Är inte på något sätt rik, än, men alltid varit ekonomiskt ansvarsfull och känner mig nog rikast när vänner och familj ber om att få låna lite pengar och jag kan göra det utan problem. Känns bra att kunna hjälpa andra jag bryr mig om samtidigt som jag känner mig tacksam över att jag själv inte är eller någonsin varit i en position där jag behövt låna pengar för att klara mig till nästa löning.
När jag kan planera för framtiden och faktiskt inser hur pass mycket som är inom komfortabelt räckhåll.
Jag anser att man är rik när pengar inte styr ens tid. Alltså om, chefen är jobbig, jobbet är trist, kan man säga upp sig och gå hem på dagen och det orsakar inga problem att man inte jobbar det närmaste året.
Jag känner mig rik när jag ser hur mitt liv ser ut idag och jämför med hur allt var för runt 15 år sedan. Då var allt i mitt liv på botten. Nu har jag sambo, två fina små barn och ett jobb som både känns meningsfullt och ger bra betalt.
Möjligheten att kunna säga upp mig utan att först ha ett annat jobb att gå till gör att jag känner mig rik men jag har inte nått så långt att jag skulle våga gå hem på dagen. Uppsägningstiden skulle jag respektera, vet inte vad som annars kan hända.
Min hustru kommer snart att bli arbetslös och det känns skönt att veta att om a-kassan ställer alltför orimliga krav kan hon be dem dra åt helvete och strunta i a-kassan! (Hon skulle inte säga så men strunta i vad de säger finns ändå som en nödlösning i värsta fall.)
Senaste 15 åren har jag känt mig rik och oberoende rent ekonomiskt.
Men jag lever ändå rätt enkelt och sparsamt.
-
Varje gång jag kan prata med mina föräldrar, syskon nära vänner och vet att alla är hyffsat friska runt om mig.
-
När jag utan problem kan välja fritt vad som ska vara på min mattallrik utan några begränsningar.
-
Detta låter kanske löjligt men brukar några gånger i månaden när jag drar igång kranen för att dricka vatten känna mig privilegierad/rik som så enkelt kan få i mig vatten som är drickbart.
Jag förstår att min känsla av att känna mig rik beror på en grundtrygghet med tak över huvudet, mat på bordet osv men jag känner mig sällan så rik som när jag springer på ett kantarellställe eller lyckas fånga en fin havsöring (eller beskåda deras lek på höstkanten). Att få vistas i relativt orörd/fungerande natur överhuvudtaget är någonting jag värderar högt. ![]()
När jag går till skräddaren haha ![]()
Att jag har möjlighet att knäcka en Château Margaux om lusten faller på ![]()
![]()
![]()
Jag känner mig rik när barnen och barnbarnen är friska och glada.
Pengar är mycket…men inte allt.
Jag har tänkt skriva exakt samma. Håller med till 100 % ![]()
Alltid
Men jag känner mig extra rik när kontot är på all time high oftast i samband med indextoppar.
Då blir det extra restaurangbesök.
Har läst en bok som säger att man har pengarmakt när man har tillräckligt mycket för att säga vad man tycker.
Jag har lån på banken annars är jag oberoende av någon.
Jag är kanske rik.
Sedan är detta inte alltid en bra strategi, utan i vissa lägen är det bäst att hålla tyst.
En del i social kompetens är att kunna läsa av omgivningen.
“Tala är silver, men tiga är guld”
“Hålla tand för tunga”
Jag känner mig rik när jag sitter på altantrappan eller i hänggunga med ett glas kaffesmakande mjölk, njuter av stillheten i trädgården, lyssnandes på barnen och deras kompisars skratt och fniss. Trädgården är ovårdad, men vi har ett fantastiskt körsbärsträd.
Att öppna en flaska dyrt rödvin och lägga en fin bit ryggbiff på grillen gör också att jag känner mig rik! Att inte behöva bry sig om små kostnader.
När jag avstod från Canons nya fullformatskamera (och med det nya objektiv) inte för att jag inte hade råd utan för att jag inte ville (efter att ha fingrat på den vid flera tillfällen)
Att välja vin efter vad jag tycker är gott - oavsett om det är en flaska på 100 kr eller 1000 - och inte funderar på priset i förhållande till situationen det dricks i
Känner mig rik när jag tänker på att sparkapitalet snart räcker fram till pension. Känner mig rik varje fredag då jag är ledig.
När jag tar in en flaska vin från vinlistan på restaurang ![]()
![]()
