Vad är "ett rikt liv" för dig?

En bra poäng här. När jag var yngre såg jag alla negativa händelser och upplevelser som något dåligt. Nu har jag kommit till en ålder där jag har en stor mängd negativa erfarenheter som jag ändå värdesätter högt. Det är inte så att jag vill skratta åt saker men de där händelserna har bidragit till en bättre förståelse för hur saker fungerar. Om allting alltid skulle vara enkelt skulle man inte lära sig så mycket.

3 gillningar

Exakt 10 miljoner kronor.

Haha skämt åsido ett rikt liv för mig är ett enkelt liv där man får vara någorlunda frisk och fri från krämpor under större delen av livet samt en meningsfull syssla o göra på dagarna där man för känna sig behövd.

Sen att msn haft/har personer som bryr sig om en.

Sen ska jag ej sticka under stolen med att ha pengar skapar möjligheter men jag tror vi underskattar ibland hur lite pengar det behövs för ett rikt liv har man enligt mig en medelinkomst i sverige och ej en massa stora lån så har man ett rikt liv i pengar mätt.

1 gillning

Jag tror att det är högst personligt och handlar om att leva efter sina egna värderingar och att känna tillfredsställelse med hur man lever sitt liv. Med det sagt finns det såklart säkert mycket gemensamma nämnare för vad som gör ett liv rikt: en viss del pengar, frihet, trygghet, gemenskap, ett sammanhang, självuppfyllande (det känns som jag bara börjar rabbla upp mazlows behovstrappa nu).

Jag tror att det är viktigt att försöka förstå vad som faktiskt är viktigt för en själv. Vad gör man allra helst en helt ledig dag, hur ser en drömdag ut? Mycket som gör mitt liv rikt är små väldigt enkla stunder men där jag gör exakt det jag vill just då, utan att tänka på vad andra tycker eller vad jag borde göra. Det kan vara att resa, att sitta och måla, gå på fest med vänner eller att ta en lång promenad. Det handlar inte så mycket om aktiviteten i sig utan att låta en dras med i nuet och göra det som känns rätt exakt just nu, det tror jag skapar rikedom.

Det var länge sedan jag läste en så läskig men så insiktsfull analys av tillvaron!

Ett rikt liv är för mig ett liv rikt på innehåll, erfarenheter och känslor. Det är inte bara lycka utan också motgångar, sjukdom, sorg och förlust. Jag upplever att mitt liv hittills innehållit rätt mycket av sådant, varvat såklart med kärlek, skratt, frihet och till och med eufori men allt blir liksom både bredare och djupare med erfarenheten av “nedsidan”. Det känns så jäkla klyschigt men jag upplever typ att det liksom ger en fler färger i paletten.

1 gillning

Rik: När du kan göra vad du vill utan att vara tvingad till något. Har du ett lån är du tvingad att gå till jobbet för att betala det, du kan alltså inte göra vad du vill.

Vad är ett rikt liv… De första är inte pengar jag tänker på, inte de andra heller förden delen… Bara kanske om någon nämner pengar… De är som många beskriver, upplevelser, kärlek, omtanke osv…

Att inte behöva ställa klockan å gå upp när man vill, ta de lungt på morgonen me frukost, kopp kaffe å fundera va man vill göra idag… Å göra de 7 dagar i veckan året runt… De är ett ganska rikt liv för mig då…