När känner du dig rik?

Jag känner mig ofta väldigt rik.

Igår hade en person, (Day9, en amerikan) skrivit på Facebook:

“Skryt i kommentarsfältet om vad som helst!”

Jag skrev:

“I woke up alive and healthy!”

Jag känner mig framförallt rik för att jag är frisk och kan lämna blod och blodplättar och hjälpa mina medmänniskor.

Att vara frisk är kronan på den friskes huvud som den sjuke bara ser.

Varenda dag är jag glad att vakna upp frisk och vid liv!

Jag känner mig rik när jag dricker Tropicana apelsinjuice som vi aldrig hade råd med i min barndom.

Jag känner mig rik i mina nya skor, en av dom få märkesvaror jag har. Varje gång jag tittar ner och får syn på dom tänker jag:

“Jäklar vad fina skor!” Det är annorlunda är den tiden när dom enda skor jag ägde var lumpens gympadojor som var trasiga.

Jag känner mig rik för jag är så mycket lugnare dessa dagar och känner en större harmoni och har större förståelse för människor och alla deras sinnesstämningar, bra som dåliga.

Jag kan se på människor med större kärlek idag och jag tror det grundar sig i sjukdomar och elände jag sett i mitt yrkesliv. När jag blir arg på någon varar det aldrig länge för jag brukar tänka på om jag önskar att den personen ska få cancer i underlivet och svaret är alltid: “Nej, absolut inte.”

All eventuell ilska smälter bort är jag tänker tillbaka på den relativt unga kvinna (60-årsåldern, jag jobbar vanligtvis med 90-åringar.) som hade just cancer i underlivet och det var “uppätet” av cancer.

Det var något av det mest fruktansvärda jag sett.

Att bevittna lidande är aldrig roligt fast det leder till stor visdom känner jag.

När man träffat patienter som får sin (sond)mat genom en slang in i magen så blir den simplaste maträtt en festmåltid för någon som kan äta normalt.

Fast jag är helt övertygad om att stor del min emotionella rikedom bygger på min ekonomiska. Är inte dom basala behoven på plats så är det svårt njuta av andra saker i livet.

Jag känner mig oerhört rik för att jag slipper oroa mig för pengar. Det är helt ovärderligt! :star_struck:

Jag känner mig rik för att jag har en ekonomisk intelligens. Min pappa gav mig 10 000-tals lektioner i vad som var dyrt genom att säga: “Det är dyrt!” flera gånger om dagen.

Att sitta och läsa en bok med en gosig katt i knät får mig att känna rikedom.

Syskon och syskonbarn gör att jag känner mig rik.

Det finns många saker i mitt liv som gör att jag känner rikedom. Vakna av solsken och fågelkvitter, få syn på en ekorre från tvättstugan, kunna klä mig som jag vill istället för ärvda hopkok av kläder som när jag var barn. Jag såg ut som ett ufo och var i princip osynlig hela högstadiet. :see_no_evil:

Rikedom är att känna att man har så det räcker OCH ha ett överflöd.

15 gillningar

När jag beställer Foodora och de kommer någon till dörren med nylagad mat.

Tänker 100-200 år tillbaka och känner att det nog bara var kungar som hade det så här bra som jag har det nu.

Få saker som är så lyxiga som det, gör det sällan dock för att behålla känslan som konung som får mat i mitt slott (Brf :sweat_smile:)

8 gillningar

När det gäller rikedom i pengar så var det när jag insåg att jag kan köpa nästan vad som helst utan att titta på priset. Det gällde då inte bara matvaror utan restaurang besök, hotell eller resor.

De gångerna jag reflekterar över priset nu är samma som för börsen. Vad är värdet jag får för priset jag betalar? Som en tröja för 2000:- ser jag inte man får värde för de pengarna man betalar.

2 gillningar

De som känner sig rika när de konsumerar lyx blir sällan rika.

Nyckeln till att bli rik är att inte ha detta konsumtionsbehov och istället känna tillfredsställelse av att kapitalet och friheten växer.

23 gillningar

“Nyckeln till att bli rik är att inte ha detta konsumtionsbehov och istället känna tillfredsställelse av att kapitalet och friheten växer.”

Så otroligt sant! Hatten av för dig Sven Banan!

6 gillningar

Det är nog huvudet på spiken.

När det gäller min egen situation har det varit så att ju mer mitt kapital växer desto mindre behov har jag av sånt som ”blingar”. Nu räcker det med den inre tillfredsställelsen av att veta att jag kan gå in hos bilhandlaren, peka på en ny bil, och betala den kontant. När jag tänker på det så blir det lättare att köra den jag har några år till.

8 gillningar

När jag leker med barnen och ser att barnen är genuint lyckliga. Då känner jag mig rik.

18 gillningar

Känner igen mig, jag är ekonomiskt oberoende men ingen som ser mig ser rikedom, jag har inte behov av “bling”.

Tänk gärna också på hur många arbetstimmar du måste arbeta för att byta upp dig till en ny bil. Ger den dig då frihet eller tar den tid av dig?

Kan också tänka på hur mycket den bilen kostar i utebliven avkastning om du istället investerar pengarna i börsen, vad ger det på 10 år?

Se fattig ut på ytan så kan du sluta arbeta långt innan normal pensionsålder, om du nu vill det då. Jag valde detta i alla fall trots att jag då gillade att arbeta. Rikedom är för mig frihet och trygghet, inte konsumtion. Prylar är mest jobbiga, de går sönder vilket leder till bekymmer.

12 gillningar

Jag känner mig rik då jag har nått en nivå då lycka inte längre kan köpas för pengar och jag lever det liv jag vill leva utan att vara orolig för att pengarna inte ska räcka.

• Jag skulle inte bli lyckligare av att byta Passaten från 2018 mot en ny Tesla. (Kan dock finnas andra skäl att byta bil)
  • Jag skulle inte bli lyckligare av att bygga om sommarstuga från en koja till ett slott (sommarstugor ska vara primitiva. Det är ju hela grejjen)
  • Jag skulle inte bli lyckligare om min nuvarande lön fördubblades. Det skulle förmodligen vara kopplat till en ökad arbetsbelastning och/eller ansvar som jag inte ser som önskvärt i nuläget.
  • Jag skulle inte bli lyckligare om mitt sparande dubblades. Det var kul i början men nu är det bara siffror på ett konto.
  • Jag skulle inte bli lyckligare av att konsumera mer, köpa dyra handväskor eller gå på restaurang varje vecka…

Det som skulle kunna göra mig lyckligare, och som jag har råd med redan idag är att:

• Gå ner i arbetstid för att hinna träna och umgås mer med människor som jag tycker om

I övrigt värderar jag trygghet i att vi/jag kommer klara oss ekonomiskt även vid sjukdom och separation.

Jag känner mig absolut rik just nu :slight_smile:

13 gillningar

Den gränsen skjuts hela tiden uppåt. De här tillgångarna som jag har nu , har jag förr bara kunnat drömma om. teoretiskt sett är jag rik om jag frågar min omgivning. Men jag kommer aldrig att bli så rik att jag kan gå på restaurang och bjuda med mig folk och inte ha ångest för vad det kostar. Eller inte kolla extrapriser på affären, eller bara köpa korv för halva priset. Visst gör jag dyra saker , lägger pengar på mina hobbys men rik känner jag mig en liten stund när börsen gått upp 1 % eller nåt. Men den känslan tappar jag lika snabbt igen när börsen sjunkit 0,1% .

1 gillning

I matbutiken, att kunna handla det jag vill utan ångest.
När jag får oförutsedda utgifter och kan hantera det utan problem.
När jag får arbeta med att spendera pengarna istället för tvärtom.

3 gillningar

Varje morgon när jag vaknar och inte behöver gå till ett arbete.

12 gillningar

Typ aldrig, tyvärr. Ska jobba på den känslan :thinking::+1:

2 gillningar

När jag handlar ett begagnat plagg på Vinted och inser hur mycket jag får för pengarna.

2 gillningar

För femton år sedan stod jag i mataffären och funderade om jag skulle köpa 3 hg eller 4 hg nötkött. Jag behövde 4 hg då vi var 3 pers men pengar räckte bara till 3 hg.

Nu är jag rik. Jag kan köpa hur mycket jag vill.

4 gillningar

När verkligheten överträffar förväntningarna. :woman_shrugging:t2:

Egentligen har jag aldrig känt mig “rik” men jag känner mig ofta mer eller mindre ekonomiskt trygg. Dock, efter att ha läst denna tråd börjar jag fundera på om jag inte är rikare än jag tror. Det var väldigt länge sedan som jag kollade vad maten kostar och jag brukar kunna köpa även det mesta annat som jag behöver utan att bry mig nämnvärt om priset. Jag har heller aldrig behövt avstå från en möjlighet pga pengar. Men det beror förmodligen på att jag aldrig haft problem att prioritera. Mina största ekonomiska grubblerier har handlat mest om att få råd med allt som jag “villhöver”…

Det intressanta är att jag har aldrig haft särskilt stort sparande under en längre tid. Jag har bara kunnat fokusera och tjäna större summor pengar under kortare perioder, 1-2 år, som jag sedan spenderade på prioriterade utgifter under en period för att sedan göra om samma sak igen och igen.

2 gillningar

Å ena sidan är svaret på ett själsligt plan - när jag har upplevelser med familj och vänner.

Menar vi ekonomiskt rik så är det när jag kan köpa mig ‘förbi’ problem. Exempelvis planerar jag en resa med familjen och läser på nätet att det är ganska knöligt att ta sig från flygplatsen mtp tunnelbana, väskor, bussbyten etc.
Att då bara kunna boka en privat transfer känns som rikedom.

3 gillningar

Denna är sjuk men jag känner exakt samma. När jag åker runt i min Audi a3 från 98 och vet att jag lätt skulle kunna köpa en skrytbil men att jag inte är knäpp i huvudet hahaha. Sen är jag lite dum ändå som faktiskt äger en bil över huvud taget då jag egentligen inte behöver någon, används bara för att åka å handla typ. Funderar på å skalla en sån där el-lådcyckel istället (med tanke på klimat :blush:)

10 gillningar

Jag tror det handlar om agens och förmåga att förverkliga idéer. Drömmar. Jag antar att det är då jag känner mig rik; när jag kan förverkliga ett projekt. Antingen med mina bara händer eller genom att köpa vad som krävs för att förverkliga det.

Likvida medel är liksom bara orealiserad potential. Jag känner mig rik när jag realiserar potential.

2 gillningar

Jag känner mig riktigt rik då man loggar in på Nordnet och ser dagliga kursutvecklingar på 1000€ :smiley: Det går ju dock alltid ner tillbaka men i stunden känns de najs!

6 gillningar