Säkert ganska enkel fråga, men känns ändå lite lurig då man inte vill skriva fel.
Har själv inga barn. Ifall det skulle bli att jag plötsligt går bort, så vill jag att ALLT i min ägo ska gå till henne, fastighet, förmögenhet, fordon osv. Dvs ALLT.
Men hur skriver man det i testamente? Måste man speca upp allt eller räcker det med att skriva “vid min bortgång vill jag att min sambo ( namn och personnummer) ska ärva ALLT i min ägo”. ?
Det finns hyfsat billiga onlinetjänster för detta. Det är inte heller svårt att göra själv, förutsatt att du inte har några andra arvingar (barn etc) som har rätt till sin laglott.
Det allra viktigaste är att du följer formkraven. Testamentet ska vara underskrivet av dig. Underskriften ska bevittnas av två personer som inte är arvingar. Otroligt viktigt att de som bevittnar ser dig skriva på testamentet och att de själva skriver under precis efter dig. Det finns testamenten som ogiltigförklarats av att datumen för underskrifterna inte matchar… Alltså, ta inte genvägar när det gälöer korrekthet.
Det finns så mycket som kan bli konstigt när det gäller arv så jag skulle definitivt rekommendera att anlita en jurist så att det inte kan bli några frågetecken vad gäller testamentets giltighet.
Överväg också att köpa tjänsten att de förvarar ditt testamente i original. De ser då till att testamentet kommer fram när du avlider.
Om det finns ett testamente måste samtliga legala arvingar delges testamentet och även kallas till bouppteckningen. Förhoppningsvis godkänner de testamentet, men de har också möjlighet att klandra det och hävda att det inte är giltigt.
Om det framgår tydligt av testamentet att det är upprättat av en jurist så kanske de legala arvingarna är mer benägna att godkänna det.
Vill din sambo att du ärver henne om hon avlider före dig? I så fall kan ni upprätta ett gemensamt inbördes testamente där ni ärver varandra, och där det även framgår vem som ärver efter er båda.
Googla “advokat familjerätt” i din stad och kontakta en av dem. Tillsammans med dig skriver de ett juridiskt korrekt testamente som de bevittnar. Kostnad 4-5.000 kronor.
De formulerar testamentet på så vis att resultatet blir som du vill, enklast möjligt.
Du begär två utskrivna identiska original som du signerar och de bevittnar. Du bestämmer själv vad du ska göra med dem, advokaten ska inte ha något signerat kvar hos sig. Lämpligen lägger du ett i bankfacket och ett hos någon du litar på.
Även om du har rätt i sak så är jag ändå tveksam till ditt förslag.
Ett exempel. Vi har ett särkullbarn. Jag och min fru har upprättat ett inbördes testamente. Detta hade jag mycket väl kunnat göra själv, men vi valde ändå en jurist.
Den som blir “förfördelad” vet från början att dokumentet är riktigt, varför man undviker eventuellt tjafs. Blir det ändå problem, så finns det en utomstående part som arvingen kan vända sig till.
Nu finns inget barn i detta specifika fall, men det kan eventuellt vara andra förhållanden att beakta.