Äktenskapsförord - fastighet?

Hur funkar det egentligen med äktenskapsförord?

Om B äger något, kan det då ändå göras till A:s enskilda egendom?

Exempelvis:
A och B äger 50% var av en fastighet (som A bekostat till 100%)
Går det då att skriva i ett äktenskapsförord att fastigheten ska anses som “A:s enskilda egendom” (trots att de har delat ägandeskap?)

Vad jag läst mig till så går inte ovan utan det går enbart att undanta saker man idag äger som enskild egendom. Stämmer detta?

Om B äger 50% idag så är det ju per definition inte A:s enskilda egendom.

Är det för att få högre ränteavdrag som ni delat upp ägandet?

Finns många skattefördelar med att samäga, bla dubbelt rotavdrag och reglerna kring Airbnb uthyrning är mer förmånliga.

Situationen är att A äger 100% idag, vill ge 50% i gåva men samtidigt skulle vilja reglera via äktenskapsförord att fastigheten ska anses tillhöra A om B drar med tennistränaren.

Då var det lite som jag misstänkte. Men utan att vara jurist är jag synnerligen tveksam till om det går att skriva så. Det skulle vara via någon klausul om gåva som anses förverkad och att det kanske kan kopplas till en tidsperiod, men det får nog någon juridiskt utbildad gräva i då.

Ur skatteperspektiv är det ju inte tanken att man ska kunna ge bort en halv fastighet, renovera under några år och få höjda avdrag etc och sedan ta tillbaka gåvan.

Men jag följer tråden med spänning. :smiley:

4 gillningar

Nu är inte jag en jurist men vi fick rådet att reglera, i vårt fall, skillnader i kontantinsats med en revers. Skulle kunna se paralleller till det du vill åstadkomma och då blir det kanske enklare att reglera sådant med en revers motsvarande 50% av bostaden så att ifall en bodelning sker så blir B skyldig den delen till A.

Dock kommer inte det justeras med inflation eller renovering. Här kanske någon annan har en åsikt att inflika eller förslag på hur man kan lösa den biten.

1 gillning

Ja, en revers kan vara en lösning om man har en fast summa man vill reglera.
Efter lite surfande så verkar det som att ett samäganderättsavtal i kombination med ett äktenskapsförord är en bra lösning :slight_smile:

I ett äktenskapsförord kan man bestämma att fastigheten inte är giftorättsgods utan istället enskild egendom och i ett samäganderättsavtal kan man sedan reglera tex en återköpsklausul som ger endera parten rätt till återköp av fastighet till ett visst värde i händelse av skilsmässa.

1 gillning