Fjärde steget på den ekonomiska resan: "Resefrihet" | Rikedomstrappan nivå 4

Kort bakgrund
Vi är snart 40 år med tre barn under 11 år. Stabil nivå 4 ekonomiskt och emotionellt tack vare mitt lifestyle business som möjliggör deltid för oss båda. För mig runt 50% i eget företag och för min partner 75% på annat jobb. Den extra tiden fylls ut av träning, relationer och nöje. Har haft turen att aldrig ha behövt slita några hundår eller dylikt utan företaget har alltid kunnat anpassas till livet och inte tvärtom.

Bil
Vi behövde akut byta vår gamla Audi Q7 och tittade då på alla möjliga modeller men det kändes för vräkigt för oss med tex en stor Mercedes SUV eller motsvarande. Kör i mångt och mycket stealth wealth spåret och landade därmed i en Volvo xc90 laddhybrid som ju ”ingen” höjer på ögonbrynen för samtidigt som det är en tillräckligt stor och säker bil för oss fem. Den hade varit leasad av en av säljarna på bilfirman så fullutrustad men tillräckligt sliten för att vara några hundra tusen kr billigare än en helt ny. Nivå 4 känslan var närvarande när vi betalade den ”cash” utan lån och utan att vi behövde göra några avkall på något annat.

Köpa tillbaka tid
Vi har sedan länge lejt ut allt vi kan som vi inte får tillräckligt tillfredsställelse av. Alla hantverksjobb som snickeri, tapetsering och målning, majoriteten av trädgårdsarbetet så som klippning av träd, häck och ogräsrensning, städning osv.

Känns dock som att vi nått metodtaket här. Det blir tex mer osmidigt än smidigt att leja ut tvätt. Vi vill inte ha en au pair eller barnskötare då vi anser att tiden med barnen/familjen är prio och en av de huvudsakliga motiveringarna till att köpa tillbaka tid. Matkassar och färdiga matlådor i all ära men givet familjens alla olika kostpreferenser finns det ingen tjänst som uppfyller dessa och att skaffa en kock känns inte görbart. Att skaffa en ”house manager” för en, visserligen finare, villa i ett vanligt bostadsområde känns också lite för ”knasigt” och antagligen inte heller så lätt att rekrytera till. Utöver att det nog skulle introducera nya ”skav”.

Skulle gärna höra vilka andra tjänster som ni köper in för att köpa tillbaka er tid och hur ni eventuellt löst de saker jag har reservationer mot :pray:t2:

4 gillningar