408. Så gör du livet rikare när pengarna redan finns | Med Moa Diseborn

Låt livet kännas lika bra som det är. Njut dig själv till framgång. Man vill ha det man vill ha, för man tror att man kommer känna som man tror man vill känna.” Dessa är några av Moas favorit-sayings som vi tar upp i dagens avsnitt tillsammans med reflektioner på eventet vi hade tidigare i år.

Moa arbetar till vardags med klienter kring den emotionella sida av pengar och rikedom. I dagens avsnitt tar vi upp några av hennes bästa generella tips. Många av dessa tips fungerar lika bra oavsett var man är på sin ekonomiska resa och har 100 kr, 100.000 kr eller 100 miljoner.

Som vi har sagt många gånger tidigare är pengarna sällan en lösning, de är ofta bara en förstärkare. Mer pengar. Mer du. Vi kopplar även Moas tips till de insikter och lärdomar från eventet vi arrangerade i början av året för personer med mycket goda ekonomiska situationer gällande: livsval, arv, relationer, känslor, identitet och frihet.

Framförallt handlar det om att det är okej att tycka att man har problem trots att man har mycket pengar. Lite som en deltagare uttryckte det: “Det är så himla skönt att få vara i ett sammanhang där det är okej att säga att det är jobbigt att vara rik”. För även om pengar löser många problem, löser de långt ifrån alla problem. Med rikedom kommer andra typer av problem.

Du som har en god ekonomisk situation kommer kanske känna igen dig, och du som är på väg att på sikt vinna det ekonomiska spelet kan ha glädje av att ha koll på dessa redan från början.

Vi hoppas att du gillar avsnittet!
Jan och Moa

Några citat från avsntitet

Pengar är inte lösningen – de är bara en förstärkare.

Hur maxar du den emotionella avkastningen på dina pengar?

Man vill ha det man vill ha för att man tror att man kommer känna som man vill känna när man får det.

Det är snålt att inte ta emot – låt andra få ge!

Ett rikt liv går inte att lista ut – det måste provas fram.

Låt livet kännas lika bra som det är.

Njut dig själv till framgång.

Rikedom kommer med nya typer av problem – ofta svåra att prata om med andra.

Många känner skuld över att må dåligt trots ekonomisk trygghet – men känslor är legitima oavsett kontobalans.

Det finns ett gyllene fönster mellan att barnen flyttat ut och innan barnbarnen kommer – använd det!

Stealth wealth kan leda till ensamhet – öppenhet kan skapa mer autentiska relationer.

De flesta med pengar brottas med liknande frågor, oavsett om de har 10 miljoner eller en miljard.

Det finns inget stort i att hålla sig själv liten.

Häng med oss på nivå 4+

• Nyhetsbrev för dig på nivå 4+ i rikedomstrappan – ett nyhetsbrev specifikt för dig med 10 miljoner eller mer i nettoförmögenhet i hushållet. Större fokus på sådant som pengar inte kan köpa och mindre på typ ”kom igång med sparandet”. För dig på nivå 4+ i Rikedomstrappan. Frekvens: någon gång per år.

Inför eventet bjuder vi in till ett förmöte för att diskutera dina farhågor och förväntningar om eventet. För att förväntningarna och gruppen ska bli rätt önskar vi att du har ett kapital över 10 MSEK exkl. boende och pension.

Tittlyssna på avsnittet eller läsa artikeln nedan

Precis som vanligt så kan du titta på avsnittet via Youtube nedan.

Du kan även lyssna på det som podd 408 där poddar finns (t.ex. Spotify eller Apple Podcaster)

Patreon får du allt som en del och utan reklamavbrott. Du kan även läsa en AI-skapad transkribering av avsnittet i inlägget nedan. Det innebär att den kan innehålla fel och är inte ordagrann

Innehållsförteckning

En grov innehållsförteckning till avsnittet:

Relaterade länkar

Du hittar alla avsnitt med Moa här.

6 gillningar

Transkribering av intervjun

Nedan följer en automagisk transkribering av intervjun gjord med hjälp av AI. Det innebär att den inte är ordagrann och kan innehålla fel.

Visa hela transkriberingen

Introduktion och Presentation

Jan: Välkommen till RikaTillsammans och dagens avsnitt som handlar om rikedom i livet bortom pengar. Jag gör det här avsnittet med en god vän, Moa Diseborn, som är beteendevetare och expert på den emotionella sidan av rikedom. Vi följer upp på de här två avsnitten vi gjorde hösten 2024, avsnitt 364 och 369, där vi pratade om stealth wealth, eller att komma ut som förmögen, att berätta för sin umgängeskrets att man har en god ekonomisk situation.

Jan: Vi pratade också om problematiken kring hur man väljer när allt är möjligt. Jag och Moa arrangerade faktiskt ett event i början av januari här 2025 där vi hade ett gäng människor som har en god ekonomisk situation. Vi pratade om några av de här problemen som ibland kan uppstå, för det finns en myt där ute som säger att om man bara har massor av pengar så har man inga problem - men så är det inte. Den här myten gör också att om man har en god ekonomisk situation, att man är på väg att vinna det ekonomiska spelet, det vill säga att man har de pengar man behöver för att leva det liv man vill, så blir det också en viss problematik, för man kan inte riktigt dela med sig av de tankarna man har.

Jan: Andra kan inte riktigt relatera till det. Det blir lite som den här kommentaren “fy fan vad jobbigt det är att vara rik”, som många bara hör och svarar “du kan skicka pengarna till mig” eller “jag tar gärna hand om dina pengar”. Men det är inte det som det handlar om. I det här avsnittet får du många av Moas guldkorn, vi börjar med många av hennes sayings, det blir en hel del av våra lärdomar och insikter och jag hoppas att du gillar det och vi kanske ses i ett nytt sånt här event till hösten.

Jan: Som sagt, här kommer Moa och Caroline som inte kunde vara med denna gången, hälsar och så ses vi nästa vecka.

Caroline: Varmt välkommen till RikaTillsammans-kanalen som handlar om allt som är roligt med privatekonomi och livet. Varje vecka delar vi med oss av våra erfarenheter, våra livsresor, våra framgångar och våra misstag så att du ska kunna göra din ekonomi och ditt sparande och ditt liv lite rikare.

Caroline: Vi som driver denna kanal heter Caroline och Jan Bolmeson.

Moas Roll och Expertis

Jan: Varmt välkommen tillbaka, Moa Diseborn. Du är en av våra mest uppskattade gäster och en av våra vänner också. Vad brukar du kalla dig själv?

Moa: När folk frågar vad jag jobbar med brukar jag alltid säga att de aldrig har träffat någon som jobbar med det jag gör. Jag skulle gärna träffa någon annan som mig, som jobbar med det jag gör. Ibland säger jag att jag är life transition coach för att det handlar om livsövergångar på ett eller annat sätt.

Jan: När jag beskriver dig brukar jag säga att Moa är bäst i Sverige, förmodligen bland de bättre i världen på just den här emotionella sidan av rikedom, av pengar. När det handlar om hur pengar påverkar den emotionella delen av livet, det här med rikedom bortom pengar, där tycker jag att du är supersmart. Du har jobbat med finansiella rådgivare både i Sverige och Storbritannien, jobbat med superrika människor, människor som har fått arv, eller människor som har sålt sitt företag, gjort exit, och funderar på vad man gör nu.

Moa: Ja, bra presentation.

Pengar Som Förstärkare av Personlighet

Jan: Du har ju varit med i många avsnitt, men om det är någon som inte har hört oss prata innan så har du några särskilda sayings. Jag tänker att vi skulle ta några av dina big wins, där du brukar säga att pengar inte är lösningen utan pengar är bara en förstärkare. Vad betyder det för dig?

Moa: Det som är sant om en person innan man har mycket pengar, för de som kommer till mig, de som plötsligt inser att de har ett betydande kapital eller de som har fått ett större kapital ganska snabbt under några år eller väldigt snabbt - det förstärker den person som man är. Är man väldigt orolig så kommer man bli ännu mer orolig. Är man en väldigt generös person då kommer man bli ännu mer generös, kanske till och med för generös. Så det förstärker de personlighetsdrag och de vanor som man redan har. Det brukar förstärka allt, helt enkelt.

Vägen till Framgång Genom Njutning

Jan: Ja, det var ju så vi träffades för många år sedan. Jag hade ju länge tänkt såhär: om jag bara tjänar x pengar, om jag bara har x på kontot, då blir allt bra. Sen kom x, och sen kom x plus massa pengar. En annan sådan här saying som du har är “njut dig själv till framgång”. Vad betyder den för dig?

Moa: Jag tror att det är något slags försök att skapa jämvikt mellan Jante på ena axeln och Luther på den andra. Att njuta sig till framgång är någon slags motvikt mot det. Att göra mer av det som man verkligen tycker om, att slappna av och ge sig hän i det som man redan gillar i livet och det som man redan njuter av. Då brukar man hamna på en plats där man blir ännu mer framgångsrik, oavsett om det gäller ekonomiskt eller föräldraskapet eller vilket område man än må välja.

Utmaningar med Ekonomisk Framgång

Jan: Vad gör folk ofta för misstag?

Moa: Det som ofta händer är att det sker en sammanblandning mellan egenvärdet och ekonomin. Många personer kommer till mig och säger “herregud, det jag känner mig som en påse pengar på två ben”, att folk bara… Man är rädd, antingen så är det sant eller också är man rädd för att det är så, att personer bara vill umgås med en för att man har ett betydande kapital. Som en person i mitt nätverk som var på skidresa och det var en person som var supertrevlig hela resan, och det förstod han sen när han försökte sälja på honom en pensionsförsäkring varför han var så trevlig.

Moa: Det sker en sammanblandning utifrån att andra ser en som en påse pengar, men också att man är rädd för att andra ser en som det. Det blir också en utmaning när man ska, om man är en person som inte är i en kärleksrelation men söker en, då blir man också osäker. Det blir liksom en utmaning och någonting som man behöver reda ut och kartlägga för att man ska bli ännu tryggare i sig själv så att inte ekonomin står mellan en själv och livet, utan är någonting som vi kan använda i livet som en positiv kraft. Inte bara någonting man behöver överkomma.

Låt Livet Kännas Bra Som Det Är

Jan: Sen har du, alltså jag har ju massa MOA-sayings här.

Moa: Ja men så kul att höra, jag är så hemmablind.

Jan: “Låt livet kännas lika bra som det är.”

Moa: Ja, eller “låt livet kännas lika bra som det ser ut”, eller “som det är” är också sant. För att livet är ofta ganska bra. Hjärnan vill ju gärna fokusera på problem och utmaningar för att det är ett sätt att skydda oss och hålla oss trygga. Så ibland är allt som behövs bara att stanna upp och titta på vad som redan är bra, vad som redan fungerar bra, vad som redan känns bra. Och göra mer av det. Så “låt livet vara lika bra som det är” är det här “här-och-nu-tänket”.

När Livet Ser Bra Ut Men Inte Känns Så

Jan: Men vilka är det, för jag tänker att ofta många som kommer till dig eller till mig, med större utsträckning till dig, så är det så här: livet är fantastiskt, alltså på pappret, allting du vet - bra karriär, familj, etc. Och så är det ändå som att där kan upplevas en tomhet. För så har jag väl tolkat mycket det här citatet, i alla fall i mitt liv, att det där “låt livet”, alltså livet - jag har två fantastiska barn, jag har en fru, jag har liksom alla möjligheter i världen. Och ändå känner jag mig liksom ibland såhär, men… Vad fan.

Moa: Ja, men det är väl toppenbra att du hittat liksom ett ankare i det där. Och jag tänker att det är många med dig som känner så. Dessutom, det är inte bara att man upplever det som - var det ingenting mer. Det kan vara lite tomhetskänslan liksom i det där, utan det kan också vara att man till och med känner skuld och skam och att man känner sig ensam för att man har ju så bra, men varför känns det inte lika bra som det ser ut? Och det är det där att kunna förflytta sig själv på en emotionell plats där det känns lika bra som det ser ut utanpå. Ja, så det är det det handlar om lite grann.

Utmaningar med Förmögenhet och Samhällets Syn

Jan: Men är det inte många som kommer liksom säga att det är ett lyxproblem att ha mycket pengar? Att man borde inte, att man inte borde få ha problem när man har mycket, alltså för att det är så många som har det sämre, typ.

Moa: Ja, absolut. Jag tänker speciellt nu när världen är lite skakig på en av andra fronten, då kan man känna ännu mera skuld över det. Jag fick ett meddelande igår från en tidigare klient som sa “hej, jag tror jag behöver dig, jag vet inte vad jag vill”. Och sen så skrev vi lite grann med varandra, men den här personen vet ju precis vad han vill.

Moa: Men det finns också så mycket så här “får jag göra det när andra har det sämre än mig”, till, det kan vara i närmaste familjen, det kan vara i samhället i Sverige, det kan också vara i världen i stort att det finns en stor liksom utmaning i att göra det man verkligen vill och har lust med. Så jag tänker att det finns många utmaningar med att ha väldigt mycket pengar men det är många som tycker att det är skämmigt.

Att Skapa Ett Tryggt Rum för Samtal

Moa: Så jag brukar säga att mitt lilla företag är liksom ett safe space och det är ju också i och med att vi har den här podden tillsammans, Jan, idag, det här är ju också som en safe space där man faktiskt får landa i och känna att det kan vara utmanande att ha ett stort kapital och det är ingen ursäkt för det.

Moa: Att man känner som man känner, men det kan vara liksom en förklaring till varför man känner som man känner och att man inte är ensam i det, för det är ofta någonting som man inte vill outa. Det som allra flesta hör där, det är ju liksom så fort man yppar att man har utmaningar eller problem eller liksom funderar över saker, det är att folk skrattar bara och säger, men jag kan göra det i mitt kontonummer, så är det löst.

Utmaningar med Öppenhet Kring Förmögenhet

Jan: Exakt. Ja men det där, alltså att man inte vill outa det där att det är tabu, alltså det där är så himla roligt. Jag var ju inbjuden till en annan podd här tidigare i år och, ja men så skulle vi prata om liksom en lite vår resa, liksom lite tips, liksom såhär vad har vi lärt oss längs vägen.

Personliga Erfarenheter av Öppenhet

Jan: Och han här Robert då öppnar med första frågan, “alltså hur mycket pengar har du, Jan?” Jag var inte alls förberedd. Och så var jag såhär, ja men vänta här nu. Och det är liksom, jag tror han la ut det liksom live. För jag sa såhär, det är okej att du lägger ut det. Och där var det verkligen såhär, hur obekvämt det blev för mig.

Moa: Vad svarade du på frågan nu Jan?

Jan: Nej men jag hade två svar. Ena svaret var såhär, att jag brukar inte prata om det för att jag vill ändå inspirera människor, jag vill hjälpa folk till en bättre ekonomi. Och så fort det blev väldigt såhär konkret så upplever jag att många lutar sig tillbaka och säger såhär, “men det är så lätt för honom”, eller “det är klart att du tänker så som har de pengarna”.

Jan: Att det blir liksom en ursäkt till att inte göra såhär, “ja men det var ju så lätt för honom för han har de föräldrarna, eller han har de pengarna”. Och där jag liksom alltid försöker komma tillbaka: Jo men, alltså kolla här. Jag och Caroline, när vi hade pluggat färdigt, liksom 2005 - vi hade inga pengar, vi hade minuspengar. Vi hade inte råd att köpa en bostadsrätt. Jättemånga i Sverige har liksom köpt en bostad. Vi hade inte ens det då. Så att, och att jag liksom, jag vill inte att folk ska använda det som ursäkt.

Jan: Och sen så var svaret såhär, alltså att jag tycker egentligen inte det är så himla intressant och är det någon som är super nyfiken, ja men då kan man ju slå, slå det på alla bolag för att vi har majoriteten av pengar i bolagen så att det är ju ingen hemlighet liksom på det sättet.

Reflektioner Kring Öppenhet och Självvärde

Moa: Men visst är det spännande ändå att det händer någonting när någon ställer en sån direkt fråga?

Jan: För att det sätter igång, och jag tror att det där är en av de stora myterna att det blir så mycket självvärde och koppling till de här pengarna och att de här pengarna, ja men, alltså att de har sån stor, jag vet inte hur jag ska säga, alltså det är ändå en värld vi lever i som styrs på peng, av pengar till stora del, så jag brukar ju säga att det är värt att bli bra på pengarspelet. Men man behöver också liksom såhär fatta… när man ska sluta spela det där spelet eller lägga undan.

Moa: Eller låter det vara det huvudsakliga fokuset i alla fall.

Jan: Exakt.

Moa: Att såhär, jag kommer inte, lyckometern kommer inte slå högre för att jag blir ännu bättre på hantverket nu. Utan det finns det andra områden att jobba på.

Moa: Exakt. För att öka liksom lycka, välbefinnande, mening, sånt som brukar vara nästa liksom viktiga anhalt då.

Pengarnas Värde i Relation till Tiden

Jan: Exakt. Och det som jag upplever, som jag gillar så jättemycket när du och jag pratar, är att vi ofta gör kopplingen från pengarna till ett rikt liv. För att en av mina sayings då, om jag kastar in en egen, det är att jag önskar att fler fattade att värdet av pengar minskar med åldern. Att ju äldre du blir så kommer de flesta som sparar sannolikt få mer och mer pengar, men sakerna och upplevelserna du kommer kunna göra blir färre och färre.

Jan: Alltså oavsett hur frisk 65-åring man är så gör man inte lika många skidåk. Vi var ju i Sälen för två veckor sedan jag koncentrerade. Alltså, det gäller redan för 43-åring. Du vet, jag kollade på den här svarta backenväggen och så var jag såhär “Näää! Näää!”

Moa: Nej, men vet du, jag tänker också att det behöver inte… där är det ju också inne på ett kvantifieringstänk tänker jag, att fler åk är bättre, att du utnyttjar det till mer, mer till max om du är yngre, att du åker fler åk. Men man njuter också på ett annat sätt när man blir äldre, oavsett av, på vilket liksom nivå man, hur många åk man åker. Det kan vara lika värdefullt eller ännu mer värdefullt för att man kan göra det tillsammans med familj, vänner, liksom, det kanske är andra aspekter också.

Jan: Absolut.

Generationsskiften och Familjedynamik

Jan: Absolut. Vi hamnade i den där dagen då Freja, vår 14-åring, åkte liksom, alltså det tar emot att säga att hon åkte bättre. Hon åkte snabbare. Hon åker snabbare än mig.

Moa: Ja, exakt.

Jan: Jag vet inte om det är bättre.

Jan: Men, men jag…

Moa: Nej, men snabbare och helt plötsligt bara, “vi drar en sväng i puckelpisten”. Man bara, “eh, vi ses vid liften.”

Jan: Exakt, exakt. Nej, men jag menar, absolut, och det handlar inte bara om kvantitet, men jag menar också att… Alltså man har ju vissa tidsfönster som är stängda. Alltså barnens uppväxt. Har du missat barnens fotbollsmatch när de växte upp så spelas matchen inte i repris om 20 år.

Moa: Nej, precis.

Jan: Och är man riktig, alltså äldre så är det ofta att hälsan, man har mycket tid, man har ofta mycket pengar men man har inte så mycket energi och hälsa. Och liksom man kanske inte har sina föräldrar. Alltså så att, att det gäller tror jag. Ja, att jag upplever att det är sånt fokus att mer pengar är bättre, men jag håller liksom inte riktigt med om den tesen, utan mer pengar bättre till en viss nivå när du vet, ja men vad är ett rikt liv för mig?

Värdet av Tid och Relationer

Moa: Och sen brukar den där tratten, jag tänker också, det är liksom tid och relationer till slut som är det viktigaste när man har ekonomin på plats, liksom.

Moa:. Nej men det är verkligen, tidsperspektivet spelar roll.

Jan: Ja, det är två sista sayings. Du brukar säga såhär, “hur kan jag få mest avkastning på mina utgifter”, och jag får alltid så att det skaver lite i mig. Du kan inte säga så Moa, men nu har jag också börjat säga såhär, hur maxar jag den emotionella avkastningen på mina köp eller på användningen av mina pengar? Kan du inte säga någonting, vad tänker du med det?

Moa: Ja, men vi brukar ju säga såhär också, Jan, att hur kan, hur syns mina värderingar på mitt konto?

Värderingar och Ekonomiska Val

Jan: Exakt.

Moa: Och det är egentligen det det grundas i, att tycker man att att vara social och generös är en viktig grej, då kan man ju få avkastning genom att åka på en skidresa till exempel med familjen, med släkten, med vänner. Där får man då avkastning på sina, på sin konsumtion helt enkelt. På att göra av med pengar fast det bara kommer in på ett annat konto och det är det här som är det mest utmanande när man är väldigt duktig på att hantverka i pengar, då är man också duktig på att mäta det kvantifierbara och helt plötsligt så får man liksom in på kontot där det inte är lika lätt att mäta det liksom.

Jan: Exakt, exakt. Och så där brukar jag också säga, för det kommer ofta invändningar, så här “nu pratar ni alltid om konsumtion” och då brukar jag också lägga till ett förtydligande, så här nej ett, det handlar om medveten konsumtion och sen nummer två så här att ofta bland de bästa liksom så här man kan göra, det är att köpa tillbaka sin tid. Så att ibland handlar det inte om att köpa prylar, att såhär, “åh, två hästar är bättre än en häst”. Nej men du vet, gillar du inte hästar så är noll hästar liksom bäst. Utan att det handlar om att, ja men hur kan jag använda de här pengarna för att göra mitt liv rikare?

Flexibilitet i Livsval

Jan: Sen vad det är, om det är en glassmaskin eller jobba 80 procent eller starta ett företag eller whatever, det spelar ingen större roll.

Moa: Exakt, och det kan ju ändras över tid. Folk brukar säga till mig såhär, “men kan du bara ge mig facit, vad brukar folk göra, vad är det bästa?” Och det är det här som är så spännande att även om du identifierat att det kanske är en glassmaskin och jobbar 80 procent som är just nu, så måste du kalibrera om det här inom viss tid för att såhär, nej men helt plötsligt så var det nya slalomskidor för att bli bättre.

Jan: Men sen är det också så här roligt apropå planering. Vi hade så här en Patreon-träff nyligen och så var det ett par som var så här “Ja men du vet, vi planerade, vi skulle vara utomlands så här sex månader om året” och du vet, de hade jobbat mot det här skitlänge. Och sen var det så här, “ja, och sen fick vi åtta barnbarn eller tre barnbarn inom loppet av ett år och sånt”. Och nu är det så här, alltså vi kan inte vara utomlands. Alltså vi vill inte vara utomlands. Så ibland är det också så här att det där målet man har haft ändras väldigt drastiskt.

Livets Olika Faser

Moa: Ja, och det där vill jag säga till dig som lyssnar som är mitt emellan att barnen har flyttat ut och innan du får barnbarn. Det är en sån här gyllene fönster, apropå fönster för saker. Det är verkligen nu ni ska göra saker för det är jättemånga, precis som du beskriver nu, när de får barnbarn så säger de så här, “Men herregud, inte vilja vara borta ett halvår nu liksom”. Det är ju en helt… Det brukar vara en sån där gyllene fönster att göra sådana saker som man har drömt om när barnen har flyttat ut. Allting funkar bra där, men innan de får egna familjer liksom.

Jan: Ja, ja men exakt, exakt. Min mamma brukar ju säga såhär, “barnbarn är livets efterrätt”.

Moa: Ja, vet du vad mina föräldrar säger?

Jan: Nej.

Moa: Vuxna barn är livets efterrätt. Hahaha! Inte att få ringa mina barn som är deras barnbarn, men de tycker att det är en grym grej som de inte hade kunnat förutse. Att ha vuxna barn som de vill umgås med.

Jan: Ja, men vet du vad, det där är också sånt fint. Det var ju någon som sa såhär, “men mitt mål med min barnuppfostran är att jag vill att mina barn ska vilja hänga med mig när de blir vuxna”. För att de vill, och jag var såhär, Gud, alltså det är ett fint, fint mål, liksom, en ambition att sätta.

Att Prova Nya Saker

Jan: Den sista, du brukar säga, du har sagt fler, men såhär, “proa, prova mer”.

Moa: Ja, men det är så lätt att säga. Att man blir “locked in”, som min 15-åring säger, såhär superfokuserad på när man bestämmer sig för att “nu ska jag börja rida och då måste jag skaffa en egen häst” och då måste jag och så går man liksom ganska långt i den där idén och så tänker man “herregud jag orkar inte sköta fem hästar sju dagar i veckan” och då tänker jag att man kan proa i de här drömmarna och idéerna som man har.

Moa: Och att göra det i mindre skala, börja ta ridlektioner, ha en sommarhäst eller liksom gör det i lite mindre skala. Och det kan man ofta sjösätta ganska omgående och att man inte heller behöver tänka att det behöver vara tio gånger utan man kan faktiskt prova en enda eftermiddag eller en enda gång.

Jan: Jag menar, att hyra det där huset i Frankrike eller, liksom, testa, hyr den där sportbilen. Det säger såhär Erik bara såhär, “men ta en korttidsleasing, hyr bilen, hyr den där Porschen då”. Och så se, se hur det är. Det är en, en saying som Charlie, en kompis till mig brukar säga såhär, “ett rikt liv går inte att lista ut, det är något man måste prova sig fram till”. Håller du med?

Moa: Ja, verkligen. Det är det där med att det inte finns något facit, vilket kan vara frustrerande, men det är också ganska underbart. Att det innebär så många överraskningar. Man måste leva det, man måste prova. Verkligen, jag håller med.

Känslor och Materiella Ting

Jan: Bra. Är det någon mer sån här, du brukar ju säga någon så här, du vet, vi köper saker för att vi tror, men den glömmer jag alltid.

Moa: Så här, “man vill ha det man vill ha för att man tror att man kommer känna som man vill känna när man får det man vill ha”. Jättelång.

Jan: Säg det en gång till för de som lyssnar bara, såhär mind, sen mind fuck.

Moa: Precis, “man vill ha det man vill ha för att man tror att man kommer känna så som man vill känna när man får det man vill ha”. Och det handlar om egentligen… Det var en av insikterna, nu har jag hört folk säga det här på ett ännu mer centrerat sätt och så antecknar jag nästa gång.

Moa: Men det här var någonting, en lärdom när jag skrev boken “How to be happy and rich” tillsammans med min vän och kollega Duncan Glassey i Skottland. Och vi intervjuade en massa personer där, men alla vill ha det de vill ha. Liksom jag träffade personer som hade extremt mycket pengar, så såg jag, “men du är ju rik”. Bara, “nej, nej, nej, jag är inte rik, jag har bara en yacht”. Och så bara, “men du har ju två yachter, du är ju rik”. “Nej, nej, nej, nej, jag har ingen helikopterplatta”. Det finns alltid någon som har mer, om det är så man jämför.

Moa: Och så det här att det man längtar efter - “när jag får en större yacht, när jag har fler galopphästar, när jag äger hus på alla kontinenter, då kommer jag känna mig fulländad”. Och så kommer det ofta någonting då. Det man vill ha liksom på andra sidan av relationen, upplevelserna eller liksom det materiella som man längtar efter.

Inre Tillfredsställelse och Materiella Mål

Moa: Det magiska i det är att vi äger ju det redan idag - förmågan att känna så som vi vill känna. Vi måste inte söka utanför oss själva, men däremot tycker jag att man absolut kan använda det materiella, liksom tjänster, upplevelser och saker till att vara det som på engelska kallas för “expanders” att liksom vara någonting som får mig att förflytta mig i den riktningen som jag vill. Att känna mig fri, att känna mig kreativ, att känna mig på ett sätt som jag vill känna. Det kan hjälpa att gå en drejkurs till exempel. Men det är inte drejkursen i sig som kommer få mig att uppleva mig själv som superkreativ.

Jan: Exakt, exakt. Och vad är, vad är lärdomen du hade önskat att fler visste?

Moa: Att gå, det spelar ingen roll egentligen, jag tänker att alla har sina vägar. Ehm… Och att man lär sig av livet på det sättet som, det finns inga rätt och fel, det är dit jag vill komma, men att gå inifrån och ut. Att liksom vara medveten om, “men det är kreativitet, jag vill verkligen utforska mitt liv just nu”, och låta det ta form då i en drejkurs, i att sätta upp mormors gamla vävstol, vad det nu är för någonting för dig, istället för att tänka, "åh gud, jag skulle vilja vara mer kreativ, tänk om jag var en sån person som…“

Jan: Målade som Banksy.

Autentisk Utveckling vs Yttre Sökande

Moa: Ja, precis, bara “tänk om jag var en sån person, då hade jag varit fullkomlig”, men det kommer ju aldrig hända mig. Och att köpa massa Banksy-konst och hoppas på att det ska man ska känna sig kreativ då. Utan, nej men det är, gå in från ut, identifiera i sig själv och sen gå ut och sen så tänker jag att det där kopplat till konsumtion, vi pratar så mycket om konsumtion, ja, men det är skillnad också på att spendera och att cirkulera sin ekonomi.

Cirkulera vs Spendera Pengar

Moa: Att cirkulera sin ekonomi, det är ofta det du pratar om Jan. Att jag vet att en av de sakerna som stack lite ögonen på folk i en tidigare podd som du har spelat in, då sa vi såhär, “men du flyg till Paris och tar en lunch med en vän”. Det var många som bara, “vad fan? Mitt under brinnande klimatkris”. Men det handlar om att cirkulera sin ekonomi i linje med “jag vill vara en närvarande vän, jag vill vara generös, jag vill vara spontan”, då är det att cirkulera sin ekonomi.

Moa: Att spendera handlar mer om att prokrastinera och ta sig bort från känslor som man inte vill ha. Så åker du till Paris och lunchar med din vän för att du känner dig otillräcklig eller som en dålig kompis, det är ett helt annat game liksom. Och så är det med alla saker. Så jag tänker tipset är inifrån och ut. Agera inifrån och ut. Och att skilja på att spendera och att cirkulera sin ekonomi. Cirkulera den här medvetna om att värderingarna syns på kontoutdraget liksom.

Självkännedom och Ekonomiska Val

Jan: Ja men jag tror att det där är min reflektion också. För vi har ju gjort en hel del event och vi hade en sån där liksom, eller en lunch till lunch möte med ett gäng människor som vi ska prata mer om också. För det var ju det vi flaggade för i förra avsnittet. Men jag tänker det här att lära känna sig själv.

Jan: Jag har en favorithistoria, att det var en vd som tog kontakt med mig, han har sålt sitt bolag och fått jättemycket pengar, och så närmar sig sex månader att han skulle sluta som vd, och han är så jättedålig. “Jag har lite ångest över det här, men vad ska jag göra sen och hur ska liksom…” Ja men såhär, som du också brukar säga att ofta får du, när man får en stor summa pengar, antingen det är arv man sålt sitt företag, så liksom det man ofta tappar är ju då sammanhang, mening och struktur.

Hitta Din Drivkraft

Jan: Och så så pratar vi såhär med er där, “men vad tycker du är det som såhär, vad gör ditt jobb? Vad får ditt hjärta att sjunga? Vad har liksom varit återkommande i ditt liv?” Och sen efter ett tag så identifierade vi ett antal värderingar, att det var såhär utmaning, och det ska vara level, och det ska vara liksom en röd tråd, nästan ett äventyr.

Jan: Och så kom vi fram till att typ när han var 19, efter skolan, så hade han varit i Thailand. Och då hade han tagit sån här dykcert, såhär padi, open water. Och sen hade han varit padi rescue diver, och sen night diver. Så det har varit utveckling och han fick träna själv och det fanns olika nivåer, det fanns certifikat och liksom såhär det blev resultat och att han gick igång.

Att Hitta Ny Mening Efter Framgång

Jan: Och så sa han såhär “Det är ju precis det jag gjort med mitt företag”, såhär olika nivåer, utmaningar och jag har fått lösa problem och jag fick träna och liksom och sen, sen kom han upp på liksom en viss ny nivå och sådär och jag bara, “ja men, vad skulle du kunna göra som är samma nu?”

Jan: Han bara, “jag vet inte”,och sen bara, “du Jan, nu har jag anmält mig till sån här motorsågsutbildningar, så nu har jag gått såhär, motorsågsutbildning nummer ett”. Och nu har jag såhär köpt skog och sen är det motorsågsutbildning nummer två och du vet och plötsligt så var ju liksom all den här ångesten var den skulle sluta som vd bortblåst för att vi insåg att det handlade ju inte om grejen man gjorde, att det handlade inte om dykningen, det handlade inte om företaget, det handlade inte om motorsågs, liksom, körkortet utan att det handlade om utveckling, nivåer, lära sig, för att få djupa, för att kunna få djupa sig i ett ämne.

Personlig Utveckling och Drivkrafter

Moa: Exakt, det är ofta precis det, att det känns som att den här personen hittade ett sätt att fortsätta vara liksom i sin zone of genius. Lära nytt, liksom gärna brant utvecklingskurva, liksom träffa nya personer, vara nyfiken. Få fortsätta vara den personen som liksom hen alltid har varit förmodligen, liksom, men bara hitta en ny form för det.

Jan: Och för det där tror jag att, för när vi hade den här lunch-till-lunch-mötet med de här typ 16 personer så var det ju flera som återkom till dig också som hade varit såhär, “men vad ska jag göra nu?” Och vi där, “ja men titta tillbaka på livet”. Men titta utifrån ett sånt här perspektiv, snarare än vad var själva doinget, för själva doinget är, påstår jag i de flesta fall, ganska ointressant för att vi bara försöker tillfredsställa ett antal behov som vi har, men vi tittar aldrig på behovet utan vi tittar på vad gör vi för att tillfredsställa behovet, kan man säga så?

Moa: Ja, jag tänker att det handlar mycket om, om du säger doing så är väl motsatsen being, hur kan jag vara? Fortsätta hålla mig själv, att liksom avkoda vilken zon är det som jag har varit i och liksom hur försätter jag mig i den zonen, i den känslan igen. Men med andra förutsättningar runt omkring. Det är ju ofta ett jättebra recept liksom för att hitta nya då sammanhang och strukturer.

Målgrupp och Ekonomiska Trösklar

Jan: Exakt, exakt, exakt så. Bra, men jag tänker såhär Moa, när vi pratade sist, då hade vi ju ett avsnitt, så det var ju lite roligt för att, vad döpte vi? Jag tror vi döpte det till såhär, “hur väljer man när allt är möjligt?” Och så sa vi såhär, “men alla våra avsnitt måste vara för alla”. Och så sa vi såhär, “men nu gör vi ett avsnitt bara för de med typ 10 miljoner, exklusive pension och exklusive liksom boende”.

Jan: Och det var ju lite läskigt, det tyckte jag. Men det föll ju faktiskt väldigt bra. Och vi kommer, för dig som lyssnar eller tittar så finns det en länk i beskrivningen så att du kan bara klicka där direkt så får du upp. Rekommenderas, även ett år senare. Men vad är din reflektion så här, både från de avsnitt som du har tittat på? Men att vi sen också hade en träff med de här människorna som liksom 16 personer som hade liksom över 10 miljoner och så hängde vi med dem en hel dag. Från fredag lunch till lördag lunch som vi för övrigt kommer att göra om i höst.

Moa: Ja, precis.

Jan: Så det ska vi också prata om 19-20 september. Men om du tar, vad var din reflektion?

Värdet av Ett Gemensamt Rum

Moa: Att de flesta sa, när vi träffades förra veckan, och vi hade bara sett 24 timmar, det kändes väldigt liksom intensivt att man fick med sig mycket från den här tiden. Nej men att det var väldigt, det är väldigt ovanligt att få träffa sitt rum där man vet liksom vad den ekonomiska baseline är och att det inte heller är pinsamt, jobbigt, skämmigt, man måste inte lägga en brasklapp hela tiden för de utmaningar, drömmar och mål som man har, som också har en viss koppling liksom till ekonomi.

Jan: Men, men för den, för den som inte vet då, vad är då då de här utmaningarna eller målen? Vad är det liksom konkret så att, om man känner igen sig?

Moa: Ja men precis, jag tänker att några av de vanligaste områdena som de här personerna brukar komma till förr eller senare är ju hur man ska bevara sitt kapital. Liksom till nästa generation på ett bra sätt. Att man vill prata om det, liksom det rena hantverket, pengar och hur gör andra? Hur ska jag tänka? Och vidare på denna är liksom att vara det som jag kallar för sin egen arkitekt, att man ska titta på men vad? Vad ska hända med min ekonomi och det som jag och vi står för när jag inte finns längre? Nästa generation, liksom.

Olika Aspekter av Ekonomisk Framgång

Jan: Men jag tänker vi kan dyka in i det om en liten stund, men vilka var de andra?

Moa: Att uppfostra härliga barn och att ha pengar. Hur gör man då? Jag tänker, livet efter en exit, där vi berört litegrann. Det är många som har gjort det. Vad gör man då? Precis det vi pratade om nu, hur skapar man sin nya härliga struktur som man vill vakna upp till? Och sen någonting som förr eller senare brukar vara nummer ett på agendan - hälsa och välmående. Det finns några till som brukar flätas in i de andra. Det är livsstil och resor, att man ändå ägnar sig ganska mycket åt det. Eller funderar på i alla fall. Och den sista som brukar finnas det är väl filantropi. Alltså välgörenhet men också i lite större begrepp, filantropi liksom.

Reflektioner om Arv och Generationsskifte

Jan: Precis. Men ska vi ta lite såhär reflektioner på, och här blir jag ju mer sakorienterad, så jag tänker att jag får hålla den flaggan och sen får du sufflera mig nu.

Moa: Ja, ja.

Jan: Vi pratar mycket av…

Moa: Och döden, Jan. Döden.

Jan: Ja, exakt, exakt. Nej men, vi pratade precis, vi pratade om döden. Och där tycker jag ju fortfarande att den bästa boken eller avsnittet som vi… har du läst den här Bronnie Ware-boken? “Top 5 Regrets of the Dying”?

Moa: Ja, det var ett tag sedan, och den brukar jag återkomma till.

Jan: Jag tyckte den var fantastisk, just också såhär - men de flesta människor, vad är det man ångrar? “Jag ångrar att jag inte hade jobbat så mycket”. “Jag önskar att jag hade låtit mig själv vara lyckligare”. “Jag önskar att jag hade tagit bättre hand om mina vänner”. “Jag önskar att jag hade gått efter fler av mina drömmar”. Och sedan är det en femte, men som jag har glömt bort.

Moa: Ja, men vågat mer. Liksom, det har gått mer efter drömmar och vågat vara mer jag.

Jan: Ja, så var det. Precis, vara mer autentisk.

Jan: När det gäller arv och den frågan så tyckte jag den var superspännande för att jag fick ett par nya perspektiv. Det ena perspektivet som vi pratar om så här - fanns det liksom möjlighet till någon smart struktur? Det var ju en som pratade om stiftelse och liknande. Den konversationen har faktiskt fortsatt efteråt där vi har diskuterat detta med ett antal experter och konstaterat att tyvärr är Sveriges stiftelsestruktur inte optimal på grund av hur svenska skattelagstiftningen fungerar. Men det finns sätt att hellre portionera ut pengar än att ge en stor summa pengar på en gång.

Arv och Personlig Påverkan

Jan: Det var också intressant att vi pratade med en person som hade fått ett stort arv där arvet hade påverkat hela livet. “Grattis du är 26, här får du ta över de här fastigheterna” eller liknande, och sedan “hejdå”. Hur den personen sedan inte ville detta och att det inte gav så mycket valutrymme. Där var vägen redan utstakad och det hade också kommit med förväntningar. Man pratar om att förvärva, förvalta, fördärva, och den här personen var i den andra fasen. Den uttalade förväntningen är att om man har fått ett arv på x så måste man ge minst x till nästa generation.

Moa: Det där är så viktigt, att verkligen sätta sig ner och faktiskt sätta en siffra på det. Man kan göra det själv, tillsammans med en finansiell rådgivare, tillsammans med sin partner och kanske till och med bjuda in nästa generation till samtalet. Vad är en rimlig siffra att lämna över? Det kan finnas en uttalad siffra eller önskemål från de som har skapat rikedomen i familjen från början. Men det kan också finnas bara antaganden som ligger och skvalpar. När man har gjort det, då har man också mycket mer en siffra på vad man får leva upp till. Vad kan jag använda med gott samvete för att göra det som jag önskar och vill, och vad vill jag skapa i mitt liv?

Olika Förhållningssätt till Arv

Jan: Det var också intressant när vi hade det där samtalet kring att vissa hade helt andra perspektiv. Till exempel har jag en vän som kommer från en rik släkt och han har en sjuk stolthet i att “sedan jag var sjutton har jag inte tagit en krona från mina föräldrar”.

Moa: Mm.

Jan: Och jag tänkte också såhär - ja, som förälder planerar man kanske att bo utomlands sex månader om året. Här kommer barnbarnen, och så åkte den drömmen ut genom fönstret. Och sen får man en unge som säger “jag vill inte ha en krona”.

Moa: Men det handlar ofta faktiskt om att det kommer med förväntningar, eller att det kommer med såhär “om du får det här då vill vi ha det här tillbaka” eller “vi förväntar oss att…”. Det kan vara intrikat. I de samtalen som jag har med mina NTM premium coaching-klienter handlar det väldigt mycket om att hantera de sociala relationerna på olika nivåer. Det handlar om förhållningssätt och att bena ut var man själv står - inte bara förhålla sig till andra hela tiden utan också veta var man själv står. Det handlar om integritet och att sätta gränser åt olika håll.

Familjekomplexitet och Arvsplanering

Jan: Ja, och det kan dessutom gå åt andra hållet också. Som barn kan man tänka “åh nej, detta kommer bli ett getingbo om 20 år när våra föräldrar går bort”. Man tycker kanske att föräldrarna borde ta tag i det här, och sen ser man att föräldrarna duckar, eller att syskonen duckar. Jag brukar säga att ett klassiskt recept för att skapa en “shitshow” är att ta ett problem idag och ignorera det i tio år och blanda in flera människor.

Moa: Precis, och jag brukar också säga att det finns hjälp att få. Jag har kontakter som är experter på det här och kan sitta med flera olika intressenter som vill olika saker. De är vana vid att reda ut och skriva ner. Sen behöver man agera mycket själv, men herregud - ta tag i saker! Men du, Jan, jag vill slänga in en till tanke, kanske lite grida med arv. Jag har en person i mitt nätverk som brukar säga “det är snålt att inte ta emot”.

Jan: Ja, precis. Det är så snyggt sagt.

Moa: Det var ett fantastiskt ögonblick när jag hörde det första gången. Jag bara “vänta, vad sa du nu?” Hon menar att det ligger en snålhet i att inte vilja ta emot när någon vill vara generös. Hon är på givarsidan och säger “här är jag, jag vill vara med dig, jag vill göra det här, jag vill uppgradera oss till den här upplevelsen, den här möjligheten”. Och om du då säger nej så är du faktiskt snål mot dig själv, kanske för att du har något slags ego om att klara dig själv eller måste ligga på en viss nivå. När någon erbjuder dig något fint och du säger nej - det är också en form av snålhet.

Värdet av Att Kunna Ta Emot

Moa: Detta gäller ju också mellan olika generationer - att faktiskt låta den generation som sitter på kapitalet få skämma bort en lite. Sen får man väl sätta sina gränser om det finns ett “får du det här så måste du göra det här”. Men att också faktiskt låta dem använda sin ekonomi för att göra saker tillsammans. Det är lite snålt att inte ta emot om de vill ge.

Jan: Ja, det var ju min stora insikt med min mamma. Min mamma har ju liksom i fyrtio år haft som mål att hon ska ge bort ett arv till mig och min bror. Och sen inser jag såhär, “asshole Jan”, säger jag till mamma såhär “du, det kommer inte ens göra någon skillnad i vår ekonomi”.

Moa: Krossa hennes dröm.

Jan: Ja, jag var såhär, nej jag hade inte behövt säga så, utan, ja men precis som du säger, låta henne bjuda på det där.

Moa: Det finns mycket att säga om arv, men jag tänker att vi går tillbaka till det här härliga eventet. Det var väldigt avslappnande, det var så himla härligt att få vara i den här gruppen och att se att alla blev så trygga och lugna i att faktiskt vara i ett rum där det är normaliserat att ha ett betydande kapital. Det var till och med någon som sa “det är så himla skönt att vara i ett rum där det är okej att säga att det är fan jobbigt att vara rik”. Det var ett fint kvitto på att vi lyckades skapa en miljö där det var okej att prata om det.

Om Ekonomi och Självvärde

Jan: Exakt. Men du, var, liksom, en sån kommentar, jag som är lite nörd, jag kan ibland vara fascinerad - vad var det som gjorde att man sa så som man sa? Alltså vilken jord är den blomman planterad i?

Moa: Jag tänker att det framförallt kommer ifrån utgångspunkten att man tänker att pengar ska lösa allt. Det kan finnas en individuell tanke om att det är så, men också att det finns en samhällsmässig föreställning om att “hade jag bara varit rik då hade allting löst sig”. Det är därför man också diskvalificerar sig själv från att ha utmaningar och problem när man får ett betydande belopp.

Moa: Och det här ser jag hos alla mina klienter. Jag brukar vara ganska ointresserad av vad folk har för exakt kapital, men jag ser samma frågeställningar oavsett om man har 10 miljoner, 700 miljoner eller om man ligger över en och en halv miljard. Det gemensamma är att man diskvalificerar sig själv, och andra gör också det, från att ha utmaningar bara för att man har ekonomin på plats.

Ensamhet och Ekonomisk Framgång

Jan: Men handlar det inte också om en ensamhet?

Moa: Ja, absolut. Om man själv känner att man är diskvalificerad av andra eller att man diskvalificerar sig själv för att ha utmaningar, då har man inte heller pratat med någon annan om det här. Och då blir man ju ensam. Verkligen.

Strategier för Att Hantera Förmögenhet

Jan: För det där kan jag ju tycka, för det pratade vi ju också lite i förra avsnittet om det här stealth wealth, eller komma ut som miljonär. Eller som att man har mycket pengar. Om du skulle säga såhär, några pointers - för vi är såhär, alltså det finns inget rätt svar i den. Alltså man kan köra Stealth wealth-spåret alldeles utmärkt och man kan köra det andra.

Det var ju samma som vi pratade om att, ja men det var någon som var såhär, “ja men den här personen som är typ, ja men jag hittar på en miljardär, han är jättemycket i media, men alltså jag som har mer, borde jag vara mer i media?”

Moa: Ja verkligen, men det handlar inte om pengarna, det är ju det som är grejen. Ibland så stirrar man sig blind på kapitalet. “Borde jag vara mer si eller så, bara för att nu har jag det här kapitalet, borde jag?”

Perspektiv på Förmögenhet

Moa: Jag pratade med en miljardär för ett tag sedan, och då sa jag “ja men det kommer bli ett tillfälle att träffa andra personer med det här kapitalet som ditt, eller gånger några nollor till, till och med. Skulle du vilja vara med på det tillfället?” Och bara “ja, det är ju jättespännande, jag har så mycket fördomar om personer som…” Men det är ju du, det är ju liksom, det kommer inte vara så stor skillnad. Jag har sett det i så många rum.

Jan: Men för de som lyssnar, som inte är där utan är mer normal bemedlade - frågeställningarna som vi hela tiden säger, de är samma. Beloppen spelar ingen roll. Det finns inget bättre sätt att investera för att man har mycket pengar. Det är exakt samma om man har hundra kronor, hundratusen, hundra miljoner eller liksom en miljard. På samma sätt är problemen liksom samma oavsett.

Jan: Men säg att man väljer stealth wealth-spåret, vilka är liksom de bästa tipsen och vad är fallgroparna att undvika?

Moa: Om vi börjar med fallgroparna, då tror jag att det här att man kan göra sig mer ensam än vad man är om man aldrig pratar med någon om att man har ett betydande kapital. Och att man låter det bli liksom, tänker om det är personer som kommer nära en och man får nya vänner eller om man till och med har en period i livet där man dejtar för första gången eller igen. Man blir ensam och känner att den här personen inte egentligen känner mig, för att de inte vet att jag har det här kapitalet, de här utmaningarna, de här möjligheterna.

Risker med Stealth Wealth

Moa: En annan fallgrop med stealth wealth är att man kanske dedikerar sig till det, man börjar identifiera sig med “jag är ingen sån person som visar upp, jag har inga lyxmärken, det ska aldrig synas på mig eller min familj att vi har mycket pengar”. Det kan bli så att man gnager sig fast vid det. Man kanske aldrig unnar sig någonting som man egentligen skulle njuta av, eller tycker att det är för ytligt att ha en väska med stor logotyp eller att resa business class, eller ha bilen eller bo på en viss adress. Man säger att “sånt gör inte vi”, liksom att det blir fult på något sätt.

Jan: Så risken är att man håller sig själv liten?

Moa: Man går miste om saker.

Jan: Man går miste om saker.

Moa: Ja, håller sig lite kort liksom.

Jan: Ja.

Perspektiv på Diskret Förmögenhet

Moa: Precis, och kanske inom… alltså folk bryr sig inte så mycket som du tror. Att man kanske håller sig inom ännu snävare ramar än vad man hade behövt göra. Ja, verkligen. Och sen tänker jag glädjen i att gå stealth wealth-vägen är väl att man kanske också känner att man inte behöver synas i media eller ha en flashig eller leva upp till liksom någon yttre roll av någon miljonär eller miljardär i sociala medier eller i en film. Att man behöver inte spela någon roll liksom utåt som man måste upprätthålla.

Jan: Alltså, någon jag pratade med var såhär: “Nej men jag slipper skitsnacket”. Och så är jag såhär - alltså, skitsnacket pågår oavsett mängden pengar, oavsett ålder. Alltså såhär, människor har alltid åsikter. Tänker jag, bra. Och om vi tar det andra då, att komma ut, vad är ofta farhågan, vad är nackdelarna?

Moa: Eh, ja jag tänker om man kommer ut och säger då till alla…

Jan: Alltså man behöver inte, vi pratar inte om att lägga ut på Instagram. Utan vi pratar om att i umgängeskretsen…

Moa: I umgängeskretsen… Det som är väldigt utmanande, eller som kan vara utmanande om man inte har gjort det förut speciellt, är ju verkligen att sätta tydliga ramar och regler. Man måste uppdatera sin integritet brukar jag säga när man också kanske kommer ut liksom som mångmiljonär eller miljardär.

Moa: Det handlar om vad som är okej, vad som inte är okej. När man ska resa ihop med kompisgänget, hur gör man då? Reser man på samma budget så att alla kan vara med, eller gör man en regel att vi uppdaterar oss till en annan standard, eller vi tar med en egen kock så att vi kan få bra mat under resan? Man behöver ta en check på alla punkter, och är man mycket mer klar över sin integritet och olika gränssättningar i olika situationer med olika personer, då är det också mycket lättare att kommunicera det när det väl blir dags att göra det på ett bra sätt.

Gemenskap och Förståelse

Moa: Man kan hitta varann. Vi kan bli lite ensamma såhär, vi har ju många som hittar dig och mig som är såhär: “Men jag är mångmiljonär på en liten ort, jag har ingen att leka med.”

Jan: Exakt, precis. Såhär, det var någon som sa till mig såhär: “Alltså, jag kan ju lägga ut det såhär i lokala Facebook-gruppen, men jag tror inte riktigt på det liksom.”

Moa: En liten notis i lokaltidningen…

Jan: Exakt, exakt.

Moa: “Mångmiljonär söker kompisar”.

Praktiska Erfarenheter av Gemensamt Boende

Jan: Nej men jag tänker ju såhär - ja, det ställer krav på ens egen integritet, alltså gränssättning och kommunikation. Det var ju så roligt i det lilla exemplet - vi var ju fyra familjer som delade boende nu i Sälen när vi åkte skidor. Det var fantastiskt! Vi var åtta vuxna, åtta barn, samma lägenhet. Men då var det också såhär: två av familjerna, vi och Filip, vi kände varandra jätteväl. Så där har vi över åren hittat den där balansen. Men sen var det två nya familjer som inte vi kände, och de kände inte riktigt varandra.

Jan: Det var verkligen så roligt, det här samspelet. “Okej, vinflaskor, hur gör vi?” Och sen konstatera att det är bäst att alla tar med sig sina egna vinflaskor. Sen sa vi såhär: “Sen får man bjuda, men det är ingen förväntning om att det kommer”. Och det var ganska befriande.

Men sen var det ju också ändå så här roligt - första kvällen så var det en familj som hade ansvar för mat. De gjorde liksom både fördrink, huvudrätt och efterrätt. Jag och Caroline, vi hade planerat efterrätt. Jag bara “alltså vi måste också göra efterrätt!” Så jag åkte liksom och kompletteringshandlade.

Självinsikt och Personlig Utveckling

Jan: Så då var det ju så här - ja ja men detta handlar ju bara om så här… Jag kunde se mig själv i den här “ja men vi kan inte vara sämre” eller “vi vill göra som de andra”. Och då tänker jag såhär - om man kan ha det här observationsglappet och se sig själv så kan man ju såhär i efterhand garva åt det också.

Men att just det här vi pratade om var, det blev så konkret ju såhär - hur gör vi med vinflaskor, hur gör vi med saker vi handlar om? Ja, det krävdes kommunikation. Oliver här på kontoret han bara skrattade. Vi skrattade åt mig, eller åt oss, för att innan vi åkte, då hade vi liksom ett förmöte, vi käkade middag och vi pratade om de här grejerna, vi hade en Excel-fil där vi liksom synkade oss och gjorde inköp.

Moa: Excel? Var du nöjd, Jan?

Jan: Jag var supernöjd! Du får inte heller skratta åt mig! Oliver var så här “ska du köpa ett bolag eller ska ni åka på semester?”

Moa: Jag är likadan, jag har inte ett Excel-arkiv eller något att skriva för hand, men jag vill gärna liksom synka.

Värdet av Ärlighet i Ekonomiska Relationer

Jan: Ja men exakt. Nej men jag menar, absolut, och det handlar inte bara om kvantitet, men jag är ju absolut en förespråkare av att vara modig, att våga prata med andra. Men det är också för att min värdering är autentisk. Och för mig hade det varit såhär inautentiskt att inte prata om vårt sätt att göra saker.

Jan: Ibland skickar jag ju coaching-klienter till dig. Jag hade också en kvinna som var såhär - hon var ledig i flera månader för att vara hemma med barnen, och hon tyckte det var jättejobbigt. Så fick hon se den här Brene Brown-videon om sårbarhet. Och så sa jag såhär: “Men du vet, det har inget stort i att hålla dig själv liten, utan du får ju också börja prata om det här att nu är du ledig, och det är inte för att du inte hittar ett uppdrag, utan för att du har möjligheten att ta det här tidsfönstret.”

Sårbarhet Leder till Möten

Jan: Och hon, Anna då, hon var såhär “Oh, alltså detta känns jätteläskigt”. Men hon är så sjukt modig. Dagen efter fick jag ett sms bara “nu har jag varit och spelat paddel”. Och det är såhär - vi känner varandra men vi har aldrig riktigt pratat. Så nu berättade jag exakt hur det var och jag var helt säker på att de skulle springa därifrån, aldrig mer spela paddel med mig. Nu överdriver jag lite. Men hon var såhär - den ena var såhär “wow, kan jag få boka en lunch med dig för att höra hur du har gjort?” Och den andra var såhär “ja, men så gjorde jag också för fyra år sedan”.

Moa: Det är det, precis. Är man öppen med det så kan man inspirera andra. Och att andra som kanske har en liknande fas också kan hitta en. “Bara du borde prata med den och den, för hon kanske gör samma sak just nu”. Kanske ni kan luncha eller spela paddel ihop.

Vikten av Att Utvecklas i Rätt Sällskap

Jan: Exakt. Och nej, för där upplever jag också som att ibland när jag hade Patreon-träff och då pratade jag med en tjej som heter Evi och hon var också såhär: “Men du vet, jag känner såhär att i min umgängeskrets så är jag den som är den största fisken. Så jag har hjälpt alla andra, jag har en god ekonomisk situation, men jag känner att jag stagnerar.”

Är man liksom den bästa i en grupp, ja då lyfter man alla andra, men man blir ju inte bättre själv. Alltså typ Zlatan i Svenska fotbollslandslaget - han blir ju inte en bättre fotbollsspelare i Svenska fotbollslandslaget, men alla de andra spelarna blir såhär “shit, jag spelar med Zlatan” och liksom lyfter sig två nivåer.

Personlig Utveckling och Ekonomisk Framgång

Moa: Ja, exakt. Men jag tänker att det är där som är viktigast - att hitta situationer och relationer som expanderar oss, som vågar göra att vi lyfter oss till Zlatan-nivå, oavsett på vilket område det är. Att våga det och att också, man brukar ju säga det, att är man den smartaste personen i rummet, byt rum.

Moa: För jag tänker speciellt om man har den drivkraften att utvecklas, som det låter som att den här kvinnan hade. Att göra nya saker och att bli stimulerad och tänka nytt och bli lite utmanad. Då är det ju verkligen viktigt för att man inte ska känna att man somnar till.

Jan: Mm, exakt. Bra, då har vi pratat om arv, generationsväxling, vi har pratat om att komma ut, vi har pratat om det här. Några andra saker som var reflektioner som du tog med dig från det tillfället?

Moa: Ja men det var… Det var en sak, det är ju från mitt och ditt perspektiv, det var ovant, Jan, att inte undervisa. Att inte vi, du och jag, skulle komma med alla smarta svar, utan det var fantastiskt att den här gången kunde vi facilitera dialogen i rummet på ett strukturerat men ändå genomsläppligt sätt. Det gjorde att gruppen kunde prata om det som just de kom dit för att prata om och fokusera på det.

Värdet av Att Lära Av Varandra

Moa: Det tycker jag var en ny roll för att man vill hjälpa till så mycket, men det var också otroligt fantastiskt att se alla de dialoger som skedde i rummet. Några i det här rummet är också premiumklienter hos mig och går individuella samtal. Och jag vill så gärna att folk ska se saker ibland.

En person som var med i det här sammanhanget har sagt “men kanske ska tänka på det här, kanske ska titta på det här”. Och så hörde jag en debriefing efter en sån reflektionssession där personen sa “jäkla smart idé”. Och jag bara “hallå, jag har sagt det här i ett halvår!” Och jag tycker att det är så fantastiskt att det går in på en annan ledd.

Moa: Jag kan ju sitta och berätta hur många case som helst, för jag har ju träffat väldigt många personer i liknande situation, och det kan vara väldigt påfyllande i början. Men det är någonting annat att få träffa andra människor av kött och blod och höra från dem personligen. Det var fantastiskt att se den öppenheten och generositeten i det här rummet mellan deltagarna.

Moa: Jag har ju fått höra det förut, Jan - “jättebra utbildning, fantastiskt bra presentation, men den stora behållningen har varit att träffa alla andra deltagare.”

Lärdom Genom Perspektivbyte

Jan: Exakt, men vi tänkte såhär - när vi har fått den feedbacken tre gånger, vi kanske ska ta den till oss. Ja, precis, exakt. Nej, men det jag tyckte också, och sen gillar jag såhär att det är flera som har hållit kontakten också, har jag förstått, efteråt, så att det blev sammankopplat.

Jan: Nej, men en av mina sådana favoritgrejer också, det var ju såhär när jag berättade att jag kör PT och att vi nu ibland har PT för vår tonåring - att få en bra grund på gym och lägga en bra struktur och sånt. Och så var jag såhär “vem fan lägger tusenlappar på en PT för en tonåring?” Och så var det någon som räckte upp handen bara såhär “Ja, nej, det låter som att du aldrig har haft en häst.”

Jan: Jag bara “nej”. Shit, alltså det är skitbra. Du får ha hur många PT-timmar du vill. Och sen var det ju någon annan familj som vi pratade om såhär “men hur använder man då pengarna för att göra livet rikare?” Och vi pratade om den här maxa emotionella avkastningen.

Olika Perspektiv på Värdefulla Investeringar

Jan: Och så var det en familj som var väldigt musikintresserad. Och då hade de också såhär “ja, alltså vi vågade knappt erkänna såhär, ja men vi har köpt en såhär riktig” - jag vet inte, cello eller fiol eller sådär. Och den kunde liksom också typ, ja men nu bara hittar jag på, typ kosta hundratusen. Och då var det såhär “shit, alltså vem köper ett instrument för hundratusen?”

Jan: Men vi, och så du vet så rationaliserar man det såhär “men det var viktigt och liksom den håller sitt värde” och så. Och samma kvinna bara räcker upp handen såhär “det låter inte som att ni någonsin har köpt en häst. Det är liksom just an average horse.”

Moa: Exakt.

Moa: Så jag tänkte att det var, det var många såhär insikter. För den här gruppen och för den här kapitalnivån så upplevde jag att det blev väldigt avslappnat. Det var många som först la de här bräsklapparna innan man sa någonting: “Jag känner såhär och såhär inför det här men vi gör såhär”, och sen kom alla andra med exempel utifrån sina perspektiv.

Moa: Det var väldigt roligt att höra, det var flera sådana insikter, det blir som en lättnad i rummet när folk vågar öppna upp för såhär “men vi gör såhär, jag har tänkt såhär”.

Inspiration och Erfarenhetsutbyte

Jan: Exakt, exakt. Eller såhär, ja men sen också - vi pratade med någon som hade varit på många av de här fina restaurangerna som vi också, jag och Caroline också har varit på. Det var ju också jätteroligt att kunna jämföra erfarenheter. Bara “men har du varit på den här restaurangen i Chicago?” Jag bara “nej”. Och sen bara såhär, alltså jag bara såhär “Caroline, alltså vi måste åka till Chicago liksom, till den där restaurangen”.

Moa: Ja men precis, jag tror att inom olika områden så var det också inom hälsa som folk utbytte erfarenheter. “Ja men vi gör det här, så här ser vårt hälsoår ut”. Så att man får tips på vad andra gör inom områden som man själv kanske har outforskat för tillfället men någon annan har hållit på med länge.

Jan: Ja, och till exempel, jag berättade också när vi hade designat en resa för att åka safari med våra barn… Men du Moa, jag tänker att nu har vi pratat snart i en timme. Jag tänker att vi fortsätter i nästa avsnitt och så tänker jag att i det så kan vi väl ta upp det här med filantropi, välgörenhet, vi kan prata lite mer livsstil, resor, uppfostra barn och pengar och lite mer så här livet efter exit så har vi lite ämnen till det avsnittet.

Framtida Event och Möjligheter

Jan: Och så tänker jag väl också att den som har lyssnat på detta då kan eventuellt komma också in med frågor så kan vi ju också ta upp det som en fortsättning. Är det någonting som du vill skicka med? För jag tänker liksom ett konkret att vi kommer göra om detta. Vi tyckte ju detta var jättekul och människorna som var där tyckte det var jättekul att vi gör om detta i höst.

Jan: Och då har vi satt 19-20 september och då kör vi, och detta är då 2025. Lyssnar du på detta efter september 2025 då får du skicka ett mejl till hej@rikatillsammans.se så får du nya datum om vi gör det igen. Men då är det lunch till lunch. Vi träffas klockan tolv och sen så avslutar vi med lunch dagen efter, för att det gör ju också, även om man bara hänger 24 timmar så känns det som att man har mycket kvalitetstid, faktiskt.

Information om Kommande Event

Jan: Och sen så, jag tror vi kör i Stockholm. Och sen lite mer praktiska detaljer, man kan göra såhär, vet du vad, man kan göra såhär förutsättningslös intresseanmälan. Finns en länk i beskrivningen. Och sen så tar vi ofta då också ett förmöte inför, så att vi får reda på såhär “var är du i livet, vilka förväntningar har du, vilka farhågor?” Så att vi vet att vi får ihop en bra grupp.

Moa: Exakt, vi vill att det ska bli en bra match ju, mellan de som kommer, att det finns liknande… Det är faktiskt redan folk som har anmält sig och det är jättespännande att höra vilka det är. Det blir, kan redan nu med självförtroende säga att det kommer bli jättebra.

Deltagarnas Bakgrund och Profiler

Jan: Exakt, exakt. Och det här kan man väl också säga för att det var också en sån här fråga jag fick på ett av de här förmötena: “Vilka är de andra tjommarna som kommer att vara där förutom jag?” Ja! Och så då sa jag sen, ja men det är, det var väl folk mellan typ 30 och 70 som var där, ett gäng som hade sålt företag och fått liksom en summa pengar, det var några som hade supervälbetalda jobb, tjänade jättemycket pengar på det. Där var vissa som hade fått det som arv, och beloppen var väl också från 10 miljoner och uppåt, det var väl det också som vi satte som lägre gräns för att det ska vara liksom värdefullt.

Moa: Och jag tänker att några av kommentarerna var såhär efteråt att “vi var ju ganska olika”. Vi kom från olika håll och hade genererat vårt ekonomiska kapital på olika sätt. Och att det var såhär “det var ju spännande”. Men också väldigt bra, för att man fick lite olika perspektiv på olika frågor från olika personer, olika kön, olika åldrar, olika delar av landet, vilket var väldigt värdefullt.

Moa: Så jag hade två personer som bytte nummer på slutet där, som sa såhär “men vi, vi ska hålla kontakten”. “Ja, det ska vi verkligen göra, vi är så olika”.

Värdefulla Perspektiv och Lärdomar

Jan: Ja, men exakt. Nej men framförallt, alltså för mig var det ju liksom hela arvskonversationen, att du vet, jag har haft vissa förutsättningar, liksom viss syn på arv och sen var det såhär “fast du vet, jag är ju typ som dina barn fast vuxen, såhär var det för mig” och jag bara, liksom där var tankar jag inte hade tänkt.

Jan: Eller liksom folk som var såhär, nämen, vissa som hade kvar sitt företag och sen kunde prata med dem som hade gjort exit. Och det var ju liksom också såhär supervärdefullt, att “jamen detta var vad som hände”. Det var till och med någon som var såhär “men kan jag inte få”, det var någon som sa såhär “jag är så sjukt nöjd med mina jurister som förhandlade åt oss. För vi var ett litet företag, ett företag ute i landet och vi skulle prata med de här Stockholms-nissen, du vet, och då kom vår advokat in och så vet du, och sen bara liksom han bara snurrade upp de andra, jag var så glad att han var på mitt lag”.

Avslutande Reflektioner

Moa: Ja, precis. Jag tror många gick därifrån med handfasta tips på de frågorna som kanske var liksom top of mind när de kom. Det blir ju, ja men så det var ett väldigt härligt event och det blir jättekul att det blir igen och att vi redan haft en liten waiting list inför det här eventet. Så vi kommer öppna portarna så småningom. Så det blir, det blir jättekul om du är intresserad, om du som lyssnare är intresserad av det här. Ser vi mycket fram emot att träffa dig. Vi tycker att det är jättekul, du och jag, Jan, att få träffa folk.

Jan: Ja, exakt, exakt.

Moa: Och prata om de här sakerna.

Jan: Bra, är det något sista medskick du vill göra?

Moa: Jag är alltid såhär ställd, bara “nu säg nånting smart, Moa”. Nej, men jag tänker att det är att njuta mer. Får jag skicka med den ändå? Att njuta mer. Jag tänker att det kan alla göra mer av - vi är väldigt problemfokuserade. Speciellt nu, jag tänker att den emotionella volatiliteten har ökat bland de allra flesta personer jag träffar just nu, både i mitt arbete och också privat, för att omvärlden ser ut som den gör, börserna ser ut som de gör. Och att då ägna sig åt medvetet varje dag, oavsett om det är att dricka en kopp varm choklad eller gå ut i solen eller hålla någon i handen. Njut mer!

Jan: Mm, bra. Bättre ord än så kan vi inte avsluta med. Moa, tack!

Moa: Tack!

4 gillningar

Riktigt härligt avsnitt! Känns som att både du @janbolmeson och Moa sitter inne på massor av boktips som kan komplettera avsnittet. Five regrets nämndes, har ni några till?

4 gillningar

I mitt tycke är Moa den mest intressanta gästen i podden. Kul att hon var tillbaka igen. :grinning:

8 gillningar

Håller med.

Gillar hennes tankesätt och råd jättemycket. När jag vinner på Eurojackpot kommer jag nog behöva hennes råd. :blush:

Tack för bra avsnitt! :sunflower:

4 gillningar

Kan bara instämma med övriga! Väldigt trevligt avsnitt! Jag har inte alls de pengarna som nämns i avsnittet, men man blir så sjukt sugen på att vara en fluga på väggen på de där träffarna eller få ha ett samtal med Moa och Jan. Vissa av de problemen som nämns i avsnittet som de rika personerna har känner jag också igen mig i, som att inte riktigt veta vad man vill när man uppnått en viss nivå av ekonomisk trygghet eller uppnått andra mål i livet. Och nu då liksom?

2 gillningar