Haha, ja, men om hon vet att jag är rik så är risken mindre att hon lämnar mig för en yngre årsmodell med fler funktioner. Kanske…? ![]()
(Jag måste komma igång med träningen igen.
)
Haha, ja, men om hon vet att jag är rik så är risken mindre att hon lämnar mig för en yngre årsmodell med fler funktioner. Kanske…? ![]()
(Jag måste komma igång med träningen igen.
)
Vilken är denna anledning?
Litar du inte helhjärtat på den person du delar bostad, säng, barn (?), fritid och framtid med?
Är ni gifta?
Du verkar veta hur mycket din partner har sparat. Hur kommer det sig att inte motsatsen gäller?
Hur pratar ni om ekonomi i övrigt? Vardag, framtid mm. Vad har ni för planer?
Jag och min sambo har samma upplägg som er med delad ekonomi. Jag sparar betydligt mer och har därmed landat i samma situation som du medan min sambo kanske mer är i samma situation som din sambo. Han är medveten om detta då jag inte ser någon anledning att vara tyst om det. Jag är snarare transparent med det och vi kan prata öppet om det. Verkligen ingen stor grej då han vill leva här och nu och jag antagligen kommer dö med mina miljoner då jag är för snål för att unna mig saker (jag unnar mig men hade nog kunnat unna mig ännu mer). Vi är fine med att vi är olika och det är aldrig något problem. Min poäng är, varför ens göra detta till en grej? Varför kan ni inte prata öppet om saker och ting inklusive ekonomi?
Nu är kanske inte det här är ett forum för hon man kringgår gällande lagar?
Liknande sits som dig fast större skillnad. Tycker inte jag har någon skyldighet att berätta. Hon får njuta av mina pengar lika mycket som mig endå.
Skulle vi gå skilda vägar så har vi skrivit att värdepapper och företag är privat egendom.
Kan bara hålla med där, har man delad ekonomi måste man ju försvara varenda utgift inför sin partner. Med delad ekonomi så betalar man in överenskommen summa varje månad och så har man resten över till sitt egna som man kan göra exakt vad man vill med
Min fru och jag delar i och för sig bara på alla kostnader, men inte på det vi har kvae därefter, så det är kanske en annan situation för oss än för TS. Hursomhelst så har min fru en del besparingar som jag inte har full insyn i. Hon skulle säkert berätta hur mycket det handlar om och hur pengarna är investerade, i fall jag frågade. Men varför ska jag det?
Om min fru har sparat pengar från lön / bonus, arv etc så blir de som jag ser det inte ”mina” för att vi är gifta. Hon kan ju ha saker som hon vill göra för pengarna utan att rådgöra med mig, eller kanske vill kunna gå tidigare i pension etc.
Man är olika, som tydligt framgår av denna tråd.
Hej
För att svara på den fråga måste du själv fundera på:
Om jag tittat på mig själv har vi helt öppet ekonomi. Våra lön går till gemensamma konto och sen skickar vi samma mängd pengar till egna ISK. Vi har full transparens på vad vi använder och vad är våra sparmål.
Jag tjänar ca 50% mer än min fru och hade en del kapital när vi träffades.
Varför gör vi så?
Det viktigaste i ett par är att diskutera vad man vill gå i livet. Vad är nästa projekt i livet. Att kunna diskutera om det, utveckla tillsammans. Kan man inte göra det är risken stor att man går ifrån varandra. Kan du prata om pengar kan du prata om allt.
Vissa kommentar handlar om att skydda sig själv ifall man skiljer sig. Men även här tycker jag att det är bättre att vara öppet. Att tillsammans tänka att kanske en dag glider vi ifrån varandra men då ska det vara så smidigt som möjligt. De flesta kommer att ha barn då. Om din ex ekonomi är kass, om ni har olika syn på ekonomi eller inte kan prata om det kommer ni att lida av det ännu mer än om ni hade varit gifta…
När du säger ”delar alla räkningar rakt av” menar du att ni betalar 50% var?
Låter som att du har en mycket högre lön än honom. Med tanke på att du sparat ihop en miljon och han 150 tkr.
När jag och min fru var sambo. Så delade vi räkningar med procentuell fördelning baserat på vår löneskillnad. Alltså jag betalade ”min lön / (summan av bådas löner)” av räkningarna. Blev mer rimligt då ![]()
Angående din hemlighet. Gör som du vill. Men låter som att du inte litar på din man. Eftersom du inte vill blotta en del av dig till honom. Vad ligger bakom?
Ändå spännande att leva i ett äktenskap där man inte pratar om framtidsplaner eller anser att förtida pension är en sak man inte pratar med sin partner om.
Precis! Har aldrig någonsin bråkat om pengar eller ens haft någon lite jobbig issue kring det i förhållandet. Med gemensam ekonomi blir det som du säger att man måste försvara men det kan också bli att man känner att man själv måste konsumera mer när man märker att ens partner gör det. Man kan alltså både bli hämmad och hetsad att konsumera vilket omöjligt kan vara bra för ens ekonomi, förhållandet eller ens eget välmående. Generellt tror jag en stor risk med förhållanden är att många går för mycket upp i varandra vilket gör att man släpper sin egen mål, intressen, värderingar, umgänge m.m. Ofta finns det också en lite som är lite “starkare” i ett förhållande som den “svagare” anpassar sig till. Kanske funkar att göra avkall på sig själv inledningsvis men i längden tror jag det tär hårt.
Som vanligt när det gäller såna här diskussioner… Kan vi inte enas om att använda fraserna ‘gemensam ekonomi’ respektive ‘separat ekonomi’, eller nåt liknande. Det gör diskussionen mer lättförståelig. ‘Delad ekonomi’ kan ju betyda vilket som.
Jag tycker inte att du har någon anledning att berätta. Som jag förstår det du skrev är du mycket mera intresserad av att spara än vad din partner är och det är anledningen till att du har mera sparat. Om det är så att du tjänar mycket mera tycker jag att din partner bör veta det men så uppfattade jag inte att det är.
Det du har är inget förhållande snarare att du bor ihop med en kompis.
I ett riktigt förhållande så är man ett lag enligt mig och då kör man allt gemensamt med gemensama mål.
Men jag säger inte att det är fel utan jag har gjort liknande med brudar i mitt liv men vill man vara långsiktig och ha ett seriöst förhållande så kan man ej ljuga/undanhålla om såna här saker
Håller absolut med.
Vi har helt separerade ekonomier, det enda undantaget är att jag varje månad ger henne pengar för halva hyran. Förr försökte jag tänka mera gemensamt kring ekonomin men det ledde ibland till spänningar. Hon kunde t.ex. hitta något som hon ville köpa som jag tyckte var helt onödigt och dyrt. Eftersom jag då tänkte att vi skulle dela på kostnaden, om det var något till hemmet, kunde jag säga vad jag tyckte och då blev hon grinig. Nu har jag släppt de tankarna och säger inget och betalar inte heller något när hon köper något jag inte vill ha. Det funkar bäst för oss.
När det gäller sparande är jag mycket bättre på det än henne eftersom jag är mera intresserad av det. Det är inte hemligt hur mycket jag har sparat men hon frågar aldrig om det. Första gången jag hade mera än en miljon på samma ställe gjorde jag ett utdrag med saldot som jag visade men annars gör vi ingen sak av vårat sparande.
Jag vet mer om hennes sparande än vad hon vet om mitt men det är för att jag är mer intresserad.
Berätta inte.
Ni delar kostnader och inkomster. Sen vad du gjort för dina pengar tycker jag är din ensak.
Jag lever i sambo förhållande och vi poolar inkomsterna, betalar räkningarna, och delar därefter upp resterande 50/50. Jag sparar/investerar betydligt mer än min sambo och ser det som min ensak.
Tycker @Frasse1 har en väldigt viktig poäng! Pengarna är ju tänkt att användas till något en vacker dag. Tycker personligen det då är lite konstigt att man då inte pratar om de drömmarna som ibland hör ihop/möjliggörs av sparande. Det känns ju som drömmarna kan komma och påverka båda/förhållandet ganska mycket i vissa fall. (Sluta jobba tidigt, resa osv) jag gissar ju att man har en grundplan att leva tillsammans även under den fasen av livet.
Varit ihop med min fru i snart 25år. Tjänat olika mycket genom alla år. Ingen av oss har heller i praktiken varit högavlönade. Dvs vår sammanlagda löneinkomst har nog genom åren alltid legat mellan 50000-80000kr före skatt.
Vi har ett lönekonto dit bådas löner alltid gått. Sen tar båda pengar därifrån eller kopplade sparkonton när något köps. Oberoende av om det är en banan, en hårklippning eller en båt.
Så vi har aldrig räknat eller fördelat ekonomin utan i princip alltid kört enligt devisen ”allt mitt är ditt”. Samtidigt är ingen av oss en ”slösare” i benämningen ”förbruka pengar”. Även om jag köpt dyra saker genom åren så har min frun under alla år sett att det mesta eller mer kommer tillbaka vid försäljningen.
Däremot har vi ibland diskussioner om att vissa saker kräver visst utrymme eller tid att sköta om. Dvs även om kostnaden inte är ett problem kan ändå tid/engagemang/utrymme skapa friktion och diskussioner.
Samtidigt har jag förståelse att man vill hålla isär hela/delar av ekonomin, snarare än dölja delar, om man är väldigt olika. Framför allt i början av ett förhållande.
Haha jag tänker samma grej det är ju liksom inte en “liten” grej heller.
Helt plötsligt så säger ens partner juste jag har sparat 5 millar i ett enskilt konto till mig så jag tänkte sluta arbeta 10 år tidigare än dig medans den hållit helt tyst om det i 30 år ![]()
Men jag antar att detta ligger i tiden alla för sig själva inget lagspel nånstans, kärnfamiljen där man är ett lag är sedan länge borta…
Ett tips är att inte gifta dig med någon som vill utnyttja en för ens pengar… Så länge det finns respekt kan båda göra det de vill i den gemensamma ekonomin.