Har en fundering kring juridiska dokument så tänkte skapa en tråd här där vi kan dela med oss av varandras erfarenheter. @janbolmeson får gärna komma med inspel. Tänker framförallt på hur man gör rent konkret för att upprätta exempelvis ett testamente. Ett företag som dyker upp emellanåt är Juridiskadokument.nu som mot en mindre kostnad tillhandahåller juridiska dokument som är framtagna av en legitimerad jurist. Någon som har erfarenhet av dem?
Jag har själv använt Familjens jurist ett par gånger.
(Varning för anekdotiskt bevis): Det är bra för standardgrejer, men så fort man ska göra lite mer komplexa grejer så kan jag inte rekommendera dem. De gjorde ett bra testamente till mig och Caroline, men när vi ville att de skulle göra ett avtal som jag kunde lägga ut där man hade ett ISK som skulle fungera som en KF i händelse att man dog så gjorde de bort sig. De kunde det civilrättsliga, men missade att det som de skrev bröt mot den skatterättsliga lagstiftningen. Betala fick jag göra i alla fall.
Efter att ha det senaste året ha jobbat med en av Sveriges bästa juristfirmor inom finansiell juridik (tänk 4 000 kr i timmen) så har jag konstaterat att det är skillnad på jurist och jurist. Min största insikt är att:
En duktig jurist kommer att ta ställning och ge ett råd
En dålig jurist kommer säga “det beror på”
Överenskommelsen som jag har med de duktiga juristerna är att de kommer alltid med ett konkret förslag på vad jag ska göra (=de tar ansvar, skin-in-the-game). Sedan har jag en intern skala som lyder:
Töntigt om någon skulle ha en invändning
Andra kan ha en annan åsikt och det skulle behöva prövas i ting, men vi tror att vi har rätt
Det här kan gå, men vi skulle avråda från det
Direkt avrådan
Så mitt tips är faktiskt att inom juridiska tjänster, du får det som du betalar för. Det som måste bli rätt bör du lägga mycket pengar på.
Jag använde en jurist som banken rekommenderade. Skulle ha kunnat göra det själv, men eftersom det berörde mig själv så ville jag ha ryggen fri.
Personen i fråga var i dryga tjugofemårsåldern och relativt nyutexaminerad. Det tog ett bra tag innan jag fick det som jag ville ha det… Jag kommer aldrig att rekommendera denna juristbyrå till någon annan.
Sensmoral. Det är inte fel om juristen har några år på nacken, och har fått den erfarenhet som behövs.
Det hade varit så mycket lättare om det fanns en juristbyrå som någon kunde rekomendera. Kring mina hemmatrakter (Trollhättan) finns Familjens Jurist och sen diverse bankkontor. Får boka några möten och sen ta den som enligt @janbolmeson är dyrast och enligt @Nestor har några år på nacken😉
Ni kanske inte vill gifta er av princiella skäl. Annars är detta det enklaste och bästa sättet. Hoppar ni över bröllopsfesten är det dessutom den billigaste varianten.