Såg en tråd på Twitter av Nassim Taleb som jag blev inspirerad av. Det var att beskriva vad som är “true wealth” för en själv i enskilda ord eller i enkla meningar.
Worriless sleeping
Clear conscience
Reciprocal gratitude
Absence of envy
Foamy coffee
Crusty bread
Inexperienced enemies
Frequent laughs
No meals alone
No gym classes
Gravel bicycling
Good digestive functions
No Zoom meetings
Periodic surprises
Nothing to hide: financial and fiscal tranquility
Muscular strength & endurance
Ability to nap
Access to a hammock
Jag får fundera på mina egna, tycker det är lite klurgt men många av ovan tänkte jag stjäla rakt av (och skippa andra, jag gillar t.ex. Zoom-möten)…
När man är helt försjunken i något. En balans mellan att vara uttråkad och stressad. Flow-state kallas det väl? Eller tänker jag på Ikogai som någon skrev om på forumet?
Ingen av Talebs exempel fungerar var för sig. Man måste ständigt växla. Inga måltider i fred gör att man snart saknar måltider ifred. Absence of envy blir snart oinspirerande. O.s.v.
Friheten att byta aktivitet, snarare än enskilda aktiviteter är “true-wealth” tror jag. Men frihet och kravlöshet kan ju gå överstyr och skapa meningslöshet och avsaknad av sammanhang
Försökte hålla mig kort. Men ja, det är kärnan.
Att kunna lägga sig när man vill. Vakna när man har sovit klart.
Inte behöva kliva upp eller ha svårigheter att somna/sova pga stress.
Det som jag tycker är det jobbigaste med att ha ett jobb man måste gå till är att man måste gå upp på morgonen!
Jag har i många år haft svårt att sova pga. något som hände för många år sedan (grym hjärtesorg deluxe) och skulle känna mig väldigt rik om jag kunde sova bättre!