Dumt binda sparränta just nu?

Band lite på tre respektive sex månader, men inser att det var dumt, då den rörliga ständigt rör sig uppåt snabbt nu och går om de bundna snabbt.

Vad tänker ni?

Skulle absolut inte säga att det är dumt med tanke på att räntan stiger. 3-6 mån är ändå en kort tid.

Bind kort, bind om, bind kort, bind om osv.

Band en del på 1 år till 2,71% i torsdags hos Swedbank. Låg på 2,78% på onsdagen om jag såg rätt. Så ibland svänger det snabbt.

Gör likadant på Aros där de har 3, 6, 12 mån. Deras helt rörliga tror jag nu ska bli 1,80% från 5/10.

Ikano bank har ett konto vid namn “sparkonto plus” med 2% över 100k. Finessen är att du har 4 fria uttag per år. Så är man lite osäker på om man kan behöva pengarna, så finns möjlighet att ta ut dem skulle något skita sig totalt, och samtidigt få en ränta som slår 3/6 mån.

3 gillningar

Såg den nu. Det är ju kanon. Lite högre men en väg ut om det kommer bättre. Kör nog på det, då räntan är bland de högst på obundet.

Riktigt surt att sitta fast med 1,35 och 1,65 i två respektive fem månader till när det går att få bättre. Tur det bara var en mindre del.

Har nu letat lite efter liknande upplägg. Ikano Banks upplägg med lite högre ränta mot högst fyra uttag verkar dock vara det bästa än så länge om man vill ha lite högre ränta men slippa binda. Eller är det någon som vet något annat?

Tänkte jag skulle förbereda genom att skapa konto hos Ikano bank, så kunde jag enkelt föra över pengar på någon dag sedan. Har redan flyttat lite från SevenDay där jag har kontanter.

Men under registreringen kan man läsa följande när man även måste ange hur mycket man vill föra över i samband med registreringen:

"Engångsinsättning från ovanstående konto genomförs när kontot är verifierat och beloppet är godkänt, normalt inom tre veckor. "

Fattar inte varför det ska behöva ta tre veckor för att verifiera ett konto och beloppet är godkänt. Att öppna ett konto hos en bank eller kreditinstitut brukar ju gå iegenom på en gång. Sedan någon dag att föra över pengar. Under tre veckor kan det ju dessutom hinna komma ett bättre alternativ.

Tre veckor är fel enligt telefonkontakt igår med Ikano Bank. Mitt engångsbelopp fanns på kontot efter 2 bankdagar och sedan var det bara att fortsätta sätta in.

Tack.
Ringde och kollade också nu. Stämmer som du säger. Tre dagar för att kolla min vanliga bank. Det är också man själv som för över penagrna från sin vanliga bank, inte de. Tryckfel enligt dem.

Håller på och flyttar pengar i detta nu till Ikano. Tar ett par dagar innan pengarna syns hos Ikano. Har också haft inloggningsproblem men det verkar vara löst nu.

1 gillning

Även sparräntorna förändras.

Swedbank hade 2,69% i någon vecka i slutet av september, sen var den typ 2,74% förra tisdagen, 2,78% på onsdag och sen ner till 2,71% på torsdag. Idag tisdag veckan efter har de 2,54% i effektiv ränta (2,51% i listränta).

Så det kan förändras snabbt om ett låneinstitut/bank anser att de fått in tillräckligt med kapital eller bedömer att prognosen framåt ändras.

1 gillning

10 % inflation, 2,5% sparränta. Ingen bra deal.

2 gillningar

Inflationen är iofs bakåtblickande, sparräntor framåtblickande :slight_smile:

Inflationen prognostiseras till 4-5% för 2023 så det vore väl en rätt normal urholkning framöver med ~3% sparränta. Precis som 1% sparränta med 2% inflation.

Man blir dessvärre aldrig rik på sparkontot…

2 gillningar

Alla ska inte köpa den korg av varor som scb godtyckligt väljer.

Om t.ex aktier eller bostäder går ned med 10% på ett år och ditt sparkonto gör 2,5% så är det toppenaffär!

1 gillning

Nej ser din poäng. Bufferten kan vara klok att rulla på ett kort bundet avtal istället för ett nollräntekonto. Men tveksamt om arbetsinsatsen är värd det.