Jag känner mig ofta väldigt rik.
Igår hade en person, (Day9, en amerikan) skrivit på Facebook:
“Skryt i kommentarsfältet om vad som helst!”
Jag skrev:
“I woke up alive and healthy!”
Jag känner mig framförallt rik för att jag är frisk och kan lämna blod och blodplättar och hjälpa mina medmänniskor.
Att vara frisk är kronan på den friskes huvud som den sjuke bara ser.
Varenda dag är jag glad att vakna upp frisk och vid liv!
Jag känner mig rik när jag dricker Tropicana apelsinjuice som vi aldrig hade råd med i min barndom.
Jag känner mig rik i mina nya skor, en av dom få märkesvaror jag har. Varje gång jag tittar ner och får syn på dom tänker jag:
“Jäklar vad fina skor!” Det är annorlunda är den tiden när dom enda skor jag ägde var lumpens gympadojor som var trasiga.
Jag känner mig rik för jag är så mycket lugnare dessa dagar och känner en större harmoni och har större förståelse för människor och alla deras sinnesstämningar, bra som dåliga.
Jag kan se på människor med större kärlek idag och jag tror det grundar sig i sjukdomar och elände jag sett i mitt yrkesliv. När jag blir arg på någon varar det aldrig länge för jag brukar tänka på om jag önskar att den personen ska få cancer i underlivet och svaret är alltid: “Nej, absolut inte.”
All eventuell ilska smälter bort är jag tänker tillbaka på den relativt unga kvinna (60-årsåldern, jag jobbar vanligtvis med 90-åringar.) som hade just cancer i underlivet och det var “uppätet” av cancer.
Det var något av det mest fruktansvärda jag sett.
Att bevittna lidande är aldrig roligt fast det leder till stor visdom känner jag.
När man träffat patienter som får sin (sond)mat genom en slang in i magen så blir den simplaste maträtt en festmåltid för någon som kan äta normalt.
Fast jag är helt övertygad om att stor del min emotionella rikedom bygger på min ekonomiska. Är inte dom basala behoven på plats så är det svårt njuta av andra saker i livet.
Jag känner mig oerhört rik för att jag slipper oroa mig för pengar. Det är helt ovärderligt! ![]()
Jag känner mig rik för att jag har en ekonomisk intelligens. Min pappa gav mig 10 000-tals lektioner i vad som var dyrt genom att säga: “Det är dyrt!” flera gånger om dagen.
Att sitta och läsa en bok med en gosig katt i knät får mig att känna rikedom.
Syskon och syskonbarn gör att jag känner mig rik.
Det finns många saker i mitt liv som gör att jag känner rikedom. Vakna av solsken och fågelkvitter, få syn på en ekorre från tvättstugan, kunna klä mig som jag vill istället för ärvda hopkok av kläder som när jag var barn. Jag såg ut som ett ufo och var i princip osynlig hela högstadiet. ![]()
Rikedom är att känna att man har så det räcker OCH ha ett överflöd.