381. Frågor att ställa sig och sin partner i slutet av året | Mitt och Carolines årsbokslut 2024

Få våra bästa frågor att prata om i slutet av året / inför ett nytt år med de du tycker om samt häng med när jag och Caroline gör vårt eget bokslut och reflektion för 2024. Både en och två överraskningar utlovas. :heart:

Slutet av året är ett bra tillfälle att reflektera - antingen själv, men än hellre med andra - över vad som varit bra, vad man lärt sig, vad man ser fram emot eller vill göra annorlunda.

Redan Sokrates lär ha sagt att liv utan reflektion är inte ett liv värt att leva. Min tolkning är att ett liv utan reflektion blir ett liv utan växt, utveckling och utforskning av en själv, ens tankar och idéer. Extra viktigt blir i det i sammanhanget att leva ett - för sig själv - meningsfullt och rikt liv.

Eftersom vi är dåliga på att ta oss tiden att prata och reflektera i vardagen brukar vi försöka avsätta lite tid i slutet av året (och midsommar) för att stämma av. För oss är det i princip också omöjligt att reflektera på kommando så vi brukar fuska med en lista på frågor som vi tycker är bra.

Vi tänker att syftet med veckans avsnitt är två:

• Du får gärna kopiera våra frågor och vår inbjudan är att ha ett liknande samtal med din partner, en vän eller varför inte över en kommande middag nu i mellandagarna eller nyår.

• Du får hänga med på min och Carolines reflektion (även om vi själva fortfarande ibland blir förvånade att det känns intressant. :see_no_evil:) Min första tanke var: här är frågorna bara. :joy:

Några av våra höjdpunkterna från frågorna och året:

• Caroline har bestämt sig för att söka till sjuksköterska och påbörjar utbildningen i januari.

• Jag har också sökt en utbildning men det gick så där med min ansökan… :joy:

• Paradoxen att många av oss utan att blinka hade bytt många tusenlappar när vi i framtiden är skröpliga 70+ are mot bättre hälsa. Problemet är att det bytet inte riktigt går då. Att däremot göra bytet nu i 40-års åldern med att t.ex. jobba mindre och anlita PT, nej, det gör man inte för det känns dyrt för då har man hellre tusenlapparna som 70-åring… dumt!

Detta, Carolines insikter från terapi, funderingar kring att vara förälder, billöshet och en massa andra saker kommer upp i avsnittet. Vi hoppas att du gillar det! :heart:

Många hälsningar,
Jan och Caroline

Titta eller lyssna på avsnittet

Som vanligt så kan du antingen titta på avsnittet nedan:

Eller lyssna på det som podcast där poddar finns.

För dig på Patreon så kan du lyssna på det via FikaTillsammans-podden utan reklamavbrott.

Om du vill läsa transkriberingen, scrolla nederst i detta inlägg till “Transkribering”.

35 reflektionsfrågor för ett rikare liv

Om du inte vill lyssna genom hela avsnittet för att få frågorna kan du få dem skickade till din mejl via nedanstående länk. Det är 35 frågor som du kan använda som struktur för ett eget samtal med din partner, dina barn, en vän eller varför inte middag med vänner / släktingar under de kommande två veckorna.

Vi hoppas att du gillar frågorna! Hör gärna även av dig om du själv har förslag på frågor du gillar som vi inte tagit upp, om du använder dem vid en middag med en vän eller liknande. För oss vore det jätteroligt att höra om och hur de används.

Reklam: RikaTillsammans-programmet 2025

Om du gillar dagens avsnitt så tror jag att du även kommer att gilla RikaTillsammans-programmet. Det är ett 12 månaders program eller ett helgevent, med syfte att konkret göra livet rikare.

Innehållsförteckning

Nedan följer en grov innehållsförteckning för avsnittet:

Läs hela avsnittet / Transkribering

Nedan följer en automatisk transkribering av avsnittet med hjälp av en virtuell AI-assistent. Det betyder att den inte är ordagrann, kan innehålla fel och helt ologiska saker. :slight_smile:

Visa hela transkriberingen

Introduktion till Årsreflektionen

"Välkommen till Rikatillsammans och dagens avsnitt som är ett typiskt ‘rikedom i livet bortom pengar’-avsnitt där jag och Caroline reflekterar över vårt 2024 - höjdpunkter, utmaningar, vad vi tar med oss och vad vi kommer minnas.

Vi pratar även lite om 2025. Men det stora värdet är inte att lyssna på mig och Caroline, utan det är de här 20-25 frågorna som du kan kopiera och ha för att göra en återblick eller kickoff eller årsbokslut tillsammans med din partner, dina barn, syskon, vän eller någon annan.

Vi tycker att detta är ett fint sätt att reflektera, att avsluta året, knyta ihop säcken och också börja 2025 med ett avstamp. Det finns en länk i beskrivningen där du bara kan klicka och så får du en PDF med förslag på frågor, och sen tar du naturligtvis de frågorna du tycker sticker ut."

Caroline introducerar: “Varmt välkommen till Rika Tillsammans podden som handlar om allt som är roligt med privatekonomi och livet. Varje vecka delar vi med oss av vår livsresa, våra erfarenheter, framgångar och misstag så att du ska kunna göra din ekonomi, ditt sparande och ditt liv lite rikare. Vi som driver denna podden heter Caroline och Jan Bolmeson.”

Jan fortsätter: “Då var vi här på vår årliga kick-off eller avstämning för året, vilket är lite pinsamt för vi brukar inte ha dem utanför podden. Men jag tänker så här - om det är en struktur som funkar, så är det en bra struktur.”

Syftet med Årsreflektionen

Caroline förklarar: “Jo, men det är väl för att sammanfatta 24-året som har gått. Man gör ju inte det så ofta. Tiden bara går och så kommer man typ inte ihåg vad man har varit med om, vad man har fått för insikter under året. Och sen också att man ska kunna blicka framåt i det nya året.”

Jan citerar: “Var det inte så typ Aristoteles eller någon som sa så här - ett liv utan reflektion är inte ett liv värt att leva. Och jag tänker så här, reflektion är bra. Och jag tänker också att den som lyssnar på detta kan ju vara så här - vill man inte lyssna på oss prata om det här så brukar jag säga, skit i det. Ta liksom frågorna och så ta frågorna antingen själv, eller tillsammans med din partner eller en vän, eller gör det i grupp eller liknande.”

Praktisk Användning av Frågorna

Jan berättar om hur andra använder frågorna: “Några av våra kompisar har skrivit ut de här frågorna på kort. När vi var där på nyårsbidda, då fick vi de här korten, och sen när man har ätit sin efterrätt och sin ostbricka så la de ut korten. Och sen drog man ett kort och så fick man svara på en sån fråga. Det tyckte jag var ganska trevligt, för det blir liksom ett annat samtal än att bara prata om väder och vind och sånt.”

Caroline delar: “En sak som jag kommer att komma ihåg är att du och vår trettonåring har en ganska bra relation. Du kör henne till basketen och hänger med på matcher och sånt. Ni har det sammanhanget och hinner prata i bilen. Medan jag har känt att Freja inte söker sig till mig så mycket och vill vara i fred när jag kommer och ska prata med henne. Så jag har känt svartsjukan.”

Hon fortsätter: “Det är ingen som pratar om hur det är att vara tonårsförälder. Alltid ska man ta hänsyn till hur tonåringen mår och känner sig, att de håller på att växa och utvecklas. Men jag är ju ändå utsatt för den här beskjutningen - att det typ inte är någon som svarar när man frågar. Men sen kände jag att det finns ett svar: man får bara vara vuxen i sammanhanget och ge kärlek.”

Personlig Utveckling genom Terapi

“Jag har ju börjat gå i samtalsterapi också detta året, och det har jag tänkt på i flera år att jag ska göra men det har inte kommit loss. Och nu i efterhand kan jag säga att det var rätt timing. Det pågår stora djupgående processer - att titta tillbaka på hur jag växte upp, vad det var för mylla jag stod i, hur det påverkade mig idag, vilka mönster och beteenden jag har som kommer därifrån och om jag vill ha dem.”

Jan frågar om insikterna från terapin, och Caroline svarar: “Insikterna är pågående så jag vet inte riktigt. Det är väldigt kraftfullt i alla fall. Jag har insett att jag inte hade en så bra barndom. Jag har tänkt att det kanske inte var så dåligt, mina föräldrar gjorde så gott de kunde. Det gjorde de. Men det var också kaos.”

Karriärförändring och Framtidsutsikter

Caroline berättar om ett viktigt beslut: “Jag tog ju beslutet att söka till sjuksköterskeutbildningen detta året. Jag har kommit in.” Detta var ny information för Jan, då beskedet kom samma morgon som inspelningen.

“Det skulle vara så himla skönt att veta hur man gör en heimlich,” säger Caroline och fortsätter: “Detta är nog en sån där grej som när jag gick med i scouterna - jag gick med för att jag ville lära mig att göra upp eld. Detta är också ett roligt yrke, förmodligen väldigt personligt utvecklande. Men det är också så roligt att veta hur man räddar livet på någon.”

“Jag tar ju med mig att det har varit ett konstigt år,” säger Jan. “Vi har ju varit bra, vi har ju varit och åkt skidor.” Caroline tillägger: “För första gången på fem år, äntligen gjorde vi det igen.”

Jan fortsätter: “Jag gillar ju liksom anekdoter. Nu har vi ändå gjort RikaTillsammans sedan 2008. Jag har också börjat bli i vissa avseenden lite trött och känt att vissa saker inte är så himla kul. Där är väl min utmaning inför 2025.”

Utvecklingen av RikaTillsammans

Jan reflekterar: “Riket Tillsammans började ju som vår resa att utforska det här med ekonomi och hur vi vill investera, hur vi vill leva vårt liv. Det var ju något vi gjorde parallellt medan jag jobbade på Balansekonomi, i Ecotech och en massa andra ställen, managementkonsultade ett tag och sånt.”

Metaforen om Trädgården

“Moa beskrev det som att RikaTillsammans är mycket som en trädgård där man kommer in, lyssnar och följer som en humla. Man kommer in när man funderar på hur man ska investera eller när man fått ett arv, ska skilja sig, har fått barn eller ska köpa bostad - något ekonomiskt skifte i livet. Sen hittar man sina svar och flyger ut.”

“Oliver började i januari, det har ju varit roligt. Jag trodde ju aldrig att han skulle vara kvar i ett år men han har hållit sig kvar. Jag tycker han har gjort ett enormt coolt jobb. Sen har vi gjort en massa roliga grejer som BeRikaTillsammans-programmet, vi har gjort ljudkalendern.”

Jan berättar: “När du var så här ‘jag vill söka till sjuksköterska’, så var jag såhär ‘men vad fan, jag har ju ändå drömt om det där med polis’. Det har ju ändå varit lite roligt.”

Polisambitionerna

Jan beskriver sitt besök på Pliktverket: “När jag mönstrade typ '99 så klarade jag ju inte färgseendet. Som polis ska man ju ha bra färgseende, för det är liksom såhär - var bilen grön, gul, röd? Det känns som ganska relevant information.”

“När jag kom dit så var det ju lite kaos för det är på samma ställe som man mönstrar. Det var massa 18-åringar från typ Karlskrona eller någonting som hade missat tåget. Man började inte hos sjuksköterskan utan med personlighetstest och psykologen.”

Jan delar: “De underkänner ju hälften av personerna som kommer dit. Psykologen undrade apropå barndom: ‘Har du behov av att ge igen eller liksom gamla oförrätter?’ Jag svarade ‘nej, nej’.”

Caroline reflekterar: “De få sådana som säger så… Har du aldrig känt att du vill ge igen på någon jävel?”

Jan svarar: “Nej, har inte sådana. Helt på allvar har jag inga.”

Han fortsätter berätta om samtalet med psykologen: “Det var roligt för det var ändå ett utbyte där psykologen bara sa ‘du, jag ser här på ditt papper du har aldrig varit anställd.’ Och jag bara ‘nej.’ Hon undrar, ‘du har haft eget i 20 år?’ Och jag bara ‘ja.’ Hon säger ‘jag har aldrig varit egen, men jag hittar på att om man har varit egen, då har man rätt mycket frihet och man kan bestämma själv.’”

Utmaningen med Polismyndigheten

Jan fortsätter: “Sen så bara spänner hon ögonen i mig och säger ‘ja, du vet om att Polismyndigheten inte är en sådan organisation?’ Och jag bara ‘jo, nej det har slagit mig.’”

“Jag klarade till och med styrketestet. Däremot var ett av de sista testen jag skulle göra konditionstest. Det var sådana här cykeltest. Och då ska man ju säga att jag har inte tränat så himla mycket, utan jag sitter ju vid datorn och har haft vissa dagar där det är såhär 300 steg på hela dagen.”

Jan beskriver upplevelsen: “Sjuksköterskan ställde in cykeln och sa ‘vi börjar med fem minuter uppvärmning.’ Och så började jag trampa. Det var liksom ingen klocka eller någonting, men sen såhär fyra minuter in så började jag känna och bara tänka ‘alltså jag måste ju klara uppvärmningen, detta är liksom awkward, pinsamt.’”

“Jag klarade uppvärmningen och sen typ två minuter till. Och sen var de såhär ‘ja det gick ju bra fram tills nu, men alltså du är ju underkänd på det här.’ När jag läste det snabbt där i det där stressprovet så kände jag att det stod: ‘Polismyndigheten avslår din ansökan till polishögskolan på grund av fysisk otillräcklighet. Polismyndigheten ställer vissa krav på grundläggande fysisk förmåga.’”

“De har ju sådana här exit-samtal när de skickar hem folk för att vissa blir så här jätteledsna. Men då fick jag prata med en sån här handläggare som skulle ta hand om mig. ‘Ja, du kanske inte har tränat så mycket. Här är lite träningstips.’ Alltså, du behöver inte ta hand om mig. Jag är inte besviken. Detta har ju gått långt bättre än förväntat.”

“I skrivande stund har jag fortfarande inte klarat det. Men nu har jag ju möjlighet att gå dit och bara göra om konditionstestet. Så en av mina behållningar, förutom denna story som jag tror jag kommer minnas från 2024, är att jag har börjat träna.”

Träning och Personlig Utveckling

Caroline kommenterar: “Du har anlitat Rick som är PT. En sak som jag kommer komma ihåg är när du kom hem och sa att du skulle ha någon jävla elittränare. Och det kommer att kosta så här mycket. Och jag bara ‘va? Vänta här nu, du behöver inte ha liksom stjärnornas tränare, kändisarnas tränare här i Malmö.’ Men sen fick jag stötta dig ändå i detta. Och det har ju gått bra. Du är ju i form.”

Jan svarar: “Nej, inte än. Men på gång. Det har varit roligt att träna med Rick faktiskt. Jag inser ju att jag har ju aldrig ansträngt mig på gymmet innan. Rick var ju såhär ‘ja men du vet nu ska vi testa marklyft’ och jag bara ‘ja okej vi testar’. Jag har aldrig typ lyft med 50 kilo. Så han bara ‘ja vi börjar med 80’.”

Jan fortsätter: “Det där har ju varit såhär apropå ‘vad har du ändrat åsikter om?’ Alltså det har ju varit för mig jättemycket dåligt självförtroende där, för jag har aldrig typ varit stark.”

“Jag var tränare med Niklas Delmar och Johan Bok, och då kämpar jag, alltså så här pinsamt, men så här, jag har typ 45 kilo i bänkpress. Förr hade jag tyckt att det där var jättejobbigt, nu var jag så här - titta här är min kompis som tar hundra i bänkpress.”

Reflektion över Förändring

Caroline frågar: “När du inte kände att det var jobbigt att Johan Book tog hundra i bänkpress, utan du bara såg ‘ja så tog av’ - okej men har du erövrat ett område som innan var lite pinsamt och jobbigt?”

Jan svarar: “Ja, innan… För är ju jättemycket värt. Innan hade jag ju tyckt att jag aldrig hade lagt mig på en bänkpress på gymmet.”

“Målet blir också roligt. Med mål är det såhär ‘okej 27 januari då ska vi ha liksom 100 kilo i marklyft’. Sen också, det har ju varit för mig jättemycket dåligt självförtroende där, för jag har aldrig typ varit stark.”

Caroline tillägger: “Och nu har du ändå tränat tillsammans med dem och så känner du att du har fått gemenskap och relationen har jobbats på.”

Jan berättar: “Efter att jag inte klarade konditionstestet där på polisen så köpte jag en Apple Watch och anlitade Rick. Detta var ju då 21 augusti. Sen 21 augusti har jag ändå stängt alla mina ringar på Apple Watch varje dag.”

Caroline berättar: “Det som har kommit fram i terapin, som jag har vetat så hela livet, men som jag kanske har mer ord på - det är att jag försöker undvika mitt svarta hål. Och i det svarta hålet där är det inget hopp.”

Förståelse av Mörkret

“Mörkret man har, eller liksom… Där tar man typ livet av sig. Självmordstankar. Ingenting är meningsfullt. Och jag har det mörkret för att jag kommer från något som jag upplever som kaotiskt. Och vi har pratat om det i terapin.”

“Jag har förstått att jag håller på med vissa saker för att undvika det här mörkret varenda dag. Det är så att det ska vara ordning och reda hemma, för då är det inte kaotiskt. Barnen ska må bra, för då är det inte kaotiskt. Det ska vara mat i kylskåpet, och gärna ska man baka också, för då är det inte kaotiskt utan det är omvårdande.”

“När jag var tonåring så minns jag att jag var väldigt fascinerad av det här med civilisation, när någonting är civiliserat. Att man dricker te tillsammans, att man har en servis. Och jag tror det är så att fjärma sig från mörkret.”

Caroline fortsätter: “Min vän Lotta har en bokklubb där det läses väldigt mycket finlitteratur. Jag slutade vara med för det är 2023 eller något sånt, för att jag håller ju inte på med finlitteratur, jag skriver ju bara science fiction. Men jag kröp till korset och frågade Lotta om jag fick vara med igen i år.”

Jan kommenterar: “Du läser ju, det ska jag säga till dig så här, du läser ju sjukt mycket.”

Caroline svarar: “Ja, gör jag det, men det är också för att jag lägger undan skärmen mer. Nu lånar jag mycket och så läser jag mycket istället för att hålla på med skärmen.”

Bokklubbar och Gemenskap

“Vi har som en liten bokklubb nu med Busse från Åre som är 60 plus. Vi har läst två böcker på två veckor, och nu läser vi en tredje här nu av någon knarklangare. Det är mycket trevligt.”

Jan tillägger: “Du lyssnar ju också på alla sommarprat. Du har ju också en annan där med Kajsa. Vi har en liten grupp där vi betygsätter.”

Caroline förklarar: “Det handlar om att tacka ja. Jag vet vad det är. Nu är jag inte en sån som ordnar saker själv, det vet du mycket väl. Men det är för att jag är intresserad. Och när man pratar om sommarprat, så kan man vara med där om man vill. Då får man bara tacka ja. Och så kan man ju backa ur om man inte vill vara med sen.”

Jan delar en anekdot: “Karolin skickade en lista till mig med såhär, ‘detta är ju de här fem topp sommarpraten i år.’ Och jag bara såhär, ‘ja, ja, men då lyssnar jag och börjar listan uppifrån.’ Och så, vem var det du skickade? Han Umar från Syrien. Så jag började lyssna på den på gymmet. Och den är ju liksom sjukt gripande. Så jag står där och gör latsdrag, och sen bara liksom börjar jag gråta. Och jag såhär bara, ‘tack Karolin, för nu är jag på gymmet och gråter framför alla de andra stora pojkarna.’”

Caroline reflekterar: “Alltså det är ju så svårt att säga så. Hade fortsatt att inte tycka att jag behöver en utväg, något annat att göra i livet, så hade jag ju dött till slut. Alltså det är jättekul att jobba med dig, men jag vill ändå byta till något annat.”

Kärnvärderingar och Arbete

Jan frågar: “Speglar ditt jobb dina kärnvärderingar?”

Caroline svarar: “Nej, inte riktigt. Inte just nu i alla fall. Gör ditt det?”

Jan reflekterar: “Vissa, vissa. Jag gillar ju att hjälpa människor, jag tycker det är jätteroligt. Som jag sa innan, jag tycker Rika tillsammans-programmet är roligt. Jag tycker julkalendern har ju varit jätterolig som vi kör nu.”

“Sen är det ju liksom massa saker som jag också känner inte. Jag känner att jag har lärt känna många delar av finansbranschen, och jag känner att det är många delar av finansbranschen jag inte vill vara en del av.”

Jan fortsätter: “Och jag upplever inte så mycket växten längre. Alltså att till exempel i forumet så upplever jag att ibland där vi pratar med generationerna, att det är typ samma typ av frågor som kommer.”

Tankar om Karriärval

Jan reflekterar över polisyrket: “Blir folk direkt såhär ‘åh du vet, nu när jag har öppnat dörren för polishögskolan - ja men då kan du jobba med ekobrott.’ Och jag bara ‘åh nej, då kan jag lika gärna göra det jag gör idag.’ För jag fattar att jag hade varit duktig på det, jag fattar att jag kan kontexten, jag har sett hundratals case, jag har blivit lurad själv.”

“Jag vill åka polisbil, sitta och ta en korv och sen går larmet och sen åker man. Alltså fattar jag att det är en romantiserad bild, men jag har ju också träffat några i communityn som har hjälpt mig och som har uppmuntrat såhär ‘jag jobbar som polis, det är klart du ska söka.’”

“I Malmö så är det ju tydligen så att det är jag trodde att det var så att man börjar som ute-polis och sen levlar man till inne-polis. Men tydligen i Malmö så är det tvärtom, för det händer så mycket i Malmö så att det är liksom väntelista för att vara ute-polis. Alla vill vara ute-polis i Malmö.”

Reflektioner över Podcastarbetet

Jan delar: “Jag kan ju ibland också känna så här, omväxling… Du vet, vi har gjort 400 avsnitt. Vi har gjort vissa avsnitt så här med vissa gäster. Och jag upplever så här, ja men nu ska vi göra, nu i januari ska vi göra så här, ‘kom igång med ditt sparande.’ Och jag är så här, det är femte gången jag gör det avsnittet.”

Hälsa och Investeringar

Jan resonerar: “Okej så föreställ dig att du är 70 och så har vi liksom x antal hundratusentals kronor på kontot. Att man är 70, man har en miljon på kontot och så har man lite skrupplig hälsa. Hade man bytt 200 000 som 70-åring mot en bättre hälsa? Så här, du betalar 200 000, pang du får en bättre hälsa.”

Caroline svarar: “Det tror jag att man hade gjort.”

Jan fortsätter: “Ja men, eller hur? Men grejen är så här, det bytet går ju inte när man är 70. Däremot går ju det bytet att göra idag. Och så, okej, men jag tar lite pengar som kanske hade växt till 200 000 när jag är 70. Men så lägger jag dem på bättre hälsa.”

Caroline reflekterar: “Vi har ju en massa annat som behöver bekostas eller hur? Som är viktigare än hälsan? Nej, det är det inte. Nej det finns inget som är viktigare än hälsan. Det är rätt lätt att tänka så här ‘om jag gör det sen.’”

Jan delar: “Vi har haft också detta samtal i ett RikaTillsammans-program. Jag har haft det med flera coachklienter som nu också börjar, alltså vi börjar bli så här efter 40. Och min insikt är väl så här - efter 40 får man inte så jäkla mycket gratis längre, hälsomässigt.”

Ekonomiska Prioriteringar

Jan fortsätter: “Bill Perkins skrev ju om det också, i början när du är ung så har du mycket hälsa med inga pengar, men sen när du blir äldre så har du mycket pengar men du har lite hälsa och det är ju inte himla roligt.”

“Det behöver naturligtvis vara för den som lyssnar - det behöver inte vara att man ska lägga massor pengar på PT, men att det kan vara att ta sig tid att träna, att ta paddel eller gymkort eller göra någonting som man tycker är roligt och verkligen prioritera att det blir gjort.”

Caroline delar: “När jag skrev ner mina tankar för det här så undviker jag medvetet hälsa för jag kände det så jävla tråkigt. Jag har ingenting att säga om det. Men det betyder ju att om man undviker det och tycker ‘jag har inte något att säga om det men det är väl okej som det är’ - att det kanske är någonting där att titta på.”

Jan reflekterar: “Ibland tänker jag så här att jag är som en sån här avatar. Jag är en sån här person som springer runt. Och sen så ibland så tänker jag så här, det är som ett dataspel - min uppgift är att ta hand om den här Jan som springer runt i den här kroppen där.”

Vänskap och Sociala Relationer

Jan erkänner: “Kompisar tycker jag inte att jag har tagit hand om han Jan så himla bra. Det var ju en sån fråga som var såhär ‘om du bara fick ha kontakt med tre kompisar eller tre personer nästa år, vilka tre?’ Och då hade jag såhär två var ganska tydliga kompisar då eller vänner, och sen var det såhär ‘jag vet inte.’”

Caroline förklarar: “Man behöver inte fixa middagar och fester bara, utan man kan ju gå ut tillsammans och ta gå till puben. Som Alexandra, min vän, hon frågade ‘ska vi gå på det där hammet som ligger nära oss?’ Ja, det ska vi. Alltså att det är så - man behöver ju inte… Det behöver inte se ut på ett visst sätt.”

Jan erkänner: “Men grejen är så att du är ju duktig på det där. Om du var avundsjuk på min relation med Freja så är jag avundsjuk på din relation med dina kompisar. Du har ju ändå Sandy, Lotta, Alexandra liksom massa. Och du är ju så här, ‘på fredag ska jag på… på söndag ska jag på adventsfika. På tisdag ska jag och Lotta träna i lunch.’”

Självutveckling och Hobbyer

Caroline delar: “Min hobby är ju att läsa och skriva. Nu i terapin så har jag ju lovat att jag ska skaffa mig ett eget rum där jag kan skriva och så ska jag göra sådana här dates med mig själv.”

“Alltså det är verkligen som stiltje mitt liv, och en del av varför det är det, det är ju för att vi har, jag försöker ha stabilitet. Rutin och stabilitet. Och det är för att jag mår bra av det. Och för att vi har barnen och så känns det som att de behöver också ha det.”

Caroline reflekterar: “Berättade jag ju det att när jag hade varit på det här häxkollet… Det var ju i år. Då kände jag såhär, ‘men detta är inte riktigt min crowd.’ Det var ju fina människor, men det var inte min crowd. Och jag kände, det är för flummigt för mig liksom.”

“Efter det sa jag såhär, ‘nej alltså nu lägger jag ner hela den här spirituella grejen. Det är inte för mig. Nu vet jag att jag är helt och hållet rationell.’ Det gick ett tag sen och sen ville jag gå typ i kyrkan. Det är som att det spirituella det bestämmer saker åt mig. Jag har typ ingen talan.”

“Efter 40 kom det väl det här med att jag vill ha ett djup i tillvaron. Jag har kontakt med någonting, det kan vara naturen, det kan vara en känsla av att saker kommer fortsätta när jag har dött.”

Framtidstankar om Sjuksköterskeyrket

Caroline reflekterar: “Förmodligen kommer jag ju se folk som dör när jag jobbar sen, så då kommer det nog komma ännu mer att liksom, vad är vi här för, vad lämnar vi efter oss, vad är liksom det djupare avtrycket vi gör eller vad kommer man till sen.”

Caroline delar: “Jo men jag tänker såhär - tack för att du frågade. Jo, men det blir heltidsstudier. Och så jobbar ju vi fortfarande ihop. Och så tänker jag att det kommer behövas lite sådär struktur, mer struktur kanske kring så att allting fungerar med mat och sånt. Du vet, vi måste ha mat i kylskåpet, Jan.”

“Nu när jag får lov att plugga igen så känner jag att det kan nog vara så att mycket händer i huvudet. Man pluggar och tycker så här ‘detta går rätt bra’, förhoppningsvis klarar tentorna. Och då kanske man kan ta något sådant extrajobb där man får bli riktigt duktig på att ta blod och sånt.”

“Jag förstår att det låter lite konstigt men jag vill bli duktig på att sticka folk i armen. Det är ju annars ett jävla stressmoment när man inte hittar rätt på de här venerna. Och tänker jag så här, gud vad roligt om man bara kan få vara undersköterska på Rosengårds vårdcentral och bara se en massa andra människor som man aldrig ser annars.”

Jans Planer för 2025

Jan delar: “Jag fortsätter träna med Rick, jag ska göra på det där poliskonditionstestet. That’s it.”

“Jag känner ju att jag fortfarande har en bok i mig till innan liksom, sen får vi liksom se. Men det är väl en sån grej. Vi har också på gång en ny hemsida.”

Jan reflekterar: “När du inte kände att det var jobbigt att Johan Bok tog hundra i bänkpress, utan du bara såhär, ‘ja så tog av’. Okej men har du erövrat ett område som innan var lite pinsamt och jobbigt?”

Caroline tillägger: “Det är väl jättemycket värt ju. Att få erövra områden. Eller hur? Nu är det inte jobbigt eller pinsamt längre utan jag vet vad jag kan. Och jag är på min resa och sen är Johan Bok på sin.”

Caroline delar: “Jag kan väl känna så att vi kan väl lämna huset så småningom och bo i någon hyresrätt. Och den ska vara väl ganska fin och… När man reser lite mer och var lite mobila på något vis.”

Framtidsdrömmar

“Du vill ju att vi ska åka husbil och sånt. Och det kan jag tänka mig när det inte är så att vi behöver ta hand om barnen. Och de behöver gå i skolan på något speciellt ställe. Så kan man ha två månader eller någonting när man utforskar alperna.”

Jan berättar: “Det var också någon i RikaTillsammans-programmet som sa såhär, ‘ja men jag och min partner vi är ett välhålligat logistikteam, men vi är inte så mycket partners.’”

Caroline svarar: “Nej men det känner väl vi också ibland. Vi kan absolut jobba på vår relation mer än vad vi gör.”

Jan fortsätter: “Du var ju Berlin med vår trettonåring själv. Och de resorna tycker jag är bra. Så det vill jag ju också göra med vår trettonåring. Jag jobbar på något baltiskt land.”

Berlinresan och Familjedynamik

Caroline berättar: “Freja och jag, vi var på hotellrummet och vilade oss och sen sa jag såhär, ‘man kan ju åka till det här och Brandenburg Tor och vi kan titta på muren och Checkpoint Charlie’, men det ville inte Freja. Så jag bara, ‘fine, vi gör inte det då’ och då bara tar vi det lite lugnt och så går vi på något annat museum som vi båda tycker om och så gjorde vi det och det var jättebra.”

Caroline fortsätter: “Men så kom ändå den här tanken - med Jan så hade vi bara varit ute hela tiden och det hade varit bra. Så jag längtar efter att resa med dig också när jag hade en annan partner i resandet.”

Tips för Resor med Tonåringar

Jan delar: “Hela poängen och detta var också från communityn som kom det tipset - har du en tonåring, res med dem själv och gör det på deras villkor. Så låt dem bestämma och det har ju varit fantastiskt. Freja tycker väl fortfarande att det har varit några av de bästa resorna vi har gjort.”

Jan frågar: “Vilket tips skulle du ge till någon annan i din situation till nästa år?”

Caroline svarar: “Samma som till mig själv så bara gå all in nu liksom. Bara kör på, lär känna nya människor, plugga jättemycket men inte för mycket. Du vet, till högskoleprovet så pluggade jag ju lite men inte för mycket.”

Högskoleprovsresultatet

Caroline reflekterar: “Detta har ju varit jättejobbigt att jag inte fick superbra på högskoleprovet. Men jag inser ju så att jag typ optimerade hur mycket jag behövde plugga egentligen. Jag håller ju hela tiden på med texter och språket och funderar och liksom är språkpolis och så. Så att jag håller ju hela tiden på med det. Det inte konstigt att man får 2,0 på den delen då.”

“Men jag håller inte på med matte. Jag gör inte huvudräkning när jag väger saker. Jag lägger inte ihop saker i affären, jag kollar på min scanner istället. Jag funderar inte över vinklar i hemmet. Alltså jag tänker inte så. I ekonomin och så, alltså jag använder ju inte matematik överhuvudtaget.”

Jan kommenterar: “Jag är glad att du har landat i det, för så var det inte när du fick högskoleprovet.” Han tillägger: “På 1,6 hade du kommit in. Eller på 1,7 var det typ psykolog- eller läkarprogrammet.”

Reflektion över Studieval och Prestation

Caroline förklarar: “Vet du, jag tänkte ju när jag hade skrivit det, alltså jag förstod att jag hade sabbat mig på mattedelen. Så jag tänkte ju när jag gick ut, detta kommer vara så 1,3-1,4. Och någonstans de dagarna när jag väntade på resultatet så tänkte jag såhär ‘jag kunde ju pluggat mer matte.’ Det kunde jag gjort, men varför gjorde jag inte det?”

Jan reflekterar: “Detta säger jag ju till vår trettonåring också. Så här är det när livet funkar. Ibland så tänker vi så här, det vore ju konstigt om plötsligt så här, men där kom ett jättebra betyg utan ansträngning. Eller där kom in jättemycket pengar på kontot utan ansträngning. This is how life is when it works.”

Jan delar: “Som jag känner nu till exempel nu spelar in detta, typ, vad är det idag? Tionde december. Och, alltså jag känner såhär jag har jobbat varje dag de senaste tre månaderna. Alltså oavsett om det varit lördag eller söndag.”

“Förra helgen då vi bara insåg såhär ‘fan vad kass julkalendern är.’ Och så gjorde jag om den hela helgen. Ja men då var det liksom någon annan så här brand som behövde tas och släckas. Och liksom nu är det så här, gud vi har massa avsnitt som ska göras i januari.”

Sociala Relationer och Vänskap

“När Niklas och Johan, vi var tränade på gymmet… sen crashade, då är det så att Johan Bok och Niklas Delmatt, de jobbar ju på Hej Engagemang. Och jag var bara så här, och Johan bor ju här nere i Skåne, Niklas min kompis bor i Stockholm. Då var jag så här, ‘vi ska äta lunch imorgon.’ Jag var bara så här, ‘kan jag hänga med?’ Så crashade jag deras lunch liksom.”

Jan reflekterar: “Sen satt jag och tänkte på det igår också. Sen har jag många av mina kompisar utspridda, liksom lika mycket i Stockholm som här i Malmö. Och så tycker jag att det är svårt. Och sen har många av dem inte träffat varandra. Medan jag upplever så att där har ju du… Du har ju alla typ här. Och att det är så här adventsfika. Det är inte som att jag ringer så här ‘ska vi gå på adventsfika men vänta jag ska sätta mig på tåget fyra timmar.’”

Caroline föreslår: “Nej nej men du kan ju… Du skulle ju kunna planera och göra en liten resa uppåt och ta lite sådana här ‘vi går på AW tillsammans.’ Nu kanske du inte vill gå på teater, men alltså lite olika aktiviteter. Och så är det bara din helg där med dina kompisar. Alltså folk gör så.”

Erkännande av Utvecklingsområden

Jan erkänner: “Ja, jag är så dålig. Folk gör så och beklagar sig över att ‘nu är min man i väg igen och ska träffa sina polare.’”

Caroline föreslår: “Har du pratat med Niklas om det? Att du skulle vilja ha lite så här ‘om jag vill förbättra detta området.’ Alltså man kan ju prata med sina vänner om att man vill förbättra relationen med dem. Och då kommer de och säger ‘ja, men skitkul. Ska vi hitta på något? Ska vi åka skidor tillsammans?’ Det kan ni göra ju.”

Avslutande Reflektioner

Jan funderar: “Jag vet inte riktigt var jag ska ta vägen nu.”

De går igenom olika områden de har pratat om:

• Vänner och tjänster
  • Familj
  • Upplevelser och äventyr
  • Hälsa
  • Arbete
  • Hobbies

Personliga Hobbyer och Utveckling

Caroline delar: “Min hobby är ju att läsa och skriva. Nu i terapin så har jag ju lovat att jag ska skaffa mig ett eget rum där jag kan skriva och så ska jag göra sådana här dates med mig själv.”

Jan kommenterar: “Okej det är därför du kom häromdagen och sa att jag ska flytta. Jag ska flytta in här.”

Caroline svarar: “Jag ska flytta in i gästrummet där det finns spindlar. Jag ska göra en sån här date med mig själv varje vecka. Tid och utrymme måste man ha för sina hobbies.”

Caroline reflekterar: “Alltså det är verkligen som stiltje mitt liv, och en del av varför det är det, det är ju för att vi har, jag försöker ha stabilitet. Rutin och stabilitet. Och det är för att jag mår bra av det.”

“Och för att vi har barnen och så känns det som att de behöver också ha det. Men det leder också till att man kanske inte gör så mycket som är utmanande eller nytt. Alltså där är du ju mer, du är ju duktigare. Du för in nytt i vårt liv.”

Spirituella Utforskningar

Caroline delar: “Jo men berättade jag ju det att när jag hade varit på det här häxkollet ju… Det var ju i år… Då kände jag såhär, men detta är inte riktigt min crowd. Det var ju fina människor, men det var inte min crowd. Och jag kände, det är för flummigt för mig liksom.”

“Efter det sa jag såhär, ‘nej alltså nu lägger jag ner hela den här spirituella grejen. Det är inte för mig. Nu vet jag att jag är helt och hållet rationell.’ Det gick ett tag sen och sen ville jag gå typ i kyrkan. Det är som att det spirituella det bestämmer saker åt mig. Jag har typ ingen talan.”

“Det har inte kommit, efter 40 kom det väl det här med att jag vill ha ett djup i tillvaron. Jag har kontakt med någonting, det kan vara naturen det kan vara en känsla av att saker kommer fortsätta när jag har dött och du vet så.”

Caroline reflekterar: “Jag kom in i det här och tänkte det är inte så himla mycket. Jag har min lilla lapp här. Jag trodde ändå inte att vi skulle ha så mycket som vi har pratat om nu.”

Jan frågar: “Du hade ju den där andra broschyren också, har du skrivit någonting i den?”

Caroline svarar: “‘Your compass’ - jag har skrivit lite grann men jag tyckte de var lite jobbiga eller liksom ‘vad är du mest stolt över?’ Jag läser mer böcker och lägger dem under skärmen har jag skrivit. ‘Vad lyckades du inte att uppnå?’ Hög poäng på HP.”

Personliga Insikter

“‘Vad är det bästa och viktigaste du har upptäckt om dig själv?’ Att jag inte behöver bygga på min karriär. Att jag kan ta en ny riktning. Folk har ju frågat mig varför jag inte blir läkare eller vad jag har för tankar med karriären om jag sedan ska bli chef och sånt. Sjuksköterskechef… Jag vet inte. Ibland kan man bara ta en helt ny väg.”

“Det viktigaste jag lärde mig var kärlek är ofta lösningen på det mesta i relationer. För man kan ju ha en massa andra känslor också, att man har blivit förfördelad eller att man, folk kommer inte ihåg en eller svartsjuka avundsjuka eller ‘nu har jag varit jättegenenerös här tre gånger och det har inte den personen.’”

Avslutande Tankar

Jan avslutar: “Då tänker jag att vi avrundar. Och där tänker jag också, vill man ha de här frågorna så kan man ju bara trycka på länk i beskrivningen. Några kan man skriva där, eller så kan man bara ladda ner en pdf. Och vi har även sådana här andra tips hur man kan göra en sån här… Ja men vad ska man säga, bokslut. Detta är väl lite ett bokslut.”

Caroline tillägger: “Vissa pratar ju om sån här ‘vilket ord har du för nästa år?’ Och jag brukar tycka att ordet för året kommer i slutet.”

Jan frågar: “Så vad har det varit för ord för detta år?”

Caroline svarar: “Nej men jag vet inte än faktiskt. Nya riktningar eller någonting sånt där. Jag vet inte men det brukar inte komma för mig i januari liksom, utan för då vet jag vad ordet hade för… Eller ordet hade för ord i slutet på året. Alltså vad det allting handlade om.”

RikaTillsammans-programmet

Jan berättar: “Tycker man sånt här är roligt eller viktigt så har vi ju också RikaTillsammans-programmet som vi kommer att köra 2025. Där får man ju ännu mer verktyg struktur. Detta ju ett av femton verktyg.”

“Nu har ju vi haft det live i ett poddavsnitt. Sen är det ju många som är så här, vi bokade in en spa-weekend, vi bokade in en middag på en restaurang. Och så hade man med sig de här frågorna. Och ja, det kan vara krystat första gången liksom när man ska ha kort eller ha ett papper med frågor.”

Jan reflekterar: “Men å andra sidan så upplever jag så här, vi hade ju inte haft detta samtalet om vi inte hade haft de här frågorna. Så att frågorna blir ju en struktur. Och det är ju det jag mycket tänker att många av oss saknar i den här strukturen.”

Caroline tillägger: “Jag tänker också att det tar tag innan man blir varm i kläderna. Nu känns det som vi är lite varma i kläderna. Nu kanske det kommer sådana tankar som man inte har ens tänkt för sig själv att man ska säga.”

Avslutande Ord

Jan avslutar: “Ja men då tänker jag såhär vi rundar av här. Stort tack till dig som har lyssnat och tittat. Och jag tänker såhär, detta är väl förmodligen ett par dagar innan nyår som detta går ut, så gott nytt år. Och så tänker jag att vi ses på andra sidan 2025.”

“Och naturligtvis ha en sånt här… Sån här date. Och detta behöver man inte ha med sin partner. Man kan ha detta med en kompis eller ett syskon eller någon annan. Så lycka till. Så ses vi.”

22 gillningar

Saknar transkriberingarna eller är det bara jag som inte hittar dem? Jag vill inte lyssna i 1 timme och 10 minuter på något som jag kan läsa på en tredjedel av tiden (eller mindre). Eller är det en Patreonfunktion numera?

3 gillningar

Ahhh vad jag gillade detta! Så genuint och givande! Jag satt och log genom stora delar av avsnittet.

7 gillningar

Toppenavsnitt! :heart:

Kul att höra om ert år och vad ni tar med vidare till 2025.

En tanke som kom när ni pratade om samtalskorten vid nyår och er julkalender.

Kanske göra en variant av frågorna från kalendern till en kortlek med samtalskort? Som man kan ta fram kort ifrån då och då, för att ha meningsfulla samtal och lärdomar kring privatekonomi.

2 gillningar

Tack @melwa, jag och @Oliver.Allemog pratade om det idag. Problemet är att produktionskostnaden är ofta så hög att det nästan inte är motiverat (tänk 300+ kronor). Men jag kan ha fel så @Oliver.Allemog kommer att kolla upp det.

Återkommer med svar till er andra också. Bara lite sent just nu. :slight_smile:

7 gillningar

Ni kan kanske göra lite samma, men i en app!? :blush:

2 gillningar

Tack för alla fina avsnitt. Jag tycker inte trädgårdsmästaren ska sluta odla!! Finns hur mkt som helst ni kan ta upp i er podd. Ni fungerar som ett livskompass, det ni diskuterar handlar om så mkt mer än bara pengar;)

Har följt er podd oregelbundet sedan start. Kan inte vara utan den. Återkommer alltid!
Förresten, jag är distriktssköterska, kul att Caroline gillar yrket. Ibland känner jag att jag vill skola om mig men till vad?!
Kan bara sjukvård inget annat. Så kan det också vara.

God jul och gott nytt år! :slight_smile:

7 gillningar

Alltså ni två :heart:

Så himla härligt att höra era resonemang som de Uber-sökare ni båda är.

Stort GRATTIS till @carolinebolmeson till att du kommit in på sjuksköterskeskolan :clap: och verkligen hittat din väg framåt. Energi, engagemang, självförtroende tycker jag mig höra i din röst (jag lyssnar ju bara). Ser fram emot att höra om VM i blodprovstagning när du ace:at det och tagit guld :heart::sweat_smile:

Det skar däremot lite i hjärtat när jag hörde dig @janbolmeson, lite “ja, jo, men jag ska nog …”. Det låter som du är vid ett vägskäl och behöver ta 2025 för att hitta din plan, din nya drivkraft, vad det nu blir som du tycker är kul att satsa på. Sen nervärderar du din förmåga. Vadå inte bra på att dra ihop folk? Mr Grill Master :sweat_smile: Behöver du någon mer att fika, luncha eller snacka skit med så :raising_hand_man: Digitalt fram till våren, IRL därefter :heart:

11 gillningar

Håller med, älskade transkriberingarna.

1 gillning

Riktigt bra avsnitt. Tack!

God jul & gott nytt år!

1 gillning

Det kommer en auto-transkribering under dagen. :slight_smile:

3 gillningar

Mycket bra avsnitt :heart_eyes:

Carro: “mitt mål för 2025 är ett extrajobb där jag kan sticka folk i armen på Rosengård”

Jan: “vi har helt olika mål…”
#inteallstagetoutofsittcontext
:joy::+1:

6 gillningar

Jag har bara lyssnat på de första tjugo minuterna hittills, men det låter som ett varmt och fint samtal och hittills noterar jag:

@carolinebolmeson vill ge igen för oförätter från förr och @janbolmeson har inte fysik nog att hjälpa henne med det. :white_check_mark: :rofl:

4 gillningar

Transkriberingen är upplagd nu, längst ner i första inlägget. Man behöver klicka fram det. :slight_smile:

2 gillningar

Tack! Läst på ca 10 minuter. Gav mig en hel del att reflektera över.

Jag vet efter att ha sett inlägg på andra ställen att många (inte de flesta men fler än bara jag) anser att det både är mer tidseffektivt och dessutom mer genomlysande med text än ljud. Möjligheten att enkelt backa i texten, se sammanhang i resonemang etc. är överlägsna i text. Den logiska delen (eller brister på logik) delen syns tydligare medan budbärarens känslor inte syns alls på samma sätt. Så snälla, fortsätt med transkriberingar.

2 gillningar

Nu, under morgonens yogapass, har jag lyssnat färdigt och tänkte vara lite allvarligare än jag var tidigare…

Jättefint samtal där ni både hade svängrum att prata, utan att förlora den relationsmässiga humorn. Hurra för gjorda tester under året och blick framåt. Grattis till för fler steg och mer tid med barnen Jan! Fint med påhoppade bokcirklar och terapi Carro! Och applåder till bilförsäljning och testet att leva utan.

Mest av allt kom det här med att vara tonårsförälder nära mig. Sådant går i perioder. Jag minns att du Jan, kände att du inte hunnit med det innan Warszawaresan och nu fullkomligt bubblar du över. Precis där var jag också för några år sedan och jag och min yngste drog till Berlin under hösten, bara han och jag, och vi hade jättetrevliga dagar. Eftersom han bor hos mig på heltid numera så har vi även mycket mer utbyte i de där vardagssamtalen vid frukostbordet eller över en mugg te på nå’n annan slumpmässigt vald plats i huset.

Jag och min äldste hade några riktigt jobbiga år. Utan att dyka ner i det hålet för djupt så pratade vi i princip inte med varandra och han bodde hos sin mamma. Vi hittade tillbaka till varandra i samband med övningskörning och numera messar vi regelbundet, ses när vi kan och har en riktigt fin relation idag. Jag vill inte påstå att jag tror att ni är där eller på väg ner i nå’t hål Carro, utan säga att är man bara närvarande relationen så vänder det. Jag tror helt enkelt Freja behöver sin tidigare arbetsnarkomanpappa mest just nu.

För ett år sedan tittade vi sonen på lägenhet, jag blev medlåntagare för jag såg hur mogen han blivit och för att han behövde få eget utrymme i livet för att inte packa ihop helt. Han har gått från timanställd till fastanställd i ett jobb han älskar och vi hade tre dagar i oktober (?) när vi målade om i hela lägenheten och hann lära känna varandra ordentligt och på nytt igen.

Visst, nu har mina FIRE-val spelat in en del här också, men mest på energifronten. Ett ändrat fokus tror jag är nyckeln. Att släppa tvång eller (van)föreställningar, om det sedan gäller bänkpress eller högskoleprov kvittar, och istället se det ur en annan vinkel är användbart.

2025 blir ett nytt fint år med bra insikter och spännande utmaningar, det är jag säker på.

Tack för poddåret, god jul och gott nytt år! :heart:

p.s. Ursäkta textväggen…

18 gillningar

Älskar den här typen av frågebatterier! Kommer lyfta detta i mitt nyhetsbrev och tänker också att många av frågorna kan funka för nyårsmiddagen, ska själv ha över 5 par (och jag vet inte hur många barn) på nyår så jag tror att många av frågorna kan hjälpa till att bryta isen snabbt så att säga :sweat_smile:

4 gillningar

Fint, bra och modigt avsnitt! Och fint balanserad dynamik mellan er denna gång :heart::blush:

4 gillningar

Tack @carolinebolmeson för minuterna 33-37.
Omständigheter som trivs i mörkret krymper ofta i ljuset. :black_heart:

5 gillningar