Köpte nyproducerad lägenhet precis på räntetoppen och räntan steg kraftigt mellan köp och inflyttning. Det medförde att avgiften på lägenheten höjdes kraftigt (pga högre ränteutgifter för bostadsrättsföreningen), tror avgiften totalt gått upp med ca 40 % mot vad ursprungliga läget var.
Pga detta hade jag extremt svårt att få bolån när jag väl skulle flytta in. Alla banker vid den tidpunkten nekade mig lån baserat på min dåvarande inkomst och utifrån osäkerhet kring värdering förutom SBAB. Kände mig otroligt trängd ett tag och oroade mig för att jag kanske inte skulle få låna alls och att allt skulle sluta i kaos. Jag valde därför att ta hela mitt lån med SBAB.
Lägenhet köpt för ca 2,3 miljoner kr
Har lån på ca 1,8 miljoner kr (dvs ca 78 % av värderingen)
Har rörligt lån på den summan via SBAB med en ränta på 3,00 %.
Har en värdering från år 2023 som säger ca 2,3 miljoner kr men det var av de mäklare som sålde lägenheten och de ville väl underlätta. Min gissning utifrån vad grannar fått vid försäljning (utan att veta helt säkert) är att den kanske är värd omkring 1,9 miljoner kr med nuvarande avgift.
Har sedan dess ökat min lön ganska kraftigt och har numera en bra lön. Har bättre marginaler nu och kanske sätter av omkring 10 000 kr varje månad i fonder. Har några hundratusen kr i eget sparande.
Lägenhetsköpet blev inte helt lyckat, men har ekonomin för att parera den dåliga tajmingen som blev. Har inga planer på att sälja närtid.
Dock funderar jag kring om jag borde försöka minska ned min ränta genom att flytta bolånet. Anledningen till att jag inte har flyttat lånet är att jag varit rädd för att jag genom en flytt triggar igång någon form av omvärdering av lägenheten och att det i sin tur ska sätta mig en väldigt trång situation (om värderingen är betydligt lägre) där jag på något sätt riskerar hela mitt lån.
Har Swedbank för lönekonto och kort vilket jag haft hela livet. Har Länsförsäkringar för försäkringar och tjänstepension vilket jag trivs med. Har Avanza för fondsparande vilket jag trivs med. Vill helst inte flytta runt en massa tjänster mellan olika banker för att optimera bolånet.
Hur hade ni gjort i min situation? Hade ni suttit still i båten och tagit några räntepunkter högre ränta hos SBAB eller försökt byta bank för att sänka räntan något? (med eventuella risken att man rör till det något kring värdering av bolån? Eller överdriver jag den risken?) Hur mycket pengar tror ni det handlar om på ett år som jag eventuellt skulle kunna komma ned i räntekostnader genom ett byte? Eller är det kört för mig med tanke på att de kommer kräva en ny värdering som jag troligtvis inte kan ge?
Hur hade ni gjort om ni hade varit i min situation? Tacksam kring era tips och råd.