Hur rik känner du dig?

“Rik” för mig består av flera aspekter som samverkar

Pengar - jag behöver ha inkomster som täcker mina basala utgifter. Jag vill även kunna täcka “nice to have”, inom en rimlig standard.

Insikt - Vad är viktigt för mig? Vad vill jag lägga pengar på? Hur kan jag förenkla mitt liv och minska på utgifter som inte ger mig mening? Är det egentligen så viktigt med vad folk tycker om mig, eftersom jag inte lägger så stor vikt vid vad jag tycker om dem?

Energi - Vilka saker kan jag kapa och förenkla som gör att mitt liv blir lättare? Vilka av mina egenheter ska jag bara acceptera och vilka behöver jag jobba med? Hur kan jag strömlinjeforma saker i hemmet för att inte behöva störa mig på dem, eller för att förenkla hanteringen av vardagssysslor?

När dessa tre samverkar blir resultatet ett inre lugn och en liten minilycka som alltid finns i kroppen.

Exempel
Pengar -

• Jag har jobbar på att få upp min lön så att den motsvarar min prestation på jobbet. Lyckades med detta i år, och blev jättestolt.
  • Har jobbat hårt på att få ner kostnader på löpande utgifter både i min privatekonomi och de gemensamma utgifterna i hushållet.
  • Har - genom att läsa på massor - lärt mig att frikoppla känslor från pengar och börja ta beslut som gynnar ekonomin mer.
  • När mina earpods valde att ge upp nyligen kunde jag direkt lägga en beställning på ett par exakt likadana. Utan att på förhand planera in det i månadsbudgeten - för det fanns redan luft där. DET var rikedom! Samma med sonens hoverboard.
  • Mannen fyllde jämnt och jag beställde en dyrare stekhäll i present. Den riskerade att inte komma i tid till festen, så jag lade en beställning på en till som garanterade leveransdatumet. En av dem skulle behöva skickas tillbaka, och jag skulle ev få stå för returfrakten. Detta var OK, och jag kunde välja bekvämlighet över ekonomi. Detta är en OTROLIG rikedom!!

Insikt
En sjukskrivning har gjort att jag omvärderat vad som är viktigt, och vägrar leva “på rutin” längre. Jag kan gå utanför ramarna för att få ett resultat som är utanför ramarna.

Energi

• Jag har gjort mig av med allt hemma som inte behövdes. Dubbletter som tar plats (fysiskt och psykiskt), filtar som man tänkt laga, projekt som aldrig blir färdiga. Hellre skänka än att förevigt spara och tänka att man ska sälja det någon dag.
  • Jag har valt en typ av glas/vinglas/drinkglas som jag tycker är både fina och prisvärda och köpt in 3 lådor av dessa, så när de går i kras fyller jag bara på i glasskåpet ifrån “lagret” i källaren och behöver aldrig lägga tid på att bestämma nya glas. Jag ersätter gärna skor/ytterplagg med exakt samma sort (gärna bättre begagnat från typ Sellpy) utan att lägga tid på att hitta andra modeller.
  • Jag har skapat bättre förutsättningar för att hålla hemmet organiserat och avsagt mig vissa saker som jag mentalt anser vara för krävande - och det kan vara helt “orimligt” små saker, som att använda pysch-pysch på spisen när jag städar köket, eller dammsuga övervåningen när jag dammsuger resten, eller bära upp jullådorna från källaren. Mannen och jag har fördelat upp sysslorna, och dessa är officiellt inte längre på min “att-göra-lista”, vilket gör att det som faktiskt står på min lista blir gjort utan att det är motigt.

Så sammanfattat - jag kan inom rimliga gränser göra inköp som underlättar för mig men inte påverkar min ekonomi. Vi lever det liv vi vill ha. Jag har kommit till insikt med att vissa saker är värda att spendera mer pengar på, för det ökar min lycka. Jag har kapat bort energitjuvar på flera plan.

Jag känner mig rik och extremt tacksam, då jag vet att det finns många som måste vända på slantarna varje månad.

6 gillningar

Civilstatus: Gift, 50 år
Antal barn: 3
Boende: Hus
Kapital 70k
Månadsinkomst: 61k (I snitt med tillägg)
Bolån: 1 miljon
Bostadsvärde: 2 miljoner
Månadssparande: 7k spar, 5k amortering, 9k till buffert
Sysselsättning: statlig tjänsteman
Ekonomiskt mål: 1 miljon till pension om 11 år
Övrigt: 5/10 på rikskalan, trots ytterst blygsamt kapital än sålänge

För mig är känslan av att vara rik eller fattig kopplad till mitt kassaflöde och likviditet. När jag nu har relativt god inkomst för hushållet ökar känslan av att vara rik jämfört med då inkomsterna var lägre. Detta trots att ingen skillnad skett i själva nettoförmögenheten. Men det är mindre stressande att göra månadsbudget när den plötsligt har väldigt mycket luft.

Sedan för mig personligen har jag också svårt för att känna mig rik när jag har stora lån. Lånen är inte mina pengar och om räntan höjs kan jag drabbas av den smärta det innebär. Därför har vi valt att inte ha bolån. Det är ju dock matematiskt helt fel, men psykologiskt rätt för oss.

3 gillningar

Upplever man inte relativa saker mer än sådant man vant sig vid? Acceleration känns snabbare än statisk hastighet. Att plötsligt köra 200 på motorväg låter mycket tills man tänker på att jordytan alltid snurrar 1600km/h.

Vinner man några extra tusenlappar eller unnar sig en liten extrautgift känner man sig rikare än om man “bara” sitter på samma gamla miljonbelopp.

2 gillningar

Exakt, med reservationen att den som har förmånen att aldrig behöva tänka på pengar sannolikt har allt den behöver av varan och sannolikt mer därtill :wink:

4 gillningar

Verkligen! Och baksidan är att även en del av dessa tänker alldeles för mycket på pengarna ändå…

Människan är en konstig art.

2 gillningar

Det går att ångra rösten så även om man inte skulle ha noterat att det visas är det bara att ta bort i efterhand.

Men sedan finns det kvar ett problem med att personer som jag inte kommer att svara så länge det syns för andra vad jag har svarat.

Men vill man beräkna sambanden mellan frågorna måste man väl se vem som svarat?

Eller kan man ha en fråga där man anonymt ger sambandet i en enda fråga? “Min känsla är 30% av min faktiska rikedom”, exempelvis.

Det vet jag faktiskt inte men kvaliteten på de enskilda svaren blir säkert högre och bortfallet mindre.

Forumenkäter är ju ändå mest en kul grej och inte direkt underlag för en vetenskaplig studie.

2 gillningar

Nä, och vill @Calarity ha ett mer vetenskapligt svar; kolla Khaneman och Killingsworth.

I praktiken kände man sig bättre med högre inkomst, men effekten var avtagande och berodde på andra saker också.

– Är du glad, Percy?
– Vad är det för jävla fråga, Tommy?
– Man vill väl vara glad, eller?
– Glada är människor som inte vet det.
– Vad vill man vara, då?
– Rik, naturligtvis.

3 gillningar

Känner mig inte så “rik” som jag är om man ser till mitt sparande, eftersom det finns mer än tredubbelt med lån. Tror det kommer infinna sig en bättre känsla när jag amorterat av blancolånen (kvar 334’) för bottenlånet på 2M kommer aldrig att försvinna… Tanken på vad spara 11’ varje månad istället för att amortera skulle kunna göra för mitt framtida jag är lite hisnande och deprimerande, men bara att gneta på… är 54.

Jag befinner mig i en bransch som känns otrygg just nu pga AI (IT). Det skapar viss ekonomisk oro trots bra lön, bra sparkvot och helt ok ISK (inte FIRE-nivå dock). Jag gillar mitt jobb och jag är bra på det, men det märks att mitt psyke egentligen inte är väl anpassat för en bransch med så snabba förändringar.

1 gillning

Dags att köra en korrelationsanalys? Tror inte du kommer få många mer svar. Be Claude göra det om du inte vet hur.

1 gillning