Jag har börjat se över våra bolån som vi har på SBAB. Detta efter att jag förstått att SBAB har ganska höga räntor. Jag gjorde en jämförelse på Lendo som föreslog Skandia. Skandia kan erbjuda en ränta på 3,99 % (rörlig) och den vi har på SBAB för närvarande är 4,37 %. Dock så är villkoret att jag flyttar premiepensionen till Skandia, annars höjer de räntan 10 punkter.
Är det värt att flytta premiepensionen? Jag har nyligen lagt en order för att investera min pension i AP7, så jag vill helst ha det så, men jag antar att jag kan ha AP7 även om det ligger hos Skandia.
Jag behöver lite hjälp, det här med pension tycker jag är svårt att förstå. Bör jag gå med på Skandias erbjudande och flytta premiepensionen, eller strunta i det och acceptera att räntan då blir lite högre?
Skandia har 14 fonder i ppm. Men du kan när som helst välja andra fonder.
Dock är jag ytterst tveksam till att det är ppm-delen de vill att du flyttar.
Det är med största sannolikhet avtals/tjänstepensionen de vill att du flyttar
Tack för tips! Grnom stt bara använda Ikanos egen ”Räkna på ditt bolån” -räknare på deras hemsida så fick jag en lägre ränta än vad jag fick upp via Lendo.
Om någon bank erbjuder en lägre ränta på lån ,oavsett vilken sorts lån, och ställer krav på flytt av tjänste- eller premiepension så går det bra att flytta och när du väl fått skriftligt på ränterabatten flyttar du tillbaka till dit du vill ha din pension! Banken kan inte kolla om du har kvar deras alternativ på grund av sekretessen ! Flytta tillbaka /annullera flytten senare samma dag… Ful får man vara, men inte dum !
Haha, ja jag funderade faktiskt också på att göra liknande. Men jag såg att jag skulle få matchande ränte på IKANO utan något byte alls, så jag tror jag kommer köra på det istället men vid nästa flytt så kanske!
bankerna tjänar mycket pengar på oss.
Dom föreslår rimligen deal som är bra för dom och inte för dig
Det brukar vara en dålig affär att ha pension hos storbankerna speciellt.
Oftast Mycket sämre urval på fonder,
högre avgifter typiskt
Du kommer gå rejäl back i längden tror jag jämfört med bättre bank för din pension.
Hmm jo, dock förhandlat inte SBAB sina räntor. När jag kollade Ikano så gav de en ränte på 4,02 och det är ändå tio punkters skillnad så det kan ju vara värt något.
Jag håller på o byter till skandia nu. Får 4.09 utan några krav. Vilket är typ det bästa man kan få just nu circus. ( vanlig bondlurk ) Tycker det är skitbra. Hos Danske bank har jag 4.42. Det ger lite effekt.
3.99 är löjligt lågt. Inte konstigt att de försöker ta igen det på annat håll med sina dyrare indexfonder exempevis. Skandia global exponering 0.34% eller nått sånt exempelvis. Dnb global finns på fondo för 0,11%
Lås inte in dig i nått sparande trycker jag.
Skandias vardagspaket kostar 0:-
Vill du ha visa kort så är det gratis i ett år därefter 20spänn eller nått
Nej, men du får inte rätt ränta utan en uppdaterad värdering av din bostad hos SBAB. Jag har själv bytt från SBAB nyligen och det var vad dom sa till mig.
Kräver dem en skriftlig värdering eller använder de booli.se som värdering?
Med grönt bolån kan man få 3.99 på sbab så är sugen på att byta. Men betalar ogärna några tusen till en mäklare för att bjuda på kaffe och kasta bort en timme.