Arv till barn som sambon tar hand om

Hej,

Jag tänker att det är dags att skriva ett testamente och har ett par frågor som jag tänkte säkert andra på det här forumet har lite koll på.

Jag har lite olika finansiella tillgångar, dels tillgångar värda en specifik summa som kan säljas och dels tillgångar som drar in pengar varje dag (likt utdelning men något annat).

Vi är sambos och har ett gemensamt barn tillsammans. Jag vill att de ska dela på tillgångarna.

Funderar då på hur man kan lösa det på ett bra sätt? Vårt barn är 1.5 år så sambon behöver vara den som har koll på det finansiella. Dels ha koll på det hela så att allt rullar på som det ska och dels sälja av de tillgångar som kommer inte varje dag.

Hur kan man läsa den frågan om hon bara ärver 50%? Vad gör vi med sonens 50%?

Finns det några smarta lösningar här tro?

Ok hur skulle man praktiskt dokumentera det i ett testamente?

Kan fråga med någon som jobbar inom juridik också men tänkte börja med att få in lite idéer.

Tack
P

Tolkar jag dig rätt att du har investeringar som det bara är du som tar hand om i dagsläget, men du vill att sambon ska kunna fortsätta enligt samma system? Är det det som är din fråga?

Din sambo är ju vårdnadshavare till sonen så hon kommer förvalta både sitt och sonens arv.

Du har tolkat mig rätt. Okej så enligt lagen har hon frihet att förvalta investeringarna som hon ser fritt då? T.ex sälja allt direkt?

Gäller det här enbart om hon tillskrivs en del av investeringarna eller i vilket fall som? Enligt dig att hon är vårdnadshavare? Det senare låter ju märkligt i och med sonen annars ska få allt?

Jag antar att jag kan skriva eventuella instruktioner i hur investeringarna ska skötas?

Tack!

Din son kommer att få en överförmyndare om han ärver dig, vilket innebär att din sambo INTE kommer att kunna förvalta arvet som hon vill. Jag tror att du kan skriva testamente om särskild förvaltare som kringgår lagen om överförmyndare, men det här är ett område jag vet för lite om för att kunna skriva mer.

1 gillning

Nej, som Spirella påpekar så kopplas överförmyndaren in. Det gäller när det rör pengar eller tillgångar över vissa gränser. Men det låter på TS inlägg som att hen ligger över de gränserna. Föräldrabalken avhandlar vilka regler som gäller.

Jag skulle kontakta en jurist för att få rätt vägledning i frågan.

1 gillning

Ok, tack för de nya svaren. Känns mer förståeligt att sambon som icke-ägare inte borde kunna styra sonens tillgångar fritt utan rätt juridiskt stöd. Så då behöver jag kolla upp det mer specifikt med någon kunnig i området som nästa steg.

Tack!

Jan har postat ett exempel på sitt eget testamente här i forumet: Exempel på ett testamente? - Nr 2 av janbolmeson

Caroline och Jan har också gjort ett avsnitt om samboavtal, testamenten och arv till barn: https://rikatillsammans.se/vikten-av-samboavtal-och-testamente-viktiga-fragor-att-stalla-sig/

Jan verkar ha med i testamentet precis det som Spirella skriver om

Det som våra gemensamma barn XXXX YYYY, ÅÅMMDD-NNNN, och XXXX YYYY. ÅÅMMDD-NNNN, erhåller i arv efter oss ska ställas under särskild förvaltning utan överförmyndarkontroll.

Så jag antar att något liknande är lösningen.

Tack

Väldigt användbart inlägg som du delade, tack. Ska läsa igenom det ordentligt för att förstå allt och sen tar jag tankarna vidare till en jurist.

1 gillning

Alltid skönt att komma förberedd :blush:

Jag skrev i den andra tråden:

Ni har nog ett liknande problem.