Testamenten och Försäkringsutbetalningar vid Makars Samtidiga Bortgång

Jag har funderat på hur man bör hantera testamenten och försäkringar i en situation där båda makarna avlider samtidigt. Jag har blivit inspirerad av Jan och Caroline.

Min idé är att om vi båda skulle avlida, vill jag att våra barn ska få tjänstepension, livförsäkringar, TGL, först när de fyller 30 år. Innan dess skulle pengarna förvaltas, kanske genom att investeras i en global aktiefond. Jag vill göra detta för att förhindra att barnen får en stor summa pengar direkt vid 18 års ålder, vilket de kanske inte är redo att hantera.

Är det möjligt att använda ett testamente för att bestämma hur dessa försäkringsutbetalningar ska hanteras, eller finns det lagar som förhindrar detta?

Är det möjligt att skapa en juridisk lösning, som en stiftelse eller något liknande, för att se till att pengarna förvaltas enligt dessa önskemål tills barnen når den angivna åldern? Jag skulle uppskatta era tankar och insikter om detta.

1 gillning

Du kan i ditt testamente utse en särskild förvaltare, dvs någon som förvaltar arvet till dina barn utifrån era önskemål till en viss ålder. Barnen kommer ändå kunna begära ut sin laglott direkt, men på så vis har man i alla fall säkrat upp förvaltningen för hälften av arvet.

3 gillningar

@Ebbe73 Har du någon erfarenhet av företag som erbjuder “särskild förvaltare” som en tjänst man kan köpa?

Av det jag hittat så är det storbankerna som har det inom sina Private Banking erbjudanden, men ingen som erbjuder det en separat tjänst som “aktiveras” in först när båda föräldrarna avlidit. Klart klurigt! :thinking:

Om du är död förlorar du kontrollen. Att försöka kontrollera ens barn från graven tror jag är en mycket dum idé.

Du vet inte om den särskilda förvaltaren spekulerar bort pengarna. Om ett barn blir allvarligt sjuk och behöver pengarna osv.

Skriv vad du önskar i ditt testamente istället, och hoppas att dina barn hedrar din sista vilja :slight_smile:

2 gillningar

Har inte din barn nått en ekonomisk mognad vid exempelvis 28 års ålder, så lär de inte få det vid 30 års ålder heller.

Personligen skulle jag aldrig försöka curla mina barn efter döden…

3 gillningar

Stora banker och många investeringsbolag i Sverige erbjuder “family office” det kan man prova om man har mycket stor förmögenhet. Family Office är populär i USA pga skatteplanering ingås i paket.

1 gillning

Nja, dålig koll på rak arm. Ofta utses en privatperson med koppling till familjen för ändamålet.

1 gillning