Giltiga papper/enskild egendom - vad krävs?

Nu börjar det bli krångligt. Det går ju inte att både han och Djurskyddet ärver samma egendom.

Ett äktenskapsförord kan skrivas både före och efter äktenskapet, inga som helst problem om båda är överens.

Har make/makan ändrat sig efter vigseln blir det kanske inte lika roligt…

Utifrån vad du skriver nu ser jag, likt Nestor, inte att det skulle vara något problem att registrera ett äktenskapsförord i efterhand. Det låter inte som att ni har gjort en bodelning under pågående äktenskap. Sambolagen kan ‘spöka’ beroende på hur er relation har sett ut tidigare, men en normalbegåvad familjerättare (vilket jag inte är då jag inte arbetat med området utan går på minnena om mina gamla kunskaper om familjerätt) skulle kunna svara på det mesta rakt över ett bord eller i ett samtal.

Lycka till!

1 gillning

Tack snälla för infon🥰 vi har nu bokat tid hos Familjens jurist

Jag vill ju INTE att min man ska ärva mig.
Han ska dock få bo kvar i min bostadsrätt om jag dör före honom. När han dör ska lägenheten samt övriga tillgångar delas upp mellan mina syskonbarn och Djurskydddet

Dör han före mig vill jag inte att min bostadsrätt ska säljas och användas för hans skulder. Eller att jag måste ge halva min bostadsrätt samt mina övriga tillgångar till hans barn.

Men vi har nu bokat tid hos familjens jurist som förhoppningsvis kan hjälpa oss​:smiling_face::pray:

1 gillning