Livförsäkring Skandia - prishöjning med 125%

Hej,

tecknad konto i Skandiabanken för ett par år sedan för att man kunde få en prisvärd livförsäkring.
För maximalt försäkringsbelopp på 30 prisbasbelopp (1 449 000) har summan för mig legat på ca 40 kr månad de senaste åren. Just nu betalar jag (39-årig man) 48 kr i månaden.

Fick just ett brev från Skandia att livförsäkringen/allt i ett försäkringen upphör, men övergår automatiskt i en likvärdig försäkring. Men nu är månadskostnaden istället 108 kr, vilket alltså prishöjning med 125 procent.

Ganska saftigt tycker jag. Och störigt.
Av ren princip är jag sugen på att säga upp den men sist jag kollade var Skandia klart billigast…någon med input?

Har inte sett något själv än. Bra pris. Betalar 42 kr för 10 pbb och är 44.

Hej, det går att kolla med ett flertal bolag online vad du kan få för månadskostnad för X PBB, sätt av någon timme och fyll i ett excel med olika alternativ, kommer sannolikt vara en bra timpenning med tanke på att det sedan kan rulla på några år innan det är dags att revidera igen.

Försäkringsbolagen har tröskelvärden för kunders ålder, precis som du fick erfara så kan det bli stor prisskillnad med ett år hit eller dit.

Nu har jag också insett att priset har gått upp rejält. I mitt fall från 105kr/mån till 402kr. En ökning med 283%. Nu blir det till att leta annat bolag. :rage:

Tips mottages tacksamt

1 gillning

Hittat Bliva via Unionen-medlemskap med priset 144kr/mån för 30pbb. Har för mig att den var näst billigast när jag tog Skandia. Nu byter jag.

1 gillning

Jag kan tipsa om Bliwa (via Unionen) eller Moderna Försäkringar. Då kan ni komma ned mycket i kostnad.