Äntligen rör sig sparräntor sig uppåt

Gick in på banken där jag har mitt kontanta sparande och blev lite glatt överraskad. Har nu bundit en del av pengarna på lite olika tider, åtminstone 3 respektive 6 månader.

Med en fortsatt ökning av räntan lär väl sparräntorna öka lite mer också vad det lider.

Vad tänker ni om att binda sparränta på 1 eller två år? Två år ger dock bara 0,05 mer, så det känns onödigt. Känns som sparräntan kan öka framöver. Samtidigt bättre binda och få ut lite mer än ingen ökning alls.

En hel del av dessa pengar skulle jag helst ha på börsen med tanke på inflationen, men vill ha dem trygga och åtkomliga av olika skäl.

1 gillning

Pengar som jag har på sparkonto vill jag kunna använda när de behövs, jag skulle inte binda.

7 gillningar

Precis, men beror dock på längden. Behöver definitivt inte hälften av dem inom sex månader.

Vill du ha dem åtkomliga är väl inte att binda dem så smart? Däremot om du vet med dig att du har en stor utgift om 1-3 år är det väl vettigt.

Handelsbanken har just nu drygt 2,9 % på 2 år och längre bindningstid, det är det bästa jag sett.

Jag har inget bundet då jag bara har min buffert på sparkonto (som jag vill kunna komma åt på en bankdag) och resten på börsen.

1 gillning

Tack för input

Inga investeringar för dessa pengar. De är väl mest för långsamt och delvis knaprande i händelse av personlig kris. Jobbar som frilans på halvtid ungefär. Har dock både bostadsrätt och redan en stor del i indexfonder enligt devisen på forumet.

Hälften kan bindas på högst ett år, då de kanske, med betoning på mindre troligt, skulle kunna användas till extra boende inom några år. Jagar ingen snabb vinst på börsen, men skulle det av någon anledning börja peka stadigt uppåt kan jag mycket eventuellt pyttsa in en liten del.

Jag band precis en del på 12 mån hos Sparbanken Skåne, till 2,14%.

1 gillning

Hos en storbank också

Jag band lite pengar hos Nordax på ett år till 2,11% ränta.

3 gillningar

Hos många banker GÅR det att ta ut bundna pengar. Brukar innebära att räntan nollas eller en uttagsavgift på 1%.

Då kan man ha de bundna men ändå ”tillgängliga vid nödfall”.

4 gillningar

Japp. Jag resonerar att de kronor det handlar om inte är värt mödan att hålla på, utan bara se till att de är tillgängliga utan krusiduller :slight_smile:

Landshypoteket har ju 1.5% på fria uttag. :+1:

4 gillningar

Har större mängd kontanter på bankkonton (mesta pga försäljning av lgh).
Har en del bundet 1 år. En del bundet 6 mån. Och del obundet (med ränta).
Tänker inte köpa aktier/indexfonder förrän ung juni nästa år.
(Mitt resonemang är ung att jag förlorar ca 10% på inflationen tills dess. Om jag satsar på börsen anser jag det är en signifikant risk med 50% fall i värdet. I juni tror jag vi kan se vart det är på väg, om inte börsfallet redan är ett faktum då.)

Intressant teori.
Börsen har ju dock fallit en hel del under året så jag är lite investeringssugen även om jag har tappat en hel del på mina portföljer. (Jag gick in i börsen på nytt vid årsskiftet).

Jag har också en stor bufferthink just nu- 30% av kapital, men jag får lite panik av att ha pengarna där och att få en sparränta på 2% känns på nåt sätt bara irriterande.

Jag skulle vilja göra nåt annat för pengarna. Funderar på om man ska satsa på att köpa prylar istället.
Alltså tex. designmöbler, tavlor, guld osv. De borde ju följa med inflationen iaf.

1.75% obundet fria uttag på Lunar sedan idag. :tada:

1 gillning

Typiskt att man bara för typ 1-2 veckor sedan flyttade allt från lunar till Landshypotek xD

Handelsbanken ligger på 3,2% för 2 år.

1 gillning

Intressant tråd! Jag funderar på att binda en större summa som jag vill ha säkert tillgänglig om ett par år. Kan få 3% på min sparbank nu. Kommer den höjas ännu mer så man ska vänta tro eller borde man slå till? :crystal_ball:

Skulle det vara för mycket begärt att du berättar mer?

Vilken sparbank? Några särskilda villkor?

Man behöver binda på två år. En vanlig sparbank (kopplad till Swedbank )!

Aha. Ja det var ju inte så bra (att man behöver binda så länge alltså).