Tips om ränterabatt för bolån

Hej. Innan räntechocken som kom för ett par år sedan så upplevde jag att det var relativt lätt att förhandla till en bra ränterabatt på bolån. Idag(juli 24) har jag rörligt på ca 4,33 hos Danske via mitt fackföbund. SBAB såg jag nu kunde erbjuda 4,22. MEN när jag hör av mig till andra storbanker kan de ofta inte matcha detta trots att jag och min sambo är höginkomsttagare utan andra lån vilket jag ser som i princip riskfri utlåning. Varför är det så och vad har ni för erfarenheter/tips?

1 gillning

I grunden tror jag det beror på att bolån uppenbarligen verkar vara en helt riskfri utlåning för bankerna. Kreditförlusterna är få och så länge man håller deras KALP så spelar det inte så stor roll.

4,22 på SBAB är nog väldigt bra eftersom det inte innebär några motkrav.

Kanske kan man komma ned till 3,9-4,1 på någon av storbankerna om man gör delar eller allt av följande: tecknar försäkringar, börjar sparande, flyttar befintligt sparande och tjänstepension.

Men om det är värt det, det får man bedöma själv…

Tack. Ja det är väl så men borde även varit så när räntorna varit låga tycker jag. Risken borde öka nu när folk får mindre marginaler. Men vad vet jag… :slight_smile: Och som du skriver så vill de väl att man är helhetskund och flyttar massa saker vilket jag inte är intresserad av att göra.

SBAB sänkte väl räntan idag? De andra bankerna har gissningsvis inte beslutat hur de vill agera än, men antagligen kommer de haka på och kunna matcha räntan. Jag killgissar att de bolånenissar man kan prata med som privatkund har ganska lite svängrum att erbjuda bättre ränta, vilket i så fall innebär att man måste vänta lite innan högre instans justerar vad de får erbjuda.

Jag var nyss i den svängen med förhandling om bolån. Fick 1.44 i ränterabatt.

Ingen bank ville matcha SBAB de menar att det är lite som netonnet, de skalar ned på allt för att hålla låga priser. Medans de andra bankerna erbjuder mer runtom som då kostar pengar.

Med det sagt så kom jag väldigt nära SBAB ränta då. Fick 4.25 av Swedbank plus räntefri månad. Krav va tjänstepension, lönekonton. Med mina lån är det 20.000kr i fickan av ett enkelt bankbyte.

Nordea ville inte ens matcha räntan och gratulerade, länsförsäkringar matcha samt handelsbanken men ingen kunde göra en räntefri månad.

Är ju tack och lov väldigt lätt att byta bank.

Happy hunting.

1 gillning

Det har du nog rätt i!

Oj, ja en räntefrimånad hade blivit liknande summa för mig så det lät ju bra om du fick rörligt och inte band upp dig på några år :slight_smile:

Rörligt såklart, tack för förtydligandet. :slight_smile:

Rabatten beror i princip på två saker. Risk för obestånd (KALP) och risk vid obestånd (Belåningsgrad) När man diskuterar rabatter måste man ta hänsyn till bådadera.

1 gillning

Ganska enkelt val då att välja SBAB. En bank man kan sympatisera med också på ett med moraliskt plan. Jag gillar dem iaf!

1 gillning