Handelsbankens ränterabatt

Fick igår ett erbjudande av SHB på 4.30% på vårt rörliga som gäller från 1 juli. Liknade belåningsgrad.

2 gillningar

Tack! Det finns ju jättemycket pengar att spara på att göra så rätt som möjligt i detta läget, så all info är viktig! RIktigt pirrigt! :slight_smile:

1 gillning

Under min tid i bank räknade vi med att låneskyddet kostade banken 0,28 procent. Har du kvar detta, så får du också ta hänsyn till detta när du jämför med andra banker.

Banken ändrade aldrig ränterabatten löpande utan endast i samband med ränteombindning.

3 gillningar

Det är en bra poäng och det antar jag vara ett snitt av hela bolånestocken. Den försäkringen kostar mer ju äldre personen är som försäkras. När jag kollade runt hos konkurrenterna från “min” bank, kostade den försäkringen 0,05% till 0,15% i påslag på räntan. Det här var för några år sedan, så det är mer idag. Lätt att glömma om den fördelen är inbakad i rabatten man får.

1 gillning

Ja, vi har kvar Handelsbankens Låneskydd med Trygghetskapital. Har än så länge känts prisvärt med erbjuden ränterabatt.

Banken ändrade aldrig ränterabatten löpande utan endast i samband med ränteombindning.

Tack, det var bra information. Ska ta upp diskussionen igen innan september.

Hur tror du banken reagerar på om jag antyder (“hotar”) att jag funderar på att betala av hela lånet (om jag inte får önskad ränterabatt)? Kan det påverka rabattdiskussionen? Det är inte aktuellt för mig att betala av lånet då jag hellre har 50% belåningsgrad och håller övrigt kapital i billig global indexfond.

Nej, det hotet har ingen påverkan. Trots allt är din lånesumma mikroskopisk i jämförelse med vad SHB har i utestående bolån.

Banken har däremot koll på vad varje enskild bolånerådgivare ger i ränterabatt. Ur handläggarens synpunkt är det betydligt bättre att hen håller nere rabatten jämfört med att lånet försvinner.

2 gillningar

Jag har vid något eller några tillfällen kunnat förhandla om rabatten under den befintliga “rabattperioden” hos Handelsbanken. Minns dock inte om det råkade vara i närheten av att en av 3-månadersperioderna tog slut precis men rabatten ändrades samma dag.

Det är dock möjligt att det var ett undantagsfall. Det har jag svårt att avgöra. :slight_smile:

1 gillning

Vår ränterabatt på handelsbanken löper ut nu i månadsskiftet aug/sept.

Vår rabatt är 0,96 och handelsbankens första bud är att den består.

Vi har fått bättre ränterbjudande från andra banker.

Hoppas kunna förbättra rabatten hos SHB något.

Vi har fått ett nytt erbjudande om 1,2%-enheters rabatt på listräntan för 3mån från SHB (inkl låneskydd med trygghetskapital).

3 gillningar

Vårt går också ut nu i månadsskiftet, har 1% i rabatt, kanske ska försöka jobba ner den något….

1 gillning

Jag ringde runt och fick lägst ränta från Skandia (4,34% på 3mån). Bad sen SHB att matcha det och gick från rabatt på 0,96 till rabatt på 1,20.

Skönt att slippa byta bank och gött med låneskyddet.

2 gillningar

Det här är bra info som underlag för mig och sambon som går över från bundet till 3- mån rörligt (inte än men i början av 2024) med lånet just nu hos SHB.

Har du fått skriftligt på hur länge du har ränterabatten (t ex 1 år)?

Edit: @Vagabond

Inget vi diskuterat än. Vi har haft bolånet (allt 3mån) hos shb i flera år nu så för mig är det underförstått att rabatten gäller 12 mån. Men nu när du säger det ska jag såklart bekräfta det innan erbjudande accepteras.:+1:

1 gillning

Fick 3,94 i 3-månaders nu. Gäller 6 månader. Sen ”ny diskussion”. :slight_smile:

3 gillningar

Fick du den från Handelsbanken? Är det 1,75% rabatt (versus listränta) du fick från dem? :open_mouth:

Hej, ja det verkar stämma. Tror det är en helt okej rabatt.

Mvh
Jonatan

1 gillning

Inte helt ok men super bra rabatt! Jag har inte läst från en enda människa på forumet som har fått mer än 144 punktrabatt från Handelsbanken på bolån. Nu blir jag också inspirerad från dig att försöka får det samma från dem.

1 gillning

Hur ser förutsättningarna ut för den rabatten?

2 gillningar

Har kring 3 Mkr investerat + min pension där. Lån kring dryga 5 Mkr

2 gillningar

Jag hade 1,44% ränterabatt under 1 år med Handelsbanken under 1 år, men nu blev ränterabatt sänktes till 1,15% ränterabatt…
Några andra som fick samma sänkt rabatt från Handelsbanken?