Handelsbankens ränterabatt

Vi fick 3,55% för några dagar sedan. Vet inte vilken rabatt det är. Ganska låg belåning på 1m och inte andra engagemang i banken.

1 gillning

Just därför jag frågar här :slight_smile:

Oj, verkligen bra rabatt som de flesta på forumet har, grattis till bra förhandlingar! :slight_smile:
Själv har jag 0,96% hos SHB (2,1m i lån), dags att vässa argumenten inför nästa 3 månader period!

2 gillningar

Ränterabatt på 1,5 procentenheter förhandlad i december förra året. Belåningsgrad ca 50% och lån på drygt 3,3 miljoner.

I snitt förhandlar Handelsbankens kunder ner räntan med 1,2% i december och januari så är väl som medelsvensson ungefär.

Personligen skulle iaf inte jag se att få ränterabbatt som medelsvensson som en “riktigt bra” ränterabatt.

Tack tack !!

Har för närvarande 1,35% rabatt på ett lån hos Handelsbanken på ca 3,2 msek (< 40% belåningsgrad). Den rabatten har vi haft ca 6 månader och dessförinnan 1,29. Nu vill de bara ge oss 1,14% i samband med villkorsändring om nån månad, 3 mån rörligt.
Ifrågasatte detta, då vi även gjort större amorteringar senaste månaderna och därmed borde ha sänkt risken, men de hävdar bara att deras marginaler inte möjliggör bättre rabatt än 1,14 :rage:

Vi har ca 7,7MSEK i lån delat i 2 BR och vi fick 2,57% i ränta (dvs hela 2,5% rabatt) hos LF.
Nöjda förstås med tanken på läget

1 gillning

Handelsbanken har inte publicerat snitträntorna för februari än men de borde dyka in i veckan. Följ oss på Twitter så blir du notifierad när vi läst in dom.

Kollar man på januari så låg snitträntan för 3-månaders på 3.37% och listräntan på 4.94%, det verkar alltså som att kunderna då betalade 1.57% mindre än listräntan i snitt. För längre bindningstider är skillnaden mellan snitt- och listränta mindre.

Bygger vidare på den här tråden.

Vi fick erbjudande från Handelsbanken i dag (1,8 milj i lån, 85% belåning):

3 mån 3,99 %
1 år 4,79 %
2 år 4,74 %
3 år 4,49 %

Vi har lite möte med andra banker i veckan kring ett bolån.

2 gillningar

Ser att ni fått in en uppdatering från Handelsbanken idag.

Mycket riktigt steg genomsnittet från 3,37% till 3,72%. Jag förväntar mig lite mindre stigning till nästa uppdatering om riksbanken inte rör räntan under tiden.

2 gillningar

Så svårt att jämföra med något då genomsnittsräntorna för februari inte tar i hänsyn de senaste tidens höjningar. Hade varit intressant att kunna jämföra med personer som tagit bolån nyligen, efter senaste räntehöjningen och se va de fått.

SHB verkar själva spå att Riksbanken får skruva upp sin räntebana ganska rejält: https://twitter.com/shbmakroanalys/status/1632684004359954439?s=46&t=FFhg7WD6N6iVdCslhVWw4Q

Jag gör såhär för att fundera ut vad en konkurrenskraftig ränta är.

1. Öppnar Fi’s historik över bankernas bruttomarginal
  2. Öppnar historik över genomsnittliga listräntor
  3. Öppnar bankernas respektive sidor över deras nuvarande räntor

Sedan jämför jag talen och hur de utvecklas över tid, samt jämföra olika årtal/kvartal med andra för att se hur marginalerna förändras under olika förhållanden. Sedan utifrån det har jag en bild över vad som är en bra eller dålig ränta. Det är det jag sedan jämför med mitt erbjudande jag får från banken.

Lite omständigt och mycket siffror, men värt tiden tycker jag.

3 gillningar

Bra förslag🙂 Så om marginalen här och nu ligger på 0,8 bör en 3-månaders på 3,8 vara rimligt? För en normalbelånad med stadig inkomst såklart. Håller också på och förhandlar just nu med bla handelsbanken men de är fullkomligt omöjliga.

För att få en liknande situation som idag får man kolla på dessa år:

• 2023 (4,94% listränta, 3,00% reproränta, ~0,80% marginal) ger 1,14% rabatt
  • 2011 (4,20% listränta, 2,00% reproränta, ~0,60% marginal) ger 1,60% rabatt
  • 2007 (5,07% listränta, 3,75% reproränta, ~0,50% marginal) ger 0,82% rabatt
  • 2001 (5,25% listränta, 3,75% reproränta, ~1,20% marginal) ger 1,30% rabatt

Får man bättre rabatt än jag listat har man en bättre ränta än genomsnittet om jag inte tänkt helt fel :clown_face: .

Givet historiken ser det ut som om marginalen kommer minska lite mer framöver, i takt med att riksbanken höjer räntan. Tänker vi skall ned under 0,5% i marginal, med scenariot om 0,2% marginal som väldigt långt borta och kombinerat med en ränta på 5-6%.

3 gillningar

Jag försökte köra tricket med att beställa ut amorteringsunderlag från Handelsbanken den 10/2. Tänkte prova det för första gången som ingång i en ny räntediskussion. Skrev att jag nu kollar över mina räntekostnader och önskade ett amorteringsunderlag. Fick tyvärr inte önskad öppning från min bankkontakt.

Handelsbanken svarade:

“Tråkigt om ni lämnar oss, men vi har inte möjlighet att sänka era räntor i dagsläget. Ni har en väldigt fin rabatt. Jag löser amorteringsunderlaget i början av nästa vecka.”

Har haft en bra dialog tidigare och varit bolånekund där i över tio år. Ca 50% belåningsgrad. Har deras låneskydd med trygghetskapital. Har endast 0,96 i rabatt till och med september. Vet ej om det är svårare att diskutera under befintlig “rabattperiod”.

Någon annan som nyss testat att begära ut amorteringsunderlag från Handelsbanken? Vad blev deras reaktion?

1 gillning

Ja, Handelsbanken är inte lätta att ha o göra med. Är kund där idag med det mesta utom bolån. Pratade med dem i början av januari och bad om ett ränteerbjudande om vi skulle flytta vårt bolån dit men vi fick ~0,5% rabatt på listräntan (3-månaders!). Det var det absolut bästa de kunde göra och började prata om att de går back om rabatten överstiger 0,5 på den rörliga. Kommer flytta mitt pick och pack under våren.

1 gillning

Väcker denna gamla tråd till liv igen.

Ska strax börjar förhandla ränta med SHB. Har varit kund i banken sedan länge, och har sparande, pension och isk i banken. Dessutom är mina barn trogna kunder och jag kan flytta över min hustru med. Hon är för närvarande kund i LF.

Jag har jämfört lite banker och SHB verkar väl ligga hyfsat i linje med vad jag skulle få hos ICA, LF eller Skandia…? Idag är det den 28e juni, och imorgon höjer Riksbanken reporäntan med åtminstone 0,25%… Är det någon som vågar höfta om vad man kan få för en ränterabatt på rörliga lån, 85% lånegrad…?

Jag kan höfta men vet för lite för att kunna lämna en vettig gissning. Alltifrån 0,5% till 1,1% i rabatt på listpris skulle jag gissa idag.

1 gillning