Rätt till arv! (Döden: det oundvikliga som ingen vill veta av)

Om man är singel och avlider innan man skaffar sin egen familj/barn men ena förälder kvar i livet, går det då mina sparade/investerade pengar i ISK/KF direkt till min älskade förälder ? Eller behövs det något testamente? kan tillägga jag har även syskon. (Har läst att föräldrar kan ärva sitt barn men min funderingar handlar: Om jag nöjer mig detta eller om det behövs som sagt något specifikt, då jag har diverse värdepapper i dem spar konto)?

Hej.

Jag är inte jurist utan endast juridiskt intresserad. Jag rekommenderar dig att ta hjälp av en jurist när du bestämt dig för vad du vill göra och inför ett eventuellt skrivande av testamente.

Är man inte gift, inte har barn och inte har skrivit testamente ärver föräldrarna. Är den ena föräldern avliden ärver dennes barn (dina syskon) den avlidna förälderns del. Detta gäller alla tillgångar i dödsboet. Vill man ha det på något annat sätt, t.ex. att den kvarlevande föräldern ärver allt, går det bra att nedteckna det i ett testamente. Syskonen, till skillnad från egna barn är nämligen inte bröstarvingar och kan alltså genom testamente göras arvslösa.