FIRE barn tar över sparandet

Tänk rent hypotetiskt att jag sparar 5000kr i månadens 18år på en plattform exempelvis Lysa, Avanza eller Nordnet.

Poängen med detta är att det ska finnas ett så pass bra kapital att jag kan blir FIRE och att kapitalet ska växa ändå.

Kan mina barn ta över sparandet? Om så är fallet måste jag avlida för att detta ska kunna ske eller kan jag vara vid liv och de tar över sparandet.

Hoppas ni förstår vad jag menar. Det blir lite som ett familjesparande som kan gå i generationer och att släkten får bra ställt

Vi har (i dagsläget) ingen gåvoskatt i Sverige, så det är väl bara att fördela ditt sparande bland ev barn när du fortfarande lever? Nackdelen är att du inte har något kontroll på HUR pengarna förvaltas.
Annars får du testamentera pengarna till en stiftelse som har till uppgift att förvalta din förmögenhet och dela ut lite varje år. :slight_smile:

2 gillningar

Ja, förutsatt att inte skattereglerna inte förändras så kan man i princip göra så (jag ser att Skogen svarade ungefär detsamma nyss). Ett “problem” är ju om du har många barn då din “pengabinge” delas på antalet bröstarvingar.

Dödsboet kan överlåta värdepapper till arvtagarna om pappren finns i en ISK eller AF-depå. Däremot kommer en kapitalförsäkring säljas av och betalas ut i pengar.

Men jag tror inte jag förstår frågan? Undrar du om du kan ge gåvor och/eller låta någon ärva din egendom?

Tror du uppskattar förmågan av dina arvingar att förvalta din förmögenhet.

Självklart vill jag lämna någon summa pengar till mina efterlevande men “pay yourself first” kan väl appliceras här också - njut av pengarna medan du kan och fördela pengarna på ett sätt du gillar.

Vad dina släktingar gör när du inte finns kvar har du tyvärr ingen kontroll över.

2 gillningar

Ok ska jag försöka förenkla och kanske mer tar det i klarspråk

Jag är nu 37 år och har som mål att gå i pension vid 55 års ålder. Det gör att jag måste ha ett så pass stort kapital att jag kan ta ut 4 % per år och leva på det. Om jag har förstått den regeln rätt så trots att 4 % av kapitalet tas ut varje år så kommer total kapitalet att växa ändå. Det innebär ju i teorin att det aldrig kommer ta slut på pengar.

Min fråga är då att kan jag när jag vill eller dör styra över de 4% så att det förs över på ett annat konto som inte tillhör mig?

Så en utbetalning sker på exempelvis barnens konto trots att jag är död och pengarna fortsätter växa

Ja, men du kan inte ge allt till ett barn utan alla har rätt till sin del av arvslotten.

Arvslotten är 50% av ditt arv, som delas lika mellan barnen.

Exempel: du har 3 barn. Inget barn får få mindre än 1/3 av 50% = 16,67%.

Men annars är du fri att ge bort i livet eller testamentera hur du vill och det uppstår ingen beskattning vid gåvor eller arv. (om inte gåvo- och arvsskatt återinförs)

Om pengarna sen fortsätter att växa eller inte beror på hur mottagarna väljer att förvalta kapitalet vidare. Såvida du inte gör någon avancerad stiftelselösning som föreslagits tidigare i tråden.

Nej, 4% regeln är den inflationsjusterade uttagsnivån då sannolikheten att kapitalet inte tar slut före 30 år. Alltså man har räknat med atg kapitalet förbrukas.

Det är också bara simuleringar och/eller backtester så det finns inga garantier och 4% är bara ren sannolikhetslära på vad som man accepterade som minsta risk att kapitalet var förbrukat efter 30 år.

I många fall kommer det finnas mängder med kapital kvar, i andra inte en krona.

När du dör kommer dina arvingar ärva din egendom. Det vill säga dina värdepapper. Om de värdepappren är i en kapitalförsäkring kommer de säljas och istället betalas ut som pengar.

Är de i ISK eller AF depå kan dödsboet välja om det ska delas ut som pengar eller som värdepapper.

Vad dina arvingar gör med värdepappren eller pengarna kan du inte göra något åt när du är död. Det är deras egendom då.

2 gillningar