Lyssnade på förra veckans avsnitt och det var en fråga som säkert har tagits upp innan men som fick mig att reflektera. Har ni ett rikt liv? Vad är ett rikt liv for er?
Personligen anser jag att den frågan är bara ett sätt att dölja sina misslyckanden genom att vrida på ord.
Rik är att ha mer pengar/tillgångar än andra säg att tillhöra 10 percentilen skulle kunna vara rik tex.
Att vara nöjd med tillvaron har inget med rikedom att göra alls. Man kan vara fattig och nöjd samt rik och nöjd.
Du kan alltså vara rik på tillgångar eller nöjd med livet enligt mig annars förstör man innebörden av ordet och bara försöker vrida sin egen uppfattning.
Mvh
Fredrik
Rikt liv för mig har inget med tillgångar att göra (jo lite, så man klarar sig enligt nedan definitioner), det handlar för mig om att man trivs med det man gör, har uppnåt en del mål man tidigare satt upp och känner sig trygg med att man är på rätt väg mot kommande mål, utan att behöva stressa, snåla eller hoppa över saker man vill göra men som står i vägen för framtida mål. Det är viktigt att leva i nuet också, andas, lukta, titta och fundera om du gillar stället du hamnat på. Om inte, gör något åt det
”If you don’t like it, MOVE! You are not a fucking tree!”
//från någon @janbolmeson nämt men jag glömt
Jag skulle hävda att ordet du söker är nöjd. Du är nöjd med ditt liv vilket är en känsla. Rikedom är något som är relativt till andra. Du kan inte vara rik om inte någon annan är fattig. Men man får använda ordet som man vill självklart men misstänker att det döljer en stor grad av självbedrägeri när man sysslar med den typen av tankar och vridningar.
Mvh
Fredrik
Frågan var ”ett rikt liv” inte ”att vara rik”. Alla kan ha ett rikt liv då det inte är ett nollsummespel (folk har helt olika definitioner om vad det innebär), däremot kan inte alla vara rika på kapitaltillgångar.
Att vara nöjd och att ha ett rikt liv är inte samma sak i min bok, nöjd kommer tidigare än rikt liv enligt mig, men det är ju bara jag…
Topp 10% i världen kräver en förmögenhet på ungefär USD 100.000
Ordet rik är ju ett adjektiv som, enligt svenska akademin, betyder “att ha mycket av något” eller något “som innehåller eller omfattar stor mängd av viss, vanligen positivt värderad, företeelse” eller ett “företeelse som utmärks av visst (positivt) innehåll”. Så nej, det är inte jag som inte förstår innebörden av ordet.
Men jag håller med att ett rikt liv har inget med pengar att göra, därför min fråga.
Att vara nöjd för mig handlar mer om acceptans och att uppskatta det man har men man kan vara medvetet ändå att man inte har ett rikt liv eller ett livt full av positiva företeelse.
Jag menar inte att bråka med ordboken då jag är sämst på svenska. Jag läser bara ut att det är något som gömmer sig i att man envisas med att använda ordet rik för riktliv. Istället för att säga bra liv eller tillfredsställande liv. Helt övertygad om att man bara vill hitta sätt att klassificera sig själv med ordet rik men att slippa arbetet som krävs för att bli rik. men kan självklart ha fel.
Mvh
Fredrik
Ja men då är det enkelt. Vad är ett bra liv för dig? Vad är ett tillfredsställande liv? För mig är egentligen samma sak och i denna sammanhang funkar som synonym så om dessa ord hjälper dig att förstå min fråga bättre är det struntsamma.
För mig är ett bra liv bra fru starka och friska barn och möjligheten och förmågan att pressa mig själv till nya höjder. Det är resa som är kul inte målet enligt mig.
Men jag ställer mig inte den typen av frågor i någon större utsträckning. Om jag får tiden att filosofera över sånt har jag för mycket fritid och sysselsätter mig med att bygga världen för mina barn istället.
Mvh
Fredrik
Jag tycker att ett rikt liv är ett innehållsrikt liv. Vad det innebär är högst personligt men det har sällan med mycket pengar att göra.
Word! Den där sista meningen hade jag velat trycka upp i fejjan på en del som sitter och klagar. Alltifrån grannar man mött, till kollegor och bekanta. ![]()
Rikt liv för mig är att man är så lycklig som man tror att man kan förmå sig att bli.
@janbolmeson vi kan starta en merch här på rika tillsammans, jag har massor med roliga saker att trycka upp… 
Jag har ett rikt liv då jag bor så att jag kan odla mycket själv och har närhet till riktig skog som jag kan trampa runt i. Jag också en fin familj med vuxna utflugna söner som funkar väl i samhället med arbeten och bostad och en trygg vardag.
Jag har också kommit till en punkt livet där jag kunnat välja att gå i deltidspension. På så vis får jag tid att göra sånt jag mår bra av och tycker om. Jag har samtidigt en uppgift och ett socialt sammanhang med mina kolleger och arbete kring viktiga hållbarhetsfrågor. Jag känner mig rik helt enkelt och är mycket tacksam för ”mitt liv” så som jag har valt att leva det.
För mig är ett rikt liv ett liv full med meningsfulla upplevelse. Det är lite svårt att förklara vad en meningsfull upplevelse är men visst finns vissa stunder i livet som fastnar i minnen extramycket och som man kommer ihåg efter många år som om det vore igår? Det behöver inte vara något stort och ibland är för mig de häftigaste upplevelsen det som händer när jag verkligen befinner mig i nuet och bara njuter av det jag har.
Sen är lite mer konkreta saker som t.ex: ha ett lugnt hem både fysiskt och själsligt, bo på landet och ha skogen nära, ha en trädgård, inte bo i ett stort stad, ha ett jobb som jag älskar att gå till varje dag, osv.
Vad ett rikt liv är för mig har verkligen förändrats genom livet. När jag var yngre var fokus på starka upplevelser. Ju starkare desto bättre och en vardag som genomlevs för att uppleva dessa starka kickar. Det varierade över åren där fokus skiftade mellan musik (spela i band, gå på konserter etc, allmänt studentikost festliv, intensivt socialt liv, resor, elitidrott, häftiga och långa vandringar i norraste lappland etc). Ett rikt liv för mig var starka kickar och planerandet inför dessa
Jag är nu 46 år och lever tillsammans med min sambo utan barn. Jag har sedan några år börjat omvärdera vad ett rikt liv är för mig. Jag tror att nyckelorden numera är enkelhet och vardagsrikedom snarare än ovan nämnda kick-sökanden. Inte helt ovanligt i takt med stigande ålder gissar jag. Enkelheten och vardagsrikedomen handlar om små, lågintensiva äventyr och upplevelser. Det att varje dag komma ut i naturen, motionera och sitta tillsammans med min sambo eller en god vän på ett café och bara prata om varandra och livet är inte bara något som ger mig en upplevelse av ett rikt liv utan också något jag kan göra varje dag. Enkelheten manifesterar sig också i hur jag vill bo och arbeta. Jag har ett jobb som inte kräver något mer än 6-8 timmar per dag. Vi bor i en mindre lägenhet som inte kräver något underhåll och vi försöker leva så minimalistiskt som möjligt. För mig har tiden i vardagen blivit så värdefull att jag vill minimera alla former av tids- och fokustjuvar. Det enkla livet med enkla men frekventa upplevelser. Det känns både meningsfullt, lättillgängligt och hållbart för mi
Jag uppfattar att ett rikt liv i icke-monetär mening för de flesta handlar om familj, umgänge, nätverk och relationer. För någon kan det handla om att vara kompis med halva Stureplan, för någon annan om att ha några få riktigt nära vänner.
Att vara ”rik” handlar inte om att vara ”nöjd”. Att vara rik handlar om att ha mer än andra, att detta ”mervärde” är synligt eller uppenbart och att andra potentiellt är avundsjuka på dig. Nöjd kan man vara med egentligen vad som helst. Någon kan vara helnöjd men ändå ses som en total loser av omgivningen.
När man har ett liv med många bra relationer så blir många saker enkla. Man har lätt att hitta en partner, man vet var man ska fira olika högtider, man har olika alternativ när det gäller semester, man får en massa fördelar som man inte behöver betala för osv. Sedan kan man ju må dåligt av olika skäl och ta livet av sig nästa dag. Om man levt ett rikt liv kommer alla ändå att uppfatta det som ett fullständigt mysterium.
Jag skulle definiera ett rikt liv som ett minnesskapande liv. Alla minnen man har från sitt liv har bidragit till ett rikt liv. Oavsett om det handlar om upplevelser, känslor eller prestationer så är det minnena tillsammans som skapar ett rikt liv.
Ju fler minnen (positiva och negativa) man har från ett visst ögonblick i sitt gångna liv, desto rikare var det ögonblicket.
Älskar detta!
Ja, jag har nämligen lärt mig att vara nöjd med det jag har och lätt kan nå, ofta utan att det kostar något speciellt. Visst kan man söka guldkant på tillvaron utöver detta, om man vill/orkar, men nöjd kan man vara ändå.
Min definition är relativt mina egna behov och inte i jämförelse med andra. Om vissa vill åka på safari i Afrika för att ha ett rikt liv så är det deras behov, jag har inget behov alls av motsvarande. För mig kan en jättebra bok jag lånar gratis på bibblan ge mig en mycket bättre upplevelse för mig. Eller ett möte med någon spännande människa i godtyckligt sammanhang.
För mig räcker nöjd för att känna mig rik, nu pratar jag inte pengar. Är jag nöjd behöver jag heller inte söka efter mer. Jag kan fortfarande få mer, eller söka lite variation, men det kan man se som bonus och inget jag egentligen saknar för att anse mig ha ett rikt liv.
Vad andra anser om mitt liv eller hur de definierar motsvarande frågeställning rör mig inte i ryggen. Jag utgår från mina behov, inte andras. Jag bryr mig heller inte om vad andra ser eller inte ser angående mitt liv, jag behöver inte visa upp något för att det ska räknas för mig.