Fjärde steget på den ekonomiska resan: "Resefrihet" | Rikedomstrappan nivå 4

Som du, ny Kia, privatleasing.

Skaffade den för 1,5 år sedan när jag kom till insikt att det inte finns nån vettig anledning för mig/oss att köra en tio år gammal Kia som strulade ibland. :grin:

Jag är inte särskilt bilintresserad och för mig var det största värdet att slippa att bilen strular, det är jag beredd att betala lite extra för. Dubbla eller trippla månadskostnaden för att få en premiummodell från ett premiummärke kändes däremot inte värt det. Jag tycker snarast det är en fördel att bilen är snygg och fräsch men utan att sticka i ögonen på folk.

3 gillningar

Gissningsvis är det nog mycket personlighet. De flesta som kör nya modeller av Audi, Mercedes eller BMW är sådana som inte är fyror - och dessa borde absolut inte lägga så stor del av sina tillgångar på sådana bilar.

Femmor och sexor, om de inte har ett bilintresse, kör nog ofta icke iögonfallande märken. Antingen ekonomibilar eller möjligen någon välutrustad Volvo (eller motsvarande).

Har du t ex 80M kan du ju utan några större problem spontanköps en Bentley-SUV för 2M - men de flesta väljer nog att inte göra det eftersom få på högre nivåer tycker om uppmärksamheten.

Vi har nog mer stealth wealth i Sverige än vi anar.

4 gillningar

Tack för att du delar med dig. Jag var lite orolig att alla svar skulle bli att de har bil på företaget vilket jag då inte har någon möjlighet till. Min erfarenhet av privatleasing är att det kan vara ett billigt/prisvärt bilägande om man nu gärna har en ny bil och vill byta efter 3 år men den idén har verkligen visat sig vara helt falsk i slutändan. Vid min senaste återlämning avkrävdes jag på 25tkr för onormalt slitage så då kom nivå-4 bufferten väl till användning. Så ta hand om din leasing-kia och vårda den väl :slight_smile:

2 gillningar

6 år gammal Skoda :raised_hands:

2 gillningar

Nu har två svarat Skoda. Och det är ju något med det märket och rika tillsammans som känns kompatibelt. Riktigt bra märke och bil till lite lägre pris än VW och Audi. Lite som en bra indexfond :slight_smile: . Trodde kanske mer att detta skulle vara på nivå 3 och VW och Audi på nivå 4. Porsche på nivå 5. Men kanske är det så att det handlar om intresse snarare än ekonomiska förutsättningar när det kommer till vilken bil man äger?

2 gillningar

Hej alla kloka rikingar! Grattis till vunnet ekonomiskt spel. Nu då? :slight_smile:

Själv är jag 36 år, privat 5 mil i bostad, 2,8 i pension, 8 i aktier/fonder. Även ett AB med cirka 19,5 mkr investerat. Känner mig inte rik och har hela tiden längs resans gång ökat mitt FI nummer…

Fn. är det 22,5 i bolaget som är FI mål och har bestämt mig att, när jag lyckats jobba ihop 3 mkr till (som välbetald konsult), sluta jobba 80 timmars veckor, oavsett hur börsen går. Inser att jag kommer nå nivå 5 om jag inte gör bort mig och låter ränta på ränta effekten ticka på men blir nog inte lyckligare som 5a ändp. Om något år blir det nog vanligt jobb som deltidsanställd, förhoppningsvis obekymrad resfri individ. Kör en tesla model 3 performance år 2022 som börjar kännas gammal men ingen som helst lust att köpa ny bil då det inte ger mig någon lycka alls (provat äga porsche etc och fått det ur systemet i alla fall ;p). Skall fr a köpa tid och upplevelser för mina pengar. Tänker att många här också insett att det materiella är typiskt oviktigt…? :slight_smile: Allt gott!

4 gillningar

Jag har haft en Skoda, sedan en Renault men är sedan 12 år bilfri och har därmed kunnat spara eller lägga pengar på annat :smiling_face:

1 gillning

En Seat Leon från 2017. :slight_smile:

Intressant att det är en så stor skillnad mellan 4 → 5, skulle ju säga det är ett stort steg från 10-20 vs 50-60M, och 70-80M, och hur man ser på pengar vid dom nivåerna.

2 gillningar

Lite beroende på var du är på nivå 4 såklart. Men någonstans på nivå 4+ så kommer inte valet av bil ha jättestor inverkan på ekonomin. Det man borde göra då är att välja den bil man vill ha för att man själv tycker om den. Kanske är det en gammal sportbil för att man gillar att köra den, en stor pickup för att man gillar praktikaliteten eller en ny tysk premiumbil för att man gillar hur den ser ut, köregenskaperna eller hur bekväm den är, eller en liten småbil för man gillar hur smidig den är att parkera. En veteran, vanlig volvokombi, suv…

En del ser bilar som rena transportverktyg, andra som leksaker, en del ser dem som konst eller en hobby, eller som en snygg ytterrock man hänger av sig på parkeringen. Inget är rätt eller fel.

Bara du vet vad du ser i en bil. Men du bör välja en som gör det du vill att den ska göra för dig. Inte kompromissa bort saker du vill ha för att det är billigt när det slutat spela någon roll. Detta är ett av sätten man kan låta kapitalet göra ens liv bättre.

5 gillningar

Volvo XC40 som vi köpte två år begagnad i våras. Det är en underbar bil med en massa trevliga tillbehör.

Vi ligger på nivå 4 (nätt och jämnt). Den här bilen är lite finare än de vi haft tidigare.

Men frånsett det, och att vi skaffar hund i vår, har vi inte unnat oss så himla mycket.

Kalla det stealth wealth om ni vill, men är inte det ganska sympatiskt? :slight_smile:

1 gillning

Kan någon förklara 0.01 principen. Innebär det att utöver mina budgeterade återkommande utgifter har jag råd att spendera 0.01 procent av min nettoförmögenhet per dag utan att det påverkar min ekonomi? om jag går plus minus 0 varje månad (lön minus utgifter) har jag då också råd att förbruka 0.01 procent av min förmögenhet per dag utan att den minskar, det låter ju inte troligt. Förstår inte hur utgiften på 0.01 procent ska sättas i relation till andra utgifter

1 gillning

Så uppfattar jag den också. Vill du inte minska nettoförmögenheten kan du ändå dagligen ta ut 0,01 % av nettoförmögenheten.
Vill du inte minska likviditeten på Avanza kan du max ta 0,01% av summan på Avanza osv. Men tycker att det har pratats och skrivits konstigt om den regeln vilket gör att det blir helt förvirrat.

Samma här, 6 år gammal Skoda Kodiaq. Fyndades drygt 3 år gammal på auktion från en företagskonkurs. Annars tror jag inte att jag hade tagit mig råd, men oj vad nöjd jag är att jag slog till varje gång jag rattar den.

Åker kollektivt till vardags så har egentligen begränsade behov. En så stor och “fin” bil räknar jag som lyx, och min mest fåfänga konsumtion. Relativt min snåljåp-baseline :slight_smile:

Mitt hushåll är runt 35 miljoner och kanske runt 10 är tillgångar som är likvida(dvs ej hus och pension). Jag kommer ju aldrig nå nivå 5 om jag inte väljer att riskera mycket av det jag nu har med en då stor sannolikhet att jag ramlar ner på 3 eller rent av 2.

Man kan enligt mig leva ett rikt liv på nivå 3 utan problem och den erfarenheten jag har av personer på nivå 5 så lever de ett dramatiskt annorlunda liv än vad jag gör(jobbar inte, köper sportbilar och dyra nöjen). Så för mig handlar det om att förstå ungefär vad nivå 4 innebär i form att vanor, köp och livskvalité. Jag förstår att det inte finns en absolut mall på hur alla gör men kul och få lite inspiration. Bil var egentligen bara ett exempel. Ett annat kan vara skidsemester. Åker ni andra 4:or på detta. Och åker ni då til det lokala berget, fjällen, alperna eller usa?

Själva sparandet och hur ni tänker utveckla er förmögenhet är enligt mig mindre intressant på nivå 4. För de flesta av oss når inte nivå 5 så vad är poängen att fokusera på det? Den diskussionen kan dock vara mycket relevant på nivå 3 för gissningsvis är nivå 4 nåbar.

3 gillningar

Att sälja varor och tjänster till nivå 5:are måste vara ett bra sätt att tjäna sitt levebröd.

Därav utmaningen på nivå fem: ”vill de ha mig eller mina pengar?” Och problem med tillit. :wink:

1 gillning

Intressant, de jag har träffat är nästan alla företagare och ingen av dem gör det där. Tvärtom ser de lite ner på andra som inte jobbar, har sportbilarna och dyra nöjena. Kanske också stor skillnad hur man tagit sig till femman.

3 gillningar

Min erfarenhet är att det beror lite på. I alla fall vi och våra vänner är lite begränsade av barnen, skolplikt och sådant.

Det vi däremot överväger (och vet andra gör) är att man kanske åker två veckor istället för en, man tar det lite dyrare och bekvämare boendet med ski-in och ski-out, flyger upp till sälen från Malmö istället för att köra 10x2 timmar bil och sådant. Dvs man gör livet lite bekvämare. Vi tog det lite bättre airbnb boendet i Sälen året innan, det lite dyrare hotellet som ligger centralt i Paris och sådant.

Eventuellt tänker jag att jag och vår äldsta ska ta en torsdag-söndag i vår i Alperna (hon har inte varit där och jag bara en gång)

2 gillningar

Man kan känna så även på lägre nivå: “Varför vill de ha min e-post och min rikedomsnivå?” :wink:

13 gillningar