa till andras liv
  • Hjälpa familj ekonomiskt
  • Välgörenhet, stötta djurhem som går på knäna för att det finns så många hemlösa djur och veterinärkostnaderna ökat massor senaste åren

Det skulle jag (nog) göra :smiling_face:

3 gillningar

Pengaöverskottsproblemet löser du snabbt och geschwind med en uppgradering av hemmabion. Dumpa Trinnoven och investera i en nyare Altitude 32. 16 kanaler duger inte längre om man har pengaöverskottsproblem. Det säger sig självt! Några potenta flerkanalsslutsteg till och ytterligare surroundhögtalare, så är du hemma och av med problemet. Uppstår tidsöverskottsproblem kan du sedan sitta och pilla med systemet och fylla upp dagen.

1 gillning

Läste på ett ställe att man kan rädda ett liv för 40tkr, rent statistiskt mha effektiv altruism. Tror det var GiveWell som skrev det. Låter lite optimistiskt, men…

150tkr räddar 3-4 liv alltså. Går allt bra på börsen kanske man kan rädda ännu fler i framtiden? Vet inte om det är bättre att rädda få nu eller många sen.

Om man ändå inte behöver slantarna behöver man ju inte bekymra sig om att förlora dem. Det talar för att satsa snarare än att spara.

Men du som verkar ha någon slags LEAN-fire skulle nog kunna ha nytta av lite mariginal och extra buffert. Du verkar rätt nervös i tråden om Hormuz-sundet.

Ja, skönt att någon fattar det. Bra formulerat, men jag når aldrig någonstans med den frågan här. Blir mer att folk ifrågasätter själva frågan.

Enligt Rickard Nylund i RT-poddenavsnitt 464 ser förhållandet till pengar lite annorlunda ut för de som strävar efter FIRE och de som är FI med god mariginal.

Man fattar liksom på högre “nivåer” att varken pengar eller frihet/avsaknad av ett jobb löser frågan “vad gör jag nu då?”.

Idrottspsykologer och ffa astronauter har väl någon slags rutin för just det där? Det är väntat att vara lite nere något år efter en stor framgång. Man får luta sig mot andra rutiner ett tag tills det gått över och inte agera på känslorna under tiden.

Någon här på RT tipsade om Riley Moyne. Talar om pension i fyra faser. Semester, besvikelse, omorientering och stabilisering. Det är en inramning, ett sätt att tänka på det och ingen exakt vetenskap vad jag förstår. Du kanske måste igenom viss besvikelse och omorientering innan allt lugnar ner sig?

2 gillningar

Överväger förtida arv.

1 gillning

Ny med anders hansen om varför du aldrig blir nöjd tkr ja passar här

4 gillningar

Jag har en altitude 32​:wink:

20m räcker gott och väl, grattis!!!

Ah, fel av mig. -Är för dåligt påläst på Trinnov…Vardagsrummet, som jag kommer ihåg det, var inte av storleken olympisk simbassäng så du klarar dig nog utmärkt.

jäklar va börsen tågar på. . nu fick jag ju 5månaders utgifter i uppgång bara idag.
Men jag tror jag har en plan nu ..

Jaha, vad blir det för plan då?

Jag är lite i samma läge som dig jolt1, börjar strax min FIRE-resa och kanske har jag haft lite liknande tankar som dig angående mitt mål och beloppen runtomkring det.

En sak som har hjälpt mig rätt bra är de månatliga avstämmningarna jag gör av alla mina tillgångar. Det har jag hållt på med i mer än 8 år nu och man får en ganska tydlig bild av hur saker och ting svänger, ibland upp och ibland ner.

Med många datapunkter så kan man börja lägga upp lite olika medelvärden (12, 36 och 60 månader) över skillnaderna och det “smetar” ut toppar/bottnar ganska bra.

Personligen jobbar jag på att hitta på något regelverk där jag kommer att plocka ut en viss % om totala nettofömögenheten ökar med en viss % mellan mina månads sammanställningar, vikta över mot räntespar då är tanken

Sen är jag lite pessimist så jag tänker att ser det FÖR bra ut ett tag så kommer snart verkligheten att rätta till det så att man kan gå tllbaka till att vara lite orolig igen​:grin:

1 gillning

Vitsen med att ha mycket pengar för mig är ju att man inte behöver tänka på pengar längre. Nu är målet att skapa det bästa livet man kan tänka sig.

5 gillningar

@jolt1 - tack för att du delar med dig. Jag har en massa tankar i frågan, men eftersom detta är en fråga som tenderar att återkomma i communityn, skulle du kunna tänka dig ställa på en provpodd med mig och @moad där vi pratar om det?

Det du beskriver är ett klassiskt fall av en hög kall spaghetti där om man drar i en ändre så följer ändå hela bunten med. Vad det handlar om är att urskilja de olika sakerna från varandra och klassificera dem som antingen hjärna- eller hjärta-problem.

Det syns tydligt om man läser tråden att många angriper de olika problemen från sitt eget perspektiv och jag gisssar att trots 60 kommentarer är inte din känsla i grunden förändrad och att du egentligen vet mycket av det som skrivs, eller har jag fel?

6 gillningar

Jag har varit helt utloggad i helgen så missade detta,
tror inte en podd är nått för mig tyvärr, att prata till publik är inte min grej .
Sen har det hänt en sak på jobbet i veckan som fick mig att tänka om och kanske kommer utnyttja det faktum att jag nått mitt mål på ett annat sätt än jag tänkte när tråden startades.
Men tack för frågan, men som sagt att prata inför folk har varit en fobi sen skolan

1 gillning

En liten provocerande tanke; kanske just därför du ska göra det? :grinning_face:

2 gillningar