Ärva miljoner från en avlägsen släkting, vad händer? Kommer någon att kontakta mig om han har testamenterat mig?

Håller på med det, haha… :slight_smile:

Ja, om jag har lyckats googla mig till rätt svar så verkar som om namn och adress räcker och att det gäller även om jag flyttar.

Jag la lite mer info ovan :laughing:

1 gillning

Tack. Tror jag har fått svar på allt jag ville veta. Nu släpper jag denna tanken, haha… Kunde ha googlat till mig svaren om jag tog mig tiden :slight_smile:

1 gillning

Det här är en väldigt viktig poäng! Jag har själv varit inblandad i en bouppteckning där den utsedda bouppteckningsmannen hade hjälpt den avlidne skriva/upprätta själva testamentet MEN där man ännu inte hade hittat originalet trots att släktingar letat igenom huset. Så då kunde bouppteckningsmannen bara säga att han VISSTE att det fanns ett testamente men han fick inte säga något om innehållet och uppmaningen blev bara kort “-Fortsätt leta, det SKA finnas ett Testamente någonstans. Så vi avvaktar med bouppteckningen tills det hittas…” Till slut hittades testamentet bland olika papper på en hylla i ett låst vapenskåp som fick öppnas med hjälp av en låssmed.

Så skriver man ett testamente själv är det bra att fundera hur det är tänkt att det ska “hittas/komma fram på ett naturligt sätt” efter man gått bort. Bankfack är ju en bra väg eller något arkiv typ “vita arkivet”.

5 gillningar

Välgörenhet behöver det inte handla om. De personer jag tänker på har inte skänkt ett öre till välgörenhet. De har skänkt pengar till ändamål som varit logiska utifrån deras värderingar och livsstil. Att skänka massor till någon släkting som man har begränsad kontakt med verkar udda. Jag skulle inte själv göra det.

Jag trodde sånt här hände bara i filmer men förra våren hände det en ung man i min närhet. Hans pappas faster han aldrig hade träffat och en faster som inte hade någon kontakt alls med sin släkt dog och en advokat kontaktade denna unga man och det visade sig damen testamenterat allt till honom. Killen har också två äldre syskon men allt var testamenterat till denna gosse.

Ingick också att han fick ansvar för att ordna begravningen och att kommande decennier sköta om graven. Hade varit jätteintressent att höra hur fastern hade tänkt när hon valde förmånstagare.

Det är ovanligt men det händer.

Pratade med en kompis vars mor hade ärvt 10 miljoner från en släkting hon inte visste om.

Hon hade bett idioten som ringde att dra åt helvete flera gånger :face_with_open_eyes_and_hand_over_mouth:

5 gillningar

Så flera spekulerar i detta? Varför och hur har de den informationen? Ska han ha sagt det själv?

Just vita arkivet förvarar man inte testamente hos. Jag vill poängtera det eftersom det är så vanligt att folk tror det. Hos vita arkivet kan man skriva önskemål om hur man vill att begravningen ska gå till. Men det är inget juridiskt bindande och de förvarar inte testamenten, vilket de också själva skriver.

Men man kan skriva i vita arkivet vart testamentet finns. Många familjejurister erbjuder tjänsten att förvara testamentet.

2 gillningar

Familjens jurist och flera andra aktörer erbjuder tjänsten för 1995:-

Har sett andra som har en årskostnad.

1 gillning

Tack! Hade missuppfattat det eftersom jag bara hört det nämnas i olika sammanhang.

2 gillningar