Jag och min fästmö gifter oss snart och tänker upprätta ett äktenskapsförord för att skilja på vissa egendomar.
Jag noterade att Familjens jurist har en online-tjänst där man själv fyller i sina önskemål och där dokumentet utfärdas på ett legalt korrekt sätt. Har någon erfarenhet av detta?
De diskussioner i forumet som jag tidigare läst berör fall där man på egen hand försökt komponera äktenskapsförordet helt ifrån grunden, vilket jag inte kommer att försöka mig på.
Om man efter att ha använt denna tjänst trots allt är osäker på dokumentets utformning bör man ju kunna stämma av med jurister på exempelvis lawline.se.
Kom ihåg att det måste vara registrerat hos skatteverket för att gälla. Har ni endast skrivit under äktenskapsförorde men inte registrerat det så gäller det inte.
Jag tycker spontant att det låter som en superbra tjänst, där dokumentets utformning blir legalt korrekt trots att man själv fyller i det. Då kan man, i okomplicerade fall, slippa behöva boka ett möte med jurist.
Osäkerhetsfaktorn har ju annars varit att vi lekmän inte vet hur man utformar ett juridiskt dokument, vilket man verkar komma ifrån här.
Vi har valt att boka online-konsultation med en jurist för hjälp med formulering av äktenskapsförordet. Juristen kommer då att författa ett utkast som vi får titta igenom och diskutera innan det färdigställs. Det kändes säkrast då det uppenbarligen gör skillnad hur man formulerar sig inom det juridiska.
Man skulle ha en jurist som vän… Jag är nog inte ensam om att känna mig helt oförmögen att avgöra i sådana här saker…
Nu har ni ju löst det bra ser jag, men jag har använt Lexly i samband med bodelning och nu senast gåvobrev. Anledningen att det blev just hos Lexly var att tjänsten ingår som bolånekund på SBAB, och då även något telefonsamtal med jurist.
Jag började med att göra ett utkast via sajtens mallar, samla frågor och funderingar kring detta och sen använda samtalet med juristen för att bena ut frågorna och bekräfta att det var rätt gjort.
I princip alla äktenskapsförord är “legalt korrekta”. Mitt tips är att alltid hålla äktenskapsförorden enkla. Exempelvis bör all egendom vara enskild alternativt alla egendom utom “bostad och bohag”. En del har vågat göra bilen gemensam också men då bör man helst inte ha finansierat den med lån.
Börja inte heller specificera egendom om den inte är av synnerlig vikt. Tavlor, båtar m.m. Saker kan försvinna eller gå sönder eller förväxlas så det blir bråk om vilken ni menade.
Om det uppstår problem så är det när äktenskapsförordet ska verkställas. Exempelvis hamnar ni i en situation där ni inte kan komma överens trots äktenskapsförordet. Ni försöker utnyttja brister i äktenskapsförordet för egen vinning. Era bankkonton är avslutade, nya är öppnade, sommarstugan är köpt för endast ena makens aktier, tavlan har försvunnit etc.
Fråga juristen om erfarenhet av att agera bodelningsförrättare och/eller agera ombud i bodelningstvister. Fråga även vilka risker juristen ser i just ert avtal för det fall ni verklgien vill förstöra för varandra. Det finns aldrig ett fullgott skydd för ett sånt beteende men man kan göra ditt bästa! Min erfarenhet är att det inte är ovanligt personer som jobbar med den här typen av onlinetjänster (och även en hel del advokater eller juristbyråer exempelvis familjens jurist) är ovetandes av konsekvenserna av rådgivningen de sålt.