Vi har ett gemensamt konto där bolån och lite fasta räkningar går från, sen kreditkort med dubbla kort som vi båda använder till löpande utgifter under månaden.
Så typ samma, fast vi slipper steget att föra tillbaka pengar till debitkonto.
Befintliga besparingar är väl kanske en sak, men jag har svårt att förstå det där tankesättet att en eventuell skilsmässa skulle påverka beslutet om gemensam ekonomi.
Antingen så väljer man att ha gemensam ekonomi så länge man är tillsammans eller så gör man det inte. Väljer man vid något tillfälle att gå skilda vägar så upphör givetvis detta, men det som skett innan ser jag inte som någon form av “sponsring”.
Ja så är det ju tyvärr. Äktenskapsförord finns men på utvalda delar. Att jag sen ändå ”går in med mer” i den gemensamma potten är ett medvetet val av mig själv och något jag vill göra. Men förstår att man kan tänka olika här.
Vi kommer som sagt ändra på det här men hittills har vi gjort så här. Exempel.
Jag hade 10 kkr på mitt konto när vi började med gemensam ekonomi. Mina pengar. Hon hade 5 kkr. Lön kommer in och vi behåller 3 kkr var, resten till gemensamt konto. Jag har då 13 kkr och hon 8 kkr. Nästa månad kommer ny lön in och proceduren upprepas. Men under månaden kanske jag köpt saker för 2 kkr till mig själv och hon för 1 kkr. Efter överföring till gemensamt ska jag då ha 13–2+3 kkr och hon 8–1+3 kkr. Räknandet är för att se hur mycket man bränt på den egna potten. Men vi kommer som
Sagt gå ifrån detta.
Liknande diskussioner har varit uppe många gånger på det här forumet förut. Så ett tips är att kolla runt lite i dessa trådar: Sökresultat för 'gemensam ekonomi' - RikaTillsammans Forumet
Ok tack för tålamodet och förklaringen.
Så ni har ett konto som ni delar på (som ni måste hålla koll på köp) och sen har ni ett gemensamt konto?
Ja men det är nog en bra idé att ni lägger det upplägget bakom er 
På banken kan man ha flera konton, både gemensamma och individuella. Så det är fullt möjligt att ha varsitt individuellt konto och gemensamt konto.
Ni ska ju inte behöva hålla på och räkna gamla utgifter och så.
Lycka till med upplägget. Du har i alla fall hittat rätt forum!
Men hade inte det lättaste sättet att räkna ut vad som ska till gemensamma kontot varit att ta lönen som kommer in minus 3k?
Förstå är inte vad du menar. Är man gift så spelar det ju ingen roll ur ett skiljsmässoperspektiv vems konto pengarna står på. Allt delas 50/50.
Enda är om man har äktenskapsförord på det kapital man kommer in med eller skriver andra dokument under tiden som gör tillgångar till den enes enskilda egendom. Men det vill TS inte göra, och det tycker jag är rätt. Gifter man sig så är det bara att hoppa i med båda benen och istället jobba på förhållandet under åren.
@C20 det finns dock en poäng med som du vill göra att bygga upp hennes kapital. Det är utifall en avlider så är det väldigt bra att båda har rejält med privat kapital, i detta fallet speciellt för henne med lägre lön. Skulle du (touch wood att det inte händer) mot förmodan avlida så är ditt kapital låst för henne tills bouppteckning och arvskifte är gjort. Det kan ta tid, upp till ett år, i värsta fall mer. Då behöver man kapital för att ta sig genom en sådan hemsk situation där man inte ska behöva tänka på pengar.
I övrigt med födelsedagspresenter så är det i legal mening bådas pengar som går till presenterna, så inget lätt sätt att gå runt det. Enda tipset är att köpa mot ett konto som den andre inte har tillgång till och kan se köpet. Vis av erfarenhet ![]()
Även som gifta med helt delad ekonomi finns det en viktig del kvar som inte är gemensam, pensionen.
Fundera även på livförsäkringar.
Huvudsaken är att man tänkt igenom det innan. Jag vet många som råkat illa ut. När man är nykär så är man generös, vid skilsmässa är det helt andra tongångar men det finns oftast inte ens på kartan när man går in i det. Nu fanns det ju äktenskapsförord på valda delar. Är det stor ekonomisk ojämlikhet är det här viktigt att tänka på, har man ungefär samma inkomst och tillgångar från början spelar det förstås ingen roll. Att bara hoppa i med båda benen ska man nog inte göra utan tänka igenom det ekonomiska ordentligt, nu verkar ju detta vara genomtänkt men det skadar inte att ta upp frågan.
Om vi bara använt våra lönekonton för egna saker hade det varit det absolut lättaste. Nu köper vi dock mycket gemensamt på dessa konton med vilket gör det lite komplexare. Men vi kan nog alla konstatera att det här sättet att räkna och hålla på bör skrotas 
Tack! Bra poäng med det där om en av oss avlider.
Absolut men nu tror jag de är förbi nykära stadiet eftersom de har barn.
Om man gifter sig så hoppar man i plurret med hull och hår. I min mening så är det så ska vara. Man kan inte vara halvgravid typ. Antingen eller.
Nä, jag såg ingenting om äktenskapsförord. Tvärt om att TS inte är intresserad av det.
Dessutom äktenskapsförord i relativt unga år är rätt meningslöst. Det är sannolikt bara en liten del av ens framtida totala kapital annat än man fått ett stort arv.
Det är så mycket av ens humankapital som genererar framtida inkomster och sparande som ändå kommer att ingå i boet.
Annat än i undantagsfall ser jag äktenskapsförord bara som en ökad risk för att man sätter en kil i förhållandet som riskerar att skava på sikt och leda till det man helst vill undvika. En skiljsmässa.
Jag och min man anses nog ganska extrema på denna punkt, men vi delar på allt. Vi har gemensamt löne- och sparkonto, inga egna, separata konton över huvud taget, och ett gemensamt ISK. Alla utgifter, oavsett om de är “gemensamma” eller “privata” går på samma kort/konto och vi gör ingen skillnad på detta. En förutsättning för detta är självklart att vi har liknande värderingar när det gäller hur pengar ska spenderas, och att vi accepterar varandras utgifter och kostnader för hobbies osv.
Vad gäller presenter så köper inte vi presenter till varandra av just den anledning du nämner. Istället hittar vi på något tillsammans för att fira dagen, ex. en weekend, dyrare restaurangbesök eller någon aktivitet. Födelsedagsbarnet bestämmer!
Men även om jag har det såhär privat, och tycker att det är ett utmärkt upplägg när man väljer att spendera livet med någon, så med de förutsättningar ni har bör du fundera på ett äktenskapsförord åtminstone vad gäller befintliga besparingar/investeringar.
ISK-konton är alltid personliga. Visst kan man ha insyn i någon annans konto, eventuellt, men juridiskt så är det en persons konto. Och det är också denna person som blir beskattad på innehavet.
Jag förstår inte riktigt hur detta bök uppstår. Såhär gör vi, och det kräver inget bök alls med att kolla på kontoutdrag, men har exakt samma effekt som du beskriver:
- Lönen kommer in på separata konton. Min lön kommer på mitt konto, och sambons lön kommer på sitt konto.
- Vi för båda två över ett bestämt belopp till ett delat konto
- Lite pengar blir över på respektive 1. konton över efter detta
Båda har två betalkort, ett kort som är kopplat till det egna 1. kontot ovan, och ett som är kopplat till 2. kontot ovan.
På så sätt uppnår vi:
- Båda har ett eget konto med eget kort, som denne kan göra egna transaktioner efter eget gottfinnande och som heller inte syns för den andre. Exempelvis kan en present köpas här utan att den skulle synas.
- Även om man skulle ha olika värderingar (spara vs. slösa) så kan man själv göra vad man vill med pengarna på konto 1 utan att ha något som helst dåligt samvete. Men vi är rätt syncade så det spelar ingen roll för oss.
- Alla räkningar och gemensamma kostnader etc (typ 90% av vår ekonomi) dras på det gemensamma kontot
- Oavsett vem som handlar eller när, oavsett om det är storpack sköljmedel från amazon.se eller kompletteringshandling på ICA, drar den personen som gör inköpet det på det gemensamma kontot
- Vi slipper all form av “bök” med att kolla på transaktionerna - vi drar ju alltid rätt kort. Är det något väldigt privat/enskilt som man inte vill belasta den gemensamma ekonomin med drar man sitt eget kort, annars drar man det gemensamma. Har man “köpt själv” har man gjort det på sitt egna konto, inget bökigt med det.
Vi tjänar ungefär lika mycket, men om kan tjänar väldigt olika så kan man ju justera det belopp i punkt 2 ovan. Det finns ju lite olika modeller;
- extremfall 1: överför båda lika mycket till det gemensamma - tjänar man mer får man mer på sitt egna konto
- extremfall 2: båda får behålla lika mycket på sitt egna konto varje månad, resten överför man till det gemensamma
- mitt emellan: man bidrar procentuellt till det gemensamma efter sin inkomst, t.ex. 50% eller 80% av sin inkomst går till det gemensamma, resten behåller man.
Oavsett hur, så är modellen och enkelheten i övrigt den samma. Blir det pengar över på det gemensamma kontot, vilket det blir för oss, så är det som en gemensam buffert och/eller målsparande för t.ex. semester eller andra framtida stora inköp.
Du har nog redan fått det här svaret men jag orkade inte läsa allt så noga.
Presenter köper du väl med “dina” sparade pengar, inte med “era” pengar?
Ja, jag vet att ISK är privata, men syftade på att vi bara har ett ISK som vi gemensamt sätter in våra pengar på, och eftersom vi är gifta utan äktenskapsförord så är det oväsentligt vem som står som kontoägare vid dödsfall eller skilsmässa. Enda skillnaden i praktiken är beskattningen.
TS skrev själv om att det finns ett sådant.
Eftertänksamhet passar inte alla men att gifta sig och ha barn tillsammans har mycket stor påverkan på ekonomin. Du har en naiv inställning till att det kommer att vara för evigt eller att man skiljs åt som vänner. Jag rekommenderar att man garderar sig även om man hoppas på det bästa. Det kan bli skilsmässa om ett år, ingen vet.
Vid skiljsmässa ja. Vid dödsfall tror jag absolut att det spelar roll. Om den som står som kontoinnehavare avlider så fryses kontot tills bouppteckning och arvskifte är gjort, så som jag förstår det. ISK konto kan som sagt ovan bara ha en ägare.
Så heads up på det, att ni verkligen kollar upp det. Alternativet behöver inte vara att ni splittar upp hela sparandet men i så fall se till att åtminstone den som inte äger ISK har en ordentligt annat sparande för att klara likviditet vid dödsfall. Processen kring dödsfall kan ta upp till ett år och man vill inte behöva tänka på pengar i en sådan tuff sits.
Var ser du det??
Jag ser bara
Jag har idag bra mycket mer investerat i aktier och fonder men även det blir gemensamt efter giftermålet. Jag vill inte skriva bort det i äktenskapsförord.