Äktenskapsförord efter 17 års samboskap

Jag blir ärligt talat misstänksam när jag läser vad du skriver… 17 år tillsammans och han tyckte att NU var den lämpliga tidpunkten att ta upp det?

Är inne på samma spår som @Baggin ; Ta hand om dig själv! Nu har han visat hur han tänker, så nu har du chansen att agera!

1 gillning

Om viljan finns så kan man testamentera så att arvet blir enskild egendom och således inte blir föremål för bodelning vid skilsmässa eller död. I fallet med förtida arv kan man sannolikt ta upp detta i gåvobrevet. Då slipper det gifta barnet ta konflikten med att be om att skriva äktenskapsförord. Har man en dynasti så kan detta vara rationellt.

Vill man sedan göra sin änka/änkling (så gott som) arvslös så får man sen skriva ett eget testamente.

3 gillningar

Kanske bäst att inte gifta sig.

Efter vi fick barn kör vi gemensam ekonomi bara. Trots att jag tjänar mycket mer, det är sjukt svårt att det ska vara “rättvist” med föräldraledighet etc.

Men vi har väldigt lika värderingar om pengar så det funkar för oss.

1 gillning

Varför ska man anta detta per default?

TS skriver:

Vi har många år av tunga universitetsstudier bakom om, ca 8-10år vardera båda två. Därefter har våra arbeten slukat mycket tid och energi för oss båda, då båda varit ambitiösa och måldrivna

Det går inte att komma ifrån att en kvinna kommer lägga ner mer tid och arbete pga barn, men det innebär inte att man i alla förhållanden kommer få en väldigt skev situation.

Jag vet själv från min egen uppväxt att min far drog ett större lass hemma än min mor. Detta delvis pga hur han är som person och delvis pga hans arbetstider.

1 gillning

Både och! Tycker att det är fullt rimligt med äktenskapsförord, hade gärna velat ha respektive arv som enskild egendom.

Ställer mig dock mycket tveksam till att ha enskild ekonomi på allt!? Vad är syftet med att ens gifta sig? Han om någon borde väl veta att jag inte blivit tillsammans med honom pga hans ”pengar”

Å andra sidan; om du inte gifter dig för hans pengar, vad är egentligen problemet med att skriva äktenskapsförord? Var kommer besvikelsen ifrån? Han vet säkert att du inte gifter dig för pengar och ser därför kanske inget konstigt med att begära äktenskapsförord.

Det är väl rätt naturligt att ta upp det inför ett giftemål? Inte efter eller när det ligger långt fram i tiden.

Jag har också funderat på syftet. Enligt min sambo handlar det om att officiellt bli mer av en familj. Det har alltså ingen praktisk betydelse öht, bara symboliskt och socialt. Man delar namn och får en ny titel som man/fru.

Ja, då är det väl noga att inte sätta in andra pengar på samma konto som arvet? Att inte blanda arvet. Man måste kunna härleda att varje krona kommer just därifrån, annars håller det inte vid bodelning.

Så har jag fattat det. Med äktenskapsförord blir det väl mer hängslen och livrem. Eller?

2 gillningar

Har svårt att se hur man lever ihop med helt separata ekonomier generellt (alltså allmänt och inte ni specifikt). Det övergår mitt förstånd.

Jag antar att ni har någon form av gemensam ekonomi idag? Där ni har en pott ni betalar gemensamma utgifter, resor etc med? Om ni har det idag, tror du det skulle bli annorlunda i framtiden? Eller har ni haft enskilda ekonomier fram till nu?

En tanke, kan det vara så att din sambo inte vill bli låst vid att alla inköp ska beslutas gemensamt och att du får vetorätt? Exempelvis att han vill köpa en motorcykel (e.dyl.) och du säger nej?

Jag förstår dig absolut. Jag hade också känt mig lurad. För mig innebär ett äktenskap att allt mitt är ditt och att vi tillsammans arbetar för vårt bästa, såväl ekonomiskt som på andra sätt. Ett äktenskapsförord som reglerar tidigare förmögenheter/företag och/eller arv kan jag förstå. Men jag har desto svårare att förstå att man vill separera det som tjänas in under äktenskapet. Samtidigt förstår jag också att jag har ju bara mitt äktenskap att utgå ifrån och vi har stor samsyn i ekonomin.

Men som alla säger, prata. Prata om vad tanken på äktenskapsförord får dig att känna/tänka och fråga vad det är han känner/tänker som gör att han vill ha det. Vad är ett äktenskap för dig/honom? Vad är ett äktenskapsförord? Vad har ni för rädslor/farhågor? Vad har ni för drömmar och mål?

2 gillningar

Det går utmärkt att ha både och. Jag och sambon har vars en “privat" bank där vi sköter om vår egen ekonomi, men sedan har vi en gemensam hushållsbank där vi månatligen för över en summa för att täcka gemensamma utgifter och sparande till semester och dylikt.

Tycker det fungerar hur bra som helst. Skönt att slippa fråga om lov eller få dåligt samvete för att fördelningen av de spenderade pengarna blir skev.

6 gillningar