Hej
Jag har en fråga kring äktenskapsförord, formuleringar samt praktiskt nyttjande av enskild egendom om det handlar om pengar.
Min fundering gäller i fall en av makarna t.ex har en större summa pengar på ISK eller på sparkonto från tidigare fastighetsförsäljning/arv som man skriver som enskild egendom.
Jag har förstått att det är svårt att under ett äktenskap sedan mixa dessa pengar vid t.ex större inköp eller insatser vid t.ex…sommarstuga, bil, husbil, resor etc etc om man inte gör en väldigt tydlig bokföring på allt (vilket låter sjukt tråkigt i ett äktenskap)
Alternativt hade man ju velat se hur mycket respektive maka går in med i ett äktenskap initialt som enskild egendom. Vid en eventuell bodelning/separation 10-20år senare så ser man till att innan själva bodelningen görs så ska bägge parter först återfå sin respektive del som enskild egendom, dvs enskild egendom ska utbetalas till respektive innan bodelning av giftorätt sker.
Är detta ens möjligt?
För isåfall skulle man kunna använda den enskilda egendomen för inköp av t.ex. sommarstuga, husbil etc och vid bodelning sälja dessa och dela pengar enligt ovan.
Men detta är kanske bara att komplicera till det.
Är det så att man i ett äktenskap alltid bör hålla isär enskild egendom i form av pengar från den gemensamma ekonomin. Dvs om den ena parten har mycket enskild egendom från tidigare investeringar/arv som enskild egendom så bör denne parten endast använda dessa pengar enbart inköp som därefter också klassas som enskild egendom, t.ex. om man då köper en husbil/sommarstuga så är det viktigt att denna då klassas som enskild egendom efter inköp, dvs inga inköp av gemensam karaktär från konton med enskild egendom?
Hur har ni andra som skrivit äktenskapsförord löst det?
Någon som använt Lexly online för äktenskapsförord eller rekommenderas att anlita en jurist för ett individuellt skrivet?