Nej. Du kan skriva äktenskapsförord som säger att allt fortsätter vara enskild egendom, inklusive avkastningen av pensionssparande t ex. Skriva in varenda grej i äktenskapsförordet är nog inte särskilt praktiskt.
Det där suger verkligen. ![]()
Ni verkar ju så överens om resten, i stora drag. Finns det kanske ändå en chans att mötas här någonstans för jag tror fortfarande det är mest känsloladdat. Troligen har ju din kille gått och dragit på sin åsikt för att han inte varit bekäm med att ta upp den. Det säger också någonting.
Om vi bortser från den osmidiga framläggningen av hans förslag: vad är det han vill skydda med äktenskapsförordet? Bostaden delas redan 50/50.
Även om ni har enskild egendom och ingen giftorättsgods enligt äktenskapsförord så ska det stå att du har fri förfogande rätt för barnens arv. För för han så hjälper det inte att barnen har miljoner i sina konton samtidigt du du ska lösa ut barnen ur huset.
jag tog upp det med äktenskapsförord på andra date:n. Just för att ingen ska känna sig lurad. Jag skulle bli jövligt förbannad om jag var du. En månad innan BF. Skulle vägra gifta mig. Ni har ju lika mycket.
Precis, det går utmärkt att reglera framtida intjäning.
Det är precis det man inte skall göra, för då hittar man sådana här felaktiga påståenden tagna ur luften. Sannolikt vimlar det av så kallade äktenskapsförord som inte håller juridiskt eftersom de inte är granskade av jurister.
?? Äktenskapsförord är inte ett testamente, makar ärver varandra, med eller utan äktenskapsförord. Tänker du på särkullbarn?
Håller med men nej tyvärr, om man ändå kunde dela på hemorrojder och inkontinens. ![]()
Med enbart gemensamma barn är det inget problem. Den som först dör av makarna ärvs av den andra maken. Arvet inkluderar den döde makens enskilda egendom. Testamente kan såklart ändra på det, men utan testamente ärver maken rubbet.
Jag har både och. Men självklart är det testamente jag menar.
Har bara gemensamma barn. Så det är lugnt.
Alla äktenskap tar slut, antingen genom skilsmässa eller död. Äktenskapsförordet får betydelse just då, vid skilsmässa och död. (Dessutom skyddar äktenskapsförordet enskild egendom hos en make från den andra makens skulder under pågående äktenskap.)
Om det bara finns gemensamma barn (inga särkullbarn) eller inga alls, kommer den som lever längst av makarna ärva den som dör först. Detta inkluderar den enskilda egendomen.
Kvar återstår då skilsmässa. Att innan äktenskapet ingås komma överens om vad som ska hända ekonomiskt vid skilsmässa låter klokt. Äktenskapsförordet får ju i praktiken bara effekt just då, vid skilsmässa.
Att all egendom hos båda makarna görs till enskild i ett äktenskapsförord är enligt mig fullt rimligt utifrån det trådskaparen uppger om lön, sparande och bostad. Det ni äger tillsammans kommer vid en skilsmässa delas utifrån hur stor andel ni äger. Det ni äger 50/50 får ni alltså hälften var av, vid skilsmässan. Däremot kommer sparandet på era egna bank- och fondkonton helt och hållet stanna kvar hos respektive person.
Ni kommer därför vid eventuella köp under äktenskapet behöva fundera på vem av er som ska betala och äga föremålet. Det kan vara tillsammans, precis som ni äger båten idag. Andra saker kanske bara den ena personen behöver. Då är det enligt mig naturligt att den personen betalar och äger det föremålet.
Om en person vill lägga 20 % av sitt sparande på att flyga propellerplan på fritiden, varför ska den andra personen betala för den hobbyn? Så länge det inte finns viktiga gemensamma sparmål, borde enligt mig det inte vara problematiskt med dyra hobbyer som bara den ena maken ägnar sig åt. Utan äktenskapsförord blir det inte sällan onödigt tjafs och konflikter i en sådan situation, eftersom pengarna då i praktiken försvinner från den icke slösande personens kommande medel i bodelningen vid en eventuell skilsmässa. Det vill säga den slösande personen får utan äktenskapsförord 50 % rabatt, som tas från partnern.
Det finns såklart fördelar också med att inte ha äktenskapsförord. Det spelar betydligt mindre roll vem som köper och äger ett visst föremål.
Dela lika på föräldraledigheten, om ni kan. Det är det mest rättvisa. Annars kom överens om hur det ska kompenseras. Detta oavsett om man är gift eller ej, äktenskapsförord eller ej.
Fundera igenom vad du tycker det är som gör det mer rättvist att inte ha äktenskapsförord jämfört med att ha äktenskapsförord. Skriv gärna här i tråden så att vi får en bättre inblick i vad som är viktigt för dig i detta.
Det låter som att han antingen har tillgångar som du inte känner till. Sånt händer. Eller så kanske ni inte har samma syn på pengar. Sparar han mycket och du slösar mer?
Det är 2 saker som skulle kunna ligga bakom.
Jag tycker egentligen att är man gift så är man. För mig skaver det att redan från start snickra på livbåtar inför en eventuell skilsmässa, vare sig det handlar om ekonomi eller något annat. Att lägga undan eget kapital ”utifall att” känns ungefär lika romantiskt som att fortsätta dejta vid sidan av för att ha några reservförhållanden ifall det spricker.
Men alla tänker vi olika, och det viktiga är att ni kommer fram till något som funkar för er båda. Jag tycker att din kille verkar ha skött det här rätt osnyggt hittills, men funkar ni bra tillsammans i övrigt så kan ni säkert komma fram till något vettigt, om ni pratar igenom det ordentligt under odramatiska former.
Rent krasst.
Det är ett misstag för kvinnor att skaffa barn utanför äktenskap.
Det är ett misstag för män att gifta sig efter att de redan fått barn.
Sedan brukar det finnas andra aspekter som väger mer. Har ni dock inte lyckats gifta er på 17år verkar det inte vara en prioritet för någon.
Sett till endast detta så är det väl du som vinner på ett äktenskapsförord? Eller finns det annat vi inte ser?
En genuin fråga: Är det att äktenskapsförord kom på tal så här sent i förhållandet som gör att du känner dig lurad eller faktiska utfallet av ett äktenskapsförord?
Anledningen till varför giftermål inte kommit på tal förrän nu är pga vi var väldigt unga när vi träffades (18-20år). Vi har många år av tunga universitetsstudier bakom om, ca 8-10år vardera båda två. Därefter har våra arbeten slukat mycket tid och energi för oss båda, då båda varit ambitiösa och måldrivna.
Har funkat bra att vara sambo så länge vi inte haft barn, men så fort barn kom in i livet så kändes det mycket mer självklart och ffa mer praktiskt att vara gifta med om någon av oss skulle gå bort.
Vi har haft ett möte med en familjejurist, men tydligen går det inte att ha ett äktenskapsförord som tar upp hur situationen blir vid dödsfall resp skilsmässa. Är det enskild egendom på allt så gäller det likväl vid skilsmässa som vid dödsfall(så som jag förstod det?)
Vad jag vet har min sambo inga andra större tillgångar i dagsläget. Sedan är det svårt att veta hur mycket pengar mina svärföräldrar har på banken.
Ajdå, riktigt tråkig timeing i slutet på en graviditet, förstår att det känns väldigt jobbigt att i det läget inte vara helt överens om hur man ser på livet långsiktigt
Det är en väldigt känslig period, både känslomässigt, fysiskt och ekonomiskt.
Frågan är om det kanske är lite fel period att bestämma något kring äktenskap just nu? Ni har redan varit sambos i 17år och har redan ett gemensamt barn, på något sätt har det fungerat bra eftersom ni fortsatt?
Jag förstår att du tolkar äktenskapsförord som enbart negativt för dig och som att han inte vill dela allt med dig. Men det finns faktiskt både för- och nackdelar, och äktenskapsförord måste inte vara oromantiskt heller. Läs på mer om hur äktenskap och arv fungerar, det är klurigt att förstå sig på i början.
Fördelar för dig med äktenskapsförord (utan giftorättsgods) är tex att du får ha kvar ditt större arv som ditt oavsett vad som är skrivet kring arvet. En annan fördel är att om din partner skulle ha eller dra på sig stora skulder (tex spelmissbruk) så kommer du inte drabbas av det vid en skilsmässa. Han kan ha dyra hobbys utan att du ”påverkas” av det. Om ni inte skriver något annat i ett testamente så ärver du honom ändå (och kan då förhoppningsvis bo kvar i boendet).
Nackdelar är kanske känslan av att inte dela på allt, och om han har eller får större tillgångar än dig tex genom att jobba mer eller spara mer. Jobb och sparande påverkas ju till stor del av hur man lägger upp familjelivet och familjens kostnader.
Man kan ju även börja spekulera i om han eventuellt ha större tillgångar som du inte känner till (som han vill ha som sina egna). Det känns eventuellt som en varningsflagga, men det skulle ju i för sig kunna vara att han har skulder eller risk för skulder och på så sätt vilja skydda dig från dessa. Så det är väl detta med brist på tidig kommunikation om hur den långsiktiga ekonomin ska se ut som är den stora pucken, där ni verkar ha olika syn, vilket är tråkigt att det framkommer så ”sent”.
Om den största osäkerheten just nu är boende vid eventuellt dödsfall, skulle ni nu direkt kunna skaffa en stor livförsäkring med dig som förmånstagare? Och/Eller försäkring på bolånet så att den delen skrivs av om en person avlider. Så att ni i alla fall löser den osäkerheten nu med en gång?
Det kanske är kruxet? I vårt fall ses det som en risk med skiljsmässa hos någon av arvtagarna. Därför rekommenderas alla arvtagare att ha äktenskapsförord.
Men kanske är det svärföräldrarna? Utan äktenskapsförord kan man väl testamentera max hälften direkt till barnen? Med äktenskapsförord där var och en behåller enskild egendom går det att låta en familjeförmögenhet gå vidare utan att fastna hos en ingift änka som konsumerar upp allt över huvudet på ättlingarna.
Obegripligt och inaktuellt för normal medelklass som köper hus tillsammans, men när det rör sig om större arv så handlar det inte längre om att sätta änkan på gatan eller inte.
Man skyddar arvet å ättlingarnas vägnar istället för den äkta hälften i den situationen. Kanske svårt att acceptera som äkta maka/make, men sett ur perspektivet att man vill bygga en förmögenhet som faller ens ätlingar till del så blir skilsmässor utan äktenskapsförord en generell risk.
Edit: Det kanske är historien om Jeff Bezos som satt griller i huvudet på din fästman förresten? I jämlika tider där skiljsmässa är fullt tillåtet är väl äktenskapsförord naturligt?
Säg till honom att det är jättebra att han vill ha äktenskapsförord. Säg att du vill ha lite amerikanskt stuk på uppgörelsen då svensk lagstiftning är alldeles för tam vad gäller underhåll osv.
Googla “alimony” och “child support” så ser du vad du bör sikta på att få nerskrivet på papper och underskrivet av bägge parter!
Man kan ju nämligen anta att du som kvinna kommer göra mer hushållsarbete, vabba mer och inte kan satsa riktigt lika hårt på karriären för att vara krass. Ni kanske iofs är undantaget som bekräftar regeln men rent statistiskt så är det ju så i merparten av förhållanden.