Testamente sambo utan barn

Hej!
Är ny på forumet så tips jag tacksamt tar emot kanske redan givits? :slight_smile:
Sambon och jag (inga barn) vill skriva testamente. I princip ska vi testamentera alla gemensamma och separata tillgångar till varandra, men vi skulle vilja testamentera ett par tusen till våra respektive syskonbarn. Hur formulerar vi detta? Låt säg att vi vill med dagens pengavärde testamentera 10 000 kr/syskonbarn, hur gör vi för att summan ska skrivas upp framöver, jag tänker att jag ska leva i alla fall 30 år till. För 10 000 kr 2023 är ju inte samma sak som 10 000 kr om 20, 30 år…Och om den enda tillgången skulle vara vår gemensamma bostad när en av oss dör, då vill vi ju inte att huset ska behöva säljas för att syskonbarnen ska få sitt arv. De sak bara få sitt arv om det finns tillgångar utöver det gemensamma boendet.

Kanske inte så knepigt att formulera om man väl vet hur vi ska göra :slight_smile: Men tar tacksamt emot tips. Tack!
Vänligen Carola

Starta en kapitalförsäkring? Köp en global indexfond för lämpligt belopp. Sätt syskonbarnen som förmånstagare.

3 gillningar

Någon av er startar ett kapitlförsäkringskonto med den andra som förmånstagare och lägg in t.ex 30000 i en indexfond. Om någon av er avlider så delar den kvarlevande ut pengarna till sykonbarnen. Detta kan ju skrivas exakt så. I ert fall så är ni båda med på detta och då behövs ju inget testamente.

Kan man ha flera förmånstagare?

Ja, man kan ha flera förmånstagare som delar på beloppet.

Det borde väl fungera att skriva att ni vill att de ska ärva X antal prisbasbelopp (om det finns tillgångar utöver boendet).

Testamentera endast till varandra. Krångla inte till det med småbelopp till andra. Den som lever längst kan väl ge ett då lämpligt belopp om det känns viktigt. Men hellre ge pengarna längs vägen. Gör något roligt med syskonbarnen istället för arv. Arv är inte alltid roligt.

10 gillningar

Många tack för tips och idéer!

1 gillning

Hej igen,

Nu har vi kommit fram till att vi ska använda en mall från Enkla Juridik.se
Detta stycke står i mallen och här ändrar vi inget eftersom det är detta vi vill:

Vi förordnar att kvarlåtenskapen efter den först avlidne tillfaller efterlevande sambo med full äganderätt.

Vi vill dock lägga till nedan stycke. För den som vet, är detta korrekt formulerat? Och så antar jag att vi måste lägga till personnummer för våra syskonbarn?

Vi förordnar att när båda testatorerna är avlidna ska följande syskonbarn dela lika på kvarlåtenskapen: Xxxx Xxxx (2020-01-01), Yyyy Yyyyy (2021-02-02)…

Tacksam för hjälp, igen :slight_smile:
Vänligen
Carola

Innebär i praktiken att om ni dör ca samtidigt (i en olycka t ex) så ärver era syskonbarn.

Om en överlever den andra så kan denna skriva nytt testamente där syskonbarnen inte ärver alls eller att endast dennes syskonbarn ärver (om den som överlever den andra så önskar.)

Är det så ni har tänkt det?