Hur rik känner du dig?

Se förf*n till att ta bort röstningsresultaten! Inte snyggt att hänga ut medlemmarnas finansiella status och ålder. Nästa gång, skriv ut att det kommer visas så man kan avstå från att delta.

5 gillningar

Brukar känna att vi är mellersta medelklass, bara en olycka ifrån att hamna på gatan typ.

Men vid månadsskiftet då jag för in våra investeringar i mitt Excelark brukar det kännas lite bättre. Räknade just ihop det hela och portföljen är upp motsvarande 788 000kr sedan förra månadsskiftet. Så helt utfattig är man kanske inte trots allt. Hade nog inte kunnat föreställa mig sådana summor när jag var ung student till exempel. Men nu är det ju vardag och man märker det inte så mycket. Förutom att man kanske inte behöver titta på prislappar i mataffären längre och det är ingen katastrof om kylskåpet eller diskmaskinen går sönder.

2 gillningar

Nästa gång, skriv ut att det kommer visas så man kan avstå från att delta.

Men det står väl?

Det står först nedanför svarsalternativen så lätt att missa.
Men det går att ångra sin röst och ta bort den.

1 gillning

Jag frågar mig; hur mkt mer livskvalitet skulle mer pengar köpa mig. I min erfarenhet är svaret “tämligen lite” när det väl är över en viss nivå som i Sverige är lägre än man kanske tänker.

Att jämföra mig med på folk på nätet skulle jag bara göra om jag ville göra mig själv mindre lycklig, varför skulle jag vilja det?

1 gillning

Funderat på att jobba på det? Jag ser bara nackdelar, inga fördelar.

1 gillning

Att inte jämföra mig med folk på nätet vet jag om. Det är ganska omöjligt att undvika göra det tycker jag.

Nu var ju tråden just om hur rik man känner sig och jag finner att i många kretsar och sammanhang så försvinner av att man känner sig rik väldigt fort.

1 gillning

Civilstatus: särbo
Antal barn: barn och barn, men två vuxna barn varav ett hemmaboende
Boende: villa
Månadsinkomst: 0 (alternativt 1500 före skatt, om tubpengarna räknas)
Bolån: 0
Bostadsvärde: ca 5 miljoner
Månadssparande: 0
Sysselsättning: musiklyssning, navelpetning, tubproduktion, forumhäng och annat samhällskontraktsbrytande
Ekonomiskt mål: Att leva ett gott liv utan att tvingas sälja tid igen
Övrigt: Jag inser för varje passerad vecka/månad att FIRE var rätt helt rättt för mig och att pengar får mindre och mindre betydelse i min vardag. De var en tröst när det hade varit en jobbig period på jobbet, men nu är de mest smörjmedlet i livsekonomin.

bonus: Jag förstår invändningen @passiv har, men eftersom jag själv varit så öppen här förr så gör det inte mig personligen så mycket. Men vill man ha mer heltäckande svar från en grupp så behöver ju inte resultaten på individnivå vara offentliga.

4 gillningar

Känner absolut inte mig rik :joy:

Om man läser slarvigt går det att missa men det står.

1 gillning

Snyggt eller ej, så är det tydligt i klartext att svaren är offentliga. Så offentliga svaren nu är, Herr/Fru MalVoisin…
För övrigt är det väl valfritt att svara/hänga ut sig?

Tillräckligt rik! :blush:

Avstår att kryssa i, lite anonymitet även online är najs.

6 gillningar

Håller med föregående talare om allt :slight_smile:

2 gillningar

Rik: Nej, men känner mig trygg.

Civilstatus: Sambo
Antal barn: 0
Boende: Villa
Månadsinkomst: 39107kr grundlön
Bolån: 0
Bostadsvärde: 2,5 milj
Månadssparande: Minst 50% 23750kr/mån eller 56% i år
Sysselsättning: Anställd 100%
Ekonomiskt mål: FIRE senast vid 55år, om 12år

Är att känna sig rik något att sträva efter? Om ja, varför?
Jag har i alla fall inget intresse av att gå omkring och känna mig rik dagarna i ända, jag har annat för mig.

4 gillningar

Det är enligt mig då man är rik! :slightly_smiling_face:

4 gillningar

Det beror nog på vad man lägger i det ordet. En del tänker von Anka och andra tänker just att de vill göra annat och inte bry sig om att tänka på pengar. Båda sakerna kan vara att känna sig rik.

5 gillningar

Är inte rik men inte fattig heller även fast jag har ett minimalt sparande, har fast jobb och en ok inkomst varje månad, snittade 48k/månad under förra året och är nästan skuldfri, målet är 80k/månad i snitt vilket är fullt möjligt även om jag bara är Undersköterska.

I år så har jag valt att ta det lugnt och snittlönen lär inte bli mer än 40-42 000kr/månad då jag även håller på med min cancerbehandling vilket gör att kroppen blir trött.

På sommarmånaderna tjänar jag mer än andra månader då jag sommarjobbar på min semester.

Jag skulle snabbt kunna spara ihop en hel del pengar men jag hjälper också några av mina syskon ekonomiskt, familjen betyder mer än pengar.

Jag är 45 år och har varit i en ekonomisk tuff sits under flera år pga arbetslöshet men idag så är min ekonomi bra, har en bostadsrätt som jag köpte för 400 000kr (4 rum och kök), denna har dock gått ned i värde.

Och jag beräknar att kunna gå i pension vid 68, skulle inte vilja gå tidigare då jag älskar att jobba.

Beräknas få runt 60 000kr/månad med den allmänna pensionen och tjänstepension samt avkastningar på aktier om man lever så länge.

Jobbar i vården med äldre människor och har valt att lyssna på de, de sitter med sina miljoner på kontot och det roligaste de har att göra är att spela bingo en gång i veckan, för de har knappt någon möjlighet att komma ut och barnen besöker de sällan.

6 gillningar

Hur rik känner jag mig: 6/10
Kapital: cirka 8-10Mkr
Ålder: runt 45
Civilstatus: gift
Antal barn: 5
Boende: villa
Månadsinkomst: 150kkr + möjlig 20% bonus (enda inkomsten i familjen) + barnbidrag knappt 10kkr
Bolån: 3,5Mkr
Bostadsvärde: cirka 12Mkr
Månadssparande: cirka 30kkr
Sysselsättning: anställd heltid
Ekonomiskt mål: behöver köpa större hus närmsta 5 åren, troligen 5Mkr upp för att täcka behov, ytterligre en bil (klarar oss på en idag, men fler aktiviteter).

Känner mig inte så “rik” som jag borde, ingår väll ändå i övre 5% (om inte lite högre), men många barn och aktiviteter drar kostnader och energi. Även att man närmsta åren ser stora kapitallåsningar i större boende, etc. Kommer så klart bli bra.

1 gillning

Ja jag känner mig rik. Jag har mer pengar än jag behöver, jag har en underbar fru, jag ör stark och frisk, jag äger min tid , jag har hobbies jag uppskattar och som ger mig värde, goda vänner och två fantastiska barn som utvecklats tillnästan vuxna och väldigt trevliga och bra personer jag ärligt kan säga att jag hade tyckt om som personer och hade varit stolt över att ha i mitt liv oavsett biologiska band.
Man får vara bra f****d up om man inte kan känna sig rik i livet då.

8 gillningar