Fjärde steget på den ekonomiska resan: "Resefrihet" | Rikedomstrappan nivå 4

Ja, det tar ju ett tag innan man når som Nick kallar det för en “jämviktsnivå”. Det tog mig ett par år också.

Är du säker på det här? Säg att du sparar 10.000 kr i månaden, då är det 120.000 kr per år.

Om du t.ex. tittar på förra året (2024) och tar:

• Värdeökningen av din tjänstepension
  • Värdeökningen av din premiepension (AP7 SÅFA 2024 var ca 22%)
  • Värdeökningen av din inkomstpension (var 5.7%)
  • Värdeökningen på dina ISK
  • Värdeökningen på din bostad

Är den summan, delat på 12 månader, högre eller lägre än 10.000 kr (eller summan som du nu månadssparar)? :thinking:

5 gillningar

Jag gör bara överslag. Se mitt svar till @lilladoktorn ovan. Men annars ja, jag kollar ofta två gånger per år (nyår och midsommar) vad summan på alla konton är.

1 gillning

Grattis! :clinking_glasses: Hoppas du gett dig själv en klapp på axeln och firat.

Några tips på vägen:

Sedan brukar jag även rekommendera en träff med @MoaD som du når via moa@molodi.se. Vi har ju gjort en hel del avsnitt tillsammans:

T.ex.:

2 gillningar

Det här med att man ska räkna in hela hushållets tillgångar för att ta reda på vilken nivå i rikedomstrappan man är på- är det att man ska räkna på både mig och min mans tillgångar och sen dela på två (för att få genomsnittet på hushållets tillgångar), eller ska de helt enkelt räknas ihop, och ses som sammanslagna-och på den nivån är man helt enkelt?

Slå ihop dem och räkna på totalsumman. :slight_smile:

2 gillningar

Ahh, tack! Intressant :slight_smile:

Om man, när man jämför jämför kapitalets värdeökning med nysparande, räknar med värdeökning även på pensionerna borde man ju också räkna med t ex avsättningen till pensionerna som nysparande. Antagligen borde även amortering räknas som nysparande.

Korrekt. Min miss.

1 gillning

Åhå! Så har jag inte räknat (givetvis) :sweat_smile: Tack för tankespjärnet. Mycket nyttigt.

Nu har jag inte exakta siffror för 2024, men om jag blandar lite av jans pensionssiffror för 2024 + “senaste 12 månaderna” på ISK med snittavkastningen per år i min tjänstepension och boolis värdering av vår bostad, så får jag det till att 45 % av total avkastning ish kommer från förmögenheten och nysparandet 55 %.

Sen kommer det ju att diffa rätt mycket beroende på år. Nu räknade jag 22 % på premiepensionen, vilket blev en hel del, men i år har den hittills gått ner lite…

Jag bevisar väl kanske vad Jan hela tiden hävdat. På nivå 4 känner man sig inte rik och upplever sig vara på en annan nivå. Jag känner ändå att mitt månadsspar gör rätt stor skillnad som det är nu, men har absolut funderat på sådant som att gå ner i tid etc senaste tiden. En ev bostadsaffär (japp life style creep, men det skulle möjliggöra mycket) gör dock att det nog blir heltid ett tag till.

Tack återigen för lite tankespjärn //den tveksamma 4:an

TILLÄGG: Jag har ju inte räknat med amortering och pensionsavsättningar som nysparande. Då blir skillnaden givetvis större!

3 gillningar

Våga vägra excel! :sweat_smile:

4 gillningar

Provar en väldigt konkret “nivå 4” -fråga. Vilken bil/märke har ni? Är själv på nivå 4 men har aldrig tyckt att jag haft råd med ett premium-märke(Audi, BMW, Mercedes, Porsche osv). Har för tillfället Kia och Zeekr(privatleasing). Har innan dess haft Honda, Mazda och Renault. Om nu tysk premium är något för nivåer över oss på 4:an så lär det finnas rejält många 5:or och 6:or i krokarna där jag bor. Gissningsvis är det snarare så att jag borde ha en sådan bil men inte fattat det tidigare eller?

3 gillningar

Skojar du, eller menar du allvar? Du borde väl INGENTING bara för att du är på en viss nivå?

Skoda btw.

4 gillningar

Nej, skojar absolut inte. För mig är det här lite av poängen med hela trappan. Dvs, att man delar erfarenheter om hur man lever på vissa nivåer.

3 gillningar

Okej. Förlåt om jag dissade dig. Men jag håller verkligen inte med :smile:

Jag ser inte att det finns något borde i förhållande till nivån utan till dina individuella förutsättningar. Sen har du givetvis en bättre möjlighet att skaffa dig den (för dig) optimala bilen på nivå 4 än på nivå 1…

Jag har två bilar, båda är Mercedes. En bruksbil och en leksak. Men de är 18 och 19 år gamla, värda lite drygt 200k tillsammans.

1 gillning

Det är väl med bilar som med allt annat. Är man intresserad och gillar bilar så finns det ett värde i dyrare bilar och “finare” märken. Om inte, finns det inget större värde i det, en billig bil tar dig lika bra från A till B som en dyr. Jämför kläder, väskor eller andra saker som anses ge status beroende på märke och pris. Själv tycker jag man ska unna sig fina grejer om man är intresserad och har råd, men spara in på sånt som inte skänker en någon glädje.

3 gillningar

Borde var kanske fel ord men för en snåljåp som mig som mentalt nog är kvar på nivå 3 och oftast kommer fram till en anledning att avstå konsumtion så är det nyttigt att bolla med andra i typ samma ekonomiska situation för att förstå att om jag nu drömmer om en premiumbil(eller hus, grill, semestrar osv) så är det meningslöst att avstå för att sedan min son efter min död ärver alla mina indexfonder och köper en dyr bil(eller hus, grill, semestrar osv) för dem. Det här är enligt mig lite av skillnaden mellan nivå 4 och 5. Hade jag varit på nivå 5 så hade jag bara köpt den dyra bilen(huset, grillen, semestern osv) och det hade inte spelat någon roll. Vad man är ute efter är alltså att benchmarka ungefär vilket liv du har råd att leva utifrån den nivån du ligger på eller?

2 gillningar

Det låter enkelt och det är det kanske för vissa. Men i min värld så är jag en del av en familj och alla köp över X antal kronor behöver i varje fall de vuxna i hushållet vara överens om. Men det är ju här som det skiljer sig(enligt mig) mellan nivåerna. På nivå 4 kan jag exempelvis köpa ett par nya byxor för 1500 kr utan att detta måste vara ett beslut för hela familjen men inte en golf-resa til Spanien. Men är man på nivå 5 så köper man golf-resan utan att stämma av med familjen men kanske inte ett nytt hus. På nivå 6 köper man däremot hus utan att synka osv. Det är här man gärna då vill veta lite mer om hur nivå 4-personer lever sitt liv när det kommer till aspekter som bil, semester, hus osv.

3 gillningar

NAAAAAAAAAAAJ :joy:

7 gillningar

Jag tror det varierar ganska mycket hur folk tänker. Självklart spelar ens ekonomiska situation in men det handlar mycket om mindset också. Jag förstår dem som gnetat sig fram länge för att sen när de väl når sina ekonomiska mål har svårt att njuta av dem. Det är kanske därifrån det gamla slitna uttrycket om att ”pengar inte gör en lycklig” kommer ifrån. Men i takt med att ens förmögenhet ökar så slipper man i alla fall fler och fler bekymmer som relaterar till pengar. Som du skriver blir mindre utgifter triviala och man konsumerar det man vill ha, helt enkelt. Själv har jag inga problem med att köpa fina grejer men det bygger på att jag ser att pengarna kommer in i snabbare takt än de flödar ut. För mindre utgifter kan man ta hjälp av 0,01%-principen och bara köra på, för större får man kalla till familjeråd :slight_smile:

1 gillning