Hahaha. Touche! ![]()
![]()
![]()
Dock, jag exkluderar inte de andra nivåerna, snarare hjälper hellre de lägre än övre. Marginalnyttan är högre. Samt forumet finns ju för alla. ![]()
Hahaha. Touche! ![]()
![]()
![]()
Dock, jag exkluderar inte de andra nivåerna, snarare hjälper hellre de lägre än övre. Marginalnyttan är högre. Samt forumet finns ju för alla. ![]()
Jag tycker också det är kul med lite inspiration och förstår dina funderingar, @AMS_722. Att få input från likasinnade var en anledning till att jag gick med i det här forumet. Som bekväm nivå 4:a så funderar jag också på hur jag och min familj ska använda pengarna, vad som är viktigt här i livet, vad som ger mig energi och en massa andra frågor.
Kan nämna några val vi gjort:
Vi har två Hyundai Santa Fes, 2018 och 2020. Den första köptes ny (nybörjarmisstag) och den andra några år begagnad.
Jag tycker att det väldigt ofta är folk med lite sämre ekonomi som kör statusbilar. Jag vet flera på mitt jobb i andra yrkesroller som tjänar omkring en tredjedel av min lön som har fetare bilar. BMW X5, Cadillac Escalade, BMW iX för att nämna några exempel.
Men jag vet också några på jobbet som tjänar 2-6 gånger min lön som kör BMW XM, samlar Porschar, Fisker Karma.
Bilvalet är nog väldigt personligt och beror på vad man prioriterar. Om du inte riktigt kan släppa tanken borde du nog slå till så småningom. Enda sättet att bli av med the itch så att säga. Har ingen erfarenhet av bilar där men väl med klockor. Enda sättet att bli av med klådan är när man väl köper sin pjäs.
Min plan är att när jag når 20 miljoner i min aktiedepå tänker jag köpa en några år begagnad Mercedes AMG GLS 63. Det blir nog inom ett par år. Ska bli kul att trycka till på gaspedalen med 603 hästar under huven.
Tack för att ni delar med er och sorry för att jag missade klockor. Det verkar ju vara en stor grej även om jag personligen inte har något intresse för det. Jag kan för övrigt bekräfta efter en större renovering att hantverkare även gillar att salta fakturorna till oss på nivå 4 ![]()
Återkommer senare med lite andra reflektioner från min egen nivå 4 -vardag.
Här har du lite svaret du söker på omkring vilket bilmärke t ex nivå 4 kör
På den nivån prioriterar personer som tycker det är kul/viktigt med bilar vilken de kör. Har man inget intresse för det väljer man nog helt enkelt en bil som känns ”prisvärd” utifrån ens tankar. För en del är det en gammal V70, för en del en nästan ny Skoda och för en del ny premiumbil som man byter ofta.
Jag som är intresserad av bilar tycker ofta det är kul se vad som står på infarten i olika bostadsområden. Förvånansvärt ofta står det ganska ”modesta” bilar i fina områden.
Intressant att kollar man i ”nybyggda villaområden” (jag tänker nivå 3?) står det förvånansvärt ofta nyare/dyrare bilar, tänk 300000-1000000kr klassen. Mycket Audi/Volvo/BMW/VW/Skoda osv. Troligtvis en hel del firmabilar också.
Ja, det är helt sjukt vad det kostar att renovera! I början av vår huskarriär gjorde vi mycket själva men de senaste åren har vi anlitat hantverkare och råkat ut för både rena bedragare och allmänt halvtaskiga upplevelser. Även de firmor som varit seriösa har tagit duktigt betalt. Som privatperson verkar man få hålla till godo med de sämsta firmorna, de som är bra jobbar med större projekt. I alla fall är det så här i storstan. Men det kanske är ett tema för en annan tråd ![]()
Jag brukar också roa mig med att reflektera över detta. Det verkar finnas ett omvänt samband mellan lyxiga bilar och rikedom ![]()
Nja finns ju egentligen ett slags direkt samband: dyrare bilar gör en snabbt fattig! ![]()
Det här året blev det både svenska fjällen och alperna.
Jag undrar hur hälsan vs nivån på skalan ligger. Kan man göra en nivåtrappa där med?
Typ nivå 1, äter det jag är sugen på, går mindre än 4000 steg om dan och tar aldrig upp pulsen. Självförvållat diabetes. Använder aldrig solkräm.
Nivå 5 kalloriräknar, äter endast wholefoods, gymmer 4-6 ggr i veckan a 1 timme. Väljer cykeln före bilen. Sover minst 8 timmar. BMI mellan 21-22. Löpande stressdämpande aktiviteter osv.
Hellre vara en hälsosam nivå 3are än en ohälsosam och nivå 5are på wealth ladder tänker jag.
Har en del entreprenörer i min perifiera omgivning som har gått förbi nivå 5 efter diverse bolagsexit men lever extremt ohälsosamt med stress, skillsmässa, alkoholmissbruk och dysfunktionella familjestrukrurer till följd av deras ”driv”. Ruggigt bra på att göra pengar men dåliga på att leva livet i min bok. Men gissar att de flesta nivå 4are å andra sidan har en sund inställning till hälsa och work/life balance.
Tror inte man kommer dit utan “bokstäver”.
Detta är vägen vi har gått, när vi kom fram till att vi hade råd att sluta arbeta.
Tid är dyrt om man betänker alternativkostnaden (bortfall av lön, pensionavsättning..).
Den avtagande marginalnyttan av mer pengar gör att det finns en punkt när lönearbete inte längre är attraktivt.
Får väl balansera bilden av “4:an” då och skamset erkänna att det körs två tyska premiumbilar i det övre segmentet i familjen. Absolut inte för “syns skull” eller för att på något sätt “matcha grannen” osv.
100% - det är ju exakt detta jag menar att många jobbar för att de vill efter ett tag = ”jobbet” ger andra mervärden än själva lönen medan på lägre nivåer är många gånger det enda (något uppskruvat sagt) värdet lönen.
Inget att skämmas för, har många kompisar på fyran med samma. Xc90 är poppis, stora BMW-bilarna likaså samt Tesla MY eller MX som är i samma prisklass.
Skäms absolut inte. Grattis till dig. Innan jag provkörde en BMW ix1 och hade en Audi Q3 som hyrbil så tänkte jag också att man bara betalade för märke och status på dessa men herre gud vad mycket roligare de var att köra än mina Kia, Mazda, Honda, Renault osv. Samma sak när jag första gången åkte till alperna. Jag tänkte att svenska fjällen räcker gott nog för mig, men vilka sjuka berg och nedfarter de har där nere.
Jag kom själv upp till nivå 4 för några år sen. Jag har alltid haft enkla vanor och trivs med det. Läste till civilingenjör, har genom poddarna förstått att det var samma år och skola som @janbolmeson men annan linje.
Har sen jobbat på som anställd med bra lön och har bott i hyresrätt. Blev sambo för ca 2 år sen och blev då med en gammal bil från 2011. Vi kollar efter ny nu och måste erkänna att jag är lite osäker på hur jag ska göra efter poddar och diskussioner här om ämnet. Lutar dock åt en begagnad Polstar 2. I övrigt gillar jag inte att ha för mycket saker, har värderingar något åt minimalisthållet men sambon köper ofta grejer till höger och vänster, känns som att huset snart inte har plats till något mer och då har jag ändå inte flyttat skatt från min gamla hyreslägenhet till huset.
Jag kom själv upp till nivå 4 för några år sen. Jag har alltid haft enkla vanor och trivs med det. Läste till civilingenjör, har genom poddarna förstått att det var samma år och skola som @janbolmeson men annan linje.
Är F00, vad läste du? ![]()
Jag läste E00. Vi har säkert haft flera gemensamma föreläsare.
En fundering som blir relevant för många är om man skall räkna med företagets tillgångar, om man är ensamägare till ett aktiebolag. T ex om det finns pengar på bankkonton mm