Tyvärr är det ju det jag går bet på, finns ingen meddelande knapp där ![]()

Tyvärr är det ju det jag går bet på, finns ingen meddelande knapp där ![]()

Okej
Misstänker att det beror på att du är ny på forumet och behöver nå någon förtroendenivå.
Ping @janbolmeson
Gjorde detta enligt @angaudlinn förslag. Fick du något @jonol?
Följde ni mallen som du lagt i första inlägget eller gjorde du någon justering utifrån Ellenems återkoppling?
Funderar på om man verkligen måste skriva ner vilka värdepapper (och belopp?) det gäller (som ju kommer att ändra sig under årens lopp) eller om det räcker att hänvisa till att innehållet på ISK är kontoinnehavarens enskilda egendom!?
Edit: Efter lite googling som jag skulle gjort först så svarar jag på min andra fråga själv
:
“Samtliga aktier och fonder på investeringssparkontot XXXX-XXXX, samt avkastningen från dessa ska vara [ditt namn] enskilda egendom”.
Om jag minns rätt behöver du inte lista något alls om ni skriver ALL egendom skall vara enskild. Så valde vi att göra, men jag är ingen jurist.
Edit: Länk som styrker ovan,
Tack, verkar något snårigt!
Om jag tolkat det rätt så är det mer besvärligt att hävda att ett visst bankkonto är enskild egendom om man inte specificerar hur mkt likvider det rör sig om jämfört med att hävda att tex alla fonder på ett ISK är enskild egendom även om det i princip är precis lika lätt att kort före skilsmässa föra in pengar i ISK som det är att föra över till bankkonto.
Ett krav på äktenskapsförord är att det måste avse specifik egendom. Detta är för att den ena maken inte ensidigt ska kunna förändra betydelsen av förordet i praktiken, utan den andra makens godkännande. Ett exempel på hur man inte kan utforma ett äktenskapsförord är att skriva att innehållet i ett visst bankkonto ska vara enskild egendom. Då kan den ena maken i teorin sätta in alla sina pengar på just det kontot före en skilsmässa, och i praktiken ändra vad som är enskild egendom på egen hand.
Hur kan du ordna ett pensionssparande som blir din enskilda egendom?Det går alltså tyvärr inte att göra ett växande innehåll på ett visst konto till enskild egendom med ett äktenskapsförord. Däremot är det möjligt att göra de pengar som finns på ett konto när äktenskapsförordet skrivs till enskild egendom, om man specificerar beloppet. Man kan därefter uppdatera med jämna mellanrum genom att skriva ett nytt äktenskapsförord. Gör man såhär är det viktigt att pengarna på kontot inte sammanblandas med andra pengar som är giftorättsgods.
Ett annat sätt är att skaffa en pensionsförsäkring som kan göras till enskild egendom.