Hej. Kommer gifta mig snart och vill ha ett äktenskapsförord.
Av det jag har läst så verkar man inte behöva krångla till det mer än att skriva all egendom är enskild egendom men jag är ingen jurist så skulle gärna vilja kolla hur enkelt man kan skriva det själv eller med hjälp utav ChatGPT.
Tänk på att det måste registreras bara för att det ska vara giltigt. Det är skatteverket som har hand om det, men jag har för mig att man anmäler det via tingsrätten (såvida det inte ändrats).
Personligen hade jag tagit hjälp, men om du lägger några timmar på att googla runt klarar ni er säkert bra också (personligen lägger jag hellre timmarna på att göra det jag är bra på, läs jobba, så att någon som är proffs på detta sätter upp det vattentätt).
Tänk på att reglera “det som träder i dess ställe” samt att avkastningen från den enskilda egendomen också ska vara enskild egendom.
Investera en tusing o få en mall från nätet. Du vill du inte snäla på det och sen i skillsmässa ogiltigförklaras underlaget. Då blir det dyrt. Jag körde AATOS
Det ser för jävligt ut rent ut sagt. I layouten alltså. Men det är också otydliga och atypiska formuleringar.
Vad innebär “innehar?” Betyder det besittning eller äga? Vanligtvis används skrivningen “förvärvat före äktenskapet, eller därefter förvärvat”
Om ni skiljer er är det väl en sak men tycker synd om den som ska hantera er bouppteckning om ni dör gifta och den stackare på skatteverket som ska registrera det.
Finns ingen anledning att ha en punkt för era personnummer och sen annan för vilka som är avtalsparter.
Det är inte fel att förtydliga att eventuell avkastning också ska vara enskild egendom.
Fundera på hur det ska verkställas om ni går isär. Kan exempelvis en bil verkligen omfattas av dold samäganderätt eller tillfaller en samköpt bil bara den ena parten? Samtidigt går det inte att skydda sig från allt bråk.