Hej. Kommer gifta mig snart och vill ha ett äktenskapsförord.
Av det jag har läst så verkar man inte behöva krångla till det mer än att skriva all egendom är enskild egendom men jag är ingen jurist så skulle gärna vilja kolla hur enkelt man kan skriva det själv eller med hjälp utav ChatGPT.
Tänk på att det måste registreras bara för att det ska vara giltigt. Det är skatteverket som har hand om det, men jag har för mig att man anmäler det via tingsrätten (såvida det inte ändrats).
Personligen hade jag tagit hjälp, men om du lägger några timmar på att googla runt klarar ni er säkert bra också (personligen lägger jag hellre timmarna på att göra det jag är bra på, läs jobba, så att någon som är proffs på detta sätter upp det vattentätt).
Tänk på att reglera “det som träder i dess ställe” samt att avkastningen från den enskilda egendomen också ska vara enskild egendom.
Investera en tusing o få en mall från nätet. Du vill du inte snäla på det och sen i skillsmässa ogiltigförklaras underlaget. Då blir det dyrt. Jag körde AATOS
Det ser för jävligt ut rent ut sagt. I layouten alltså. Men det är också otydliga och atypiska formuleringar.
Vad innebär “innehar?” Betyder det besittning eller äga? Vanligtvis används skrivningen “förvärvat före äktenskapet, eller därefter förvärvat”
Om ni skiljer er är det väl en sak men tycker synd om den som ska hantera er bouppteckning om ni dör gifta och den stackare på skatteverket som ska registrera det.
Finns ingen anledning att ha en punkt för era personnummer och sen annan för vilka som är avtalsparter.
Det är inte fel att förtydliga att eventuell avkastning också ska vara enskild egendom.
Fundera på hur det ska verkställas om ni går isär. Kan exempelvis en bil verkligen omfattas av dold samäganderätt eller tillfaller en samköpt bil bara den ena parten? Samtidigt går det inte att skydda sig från allt bråk.
Nu är det ju ett äktenskapsförord där all egendom ska vara enskild så utformningen spelar inte så stor roll. Ett registrerat äktenskapsförord blir inte ogiltigt. Möjligtvis föranleder det en bodelningstvist men det är morgondagens bekymmer. Det är bara rättshaverister och idioter som tvistar om avtalets lydelse när avsikten stått klart för båda parter vid avtalets ingående.
Är man helt säker på sin sak, så går det givetvis att skaffa en mall från nätet och göra det själv.
Själv skulle jag dock aldrig göra detta. Träffar man en duktig jurist är det rådgivningen man betalar för, inte själva mallen. Ofta får man ett bredare perspektiv på hur saker skall lösas. Skulle det sedan dessutom uppstå en tvist är det oerhört bra om någon utomstående som har gjort jobbet. Då slipper man anklagelsen att ha blivit lurad.
Lite perspektiv. Om vi pratsr miljonbelopp är det värt några tusen att veta att saker blivit rätt gjorda.