Bolåneräntorna har ju höjts lite senaste tiden (har jag för mig) och nu idag höjer de igen.
Varför ser man ingen höjning av räntorna på räntekontona? Släpar dessa höjningar efter så mycket?
T.ex. ligger Sevenday Bank, som jag har, kvar på samma 0,85 som de legat på ett långt tag nu. Och binder man på 3, 6, 1 år etc kan man få något mer, men också det likaant som förut.
Mina generella observationer av anekdotisk karaktär:
När räntan sänks:
är banker väldigt snabba på att sänka räntan på bankkontona och skylla på förändrat marknadsläge.
är banker väldigt långsamma på att också sänka bolåneräntorna “för det är andra mekanismer och upplåningssystem” som påverkar den räntan.
När räntan höjs:
händer inget med rätan på bankkontona, “för det är andra mekanismer och upplåningssystem” som påverkar den räntan (!).
är banker väldigt snabba på att höja bolåneräntorna och skylla på marknadsläge.
Det är, något förenklat, så att bankerna tjänar pengar på det s.k. räntenettot. Alltså skillnaden i räntor deras kunder betalar mot vad deras kunder får i ränta.
Som sagt, något förenklat. För det är lite olika mekanismer och upplåningssystem i bakgrunden. Men observationerna ovan tycker jag mig ändå ha sett tydligt många gånger genom åren.
Tilläggas ska även göras att det ligger något i “Man tjänar mer på att äga bankens aktier än att spara på dess sparkonton”
De korta räntorna har inte gått upp, utan det är de långa. SEB och Swedbank erbjuder VÄLDIGT bra sparräntor på löptid 3-5 år (om man jämför med hur det sett ut de senaste åren)
2% ränta är massor jmfört med de senaste åren. Lite läskigt att binda sig i flera år dock, när både ränta och inflation kan gå upp ytterligare. Eller tänker jag fel?
Du tänker rätt. Precis som att det kan vara fel att binda bolånet till 2,5% i fem år om räntorna inte ökar kan det vara fel att binda sparkontot till 2,0% i fem år om räntan/inflationen ökar. Treåringen till 1,92% måste jag säga känns lite lockande…
Om jag inte har väldigt otur när jag tänker är det väl precis tvärt om? Det man vill göra är att, innan räntan går upp och innan det är inflation, binda sina räntor långt? För då ligger man ju kvar på denna låga ränta även under perioden när det är hög ränta och hög inflation? Då kan det till och med vara så att inflationen och räntan på vanligt bankkonto överstiger räntekostnaden för lånet?
Räkneexempel:
Du tjänar 30 000kr, låser ditt bolån på 10 år (eller 5 år, spelar ingen roll) till 2%.
Därefter tar inflationen fart så in i h-vete. De vanliga räntorna på rörligt 3-månaderslån går upp till 5-6%, och du får 2.5% i ränta på ditt sparkonto. Din lön följer inflationen, och du tjänar plötsligt 60 000kr. Allt har blivit dubbelt så dyrt.
Nu, kan du ju som bundit ditt bolån långt, till låg ränta, innan inflation och ränteuppgång skratta dig lycklig hela vägen till FIRE. Du kanske får mer ränta på sparkontot än räntan på ditt bundna bolån? Och eftersom din lön ökar så är det också enklare för dig att amortera - färre månadslöner krävs för att amortera av hela skulden.
Det man tvärt om inte vill göra, är att binda sin ränta under lång tid och att det sedan blir deflation. Plötsligt sitter du inlåst i ett oerhört dyrt bolån, nu när alla andra bolån har -3% i ränta och bankkontot bara står på -1% i sparränta, och du får din lön sänkt varje år - men din skuld är kvar och behöver betalas tillbaka.
Jag hade inte otur när jag tänkte, men rejält otur när jag läste. Givetvis blir effekten precis tvärt om beroende på om man pratar om (eller läser) sparande eller lånande
Min gissning är att pengar flyttar från börsen (eller går direkt från lönekontot till sparkonto istället för till börsen) då ökar inflödena till altörernas sparkonto.
Dessutom med risk för höjda räntor så kanske folk också lånar mindre dvs aktörernas kapitalbehov minskar.
Om de inte behöver så mycket pengar för sin verksamhet så sänker de räntan för att slippa få in så mycket pengar.
Dock på sikt, med höjda räntor, så borde de gå upp även på sparkonto, när flödena normaliserats. Tror jag åtminstone:)
Såvitt jag vet har aldrig sparräntan varit HÖGRE än låneräntan. Och än så länge har inte låneräntan rört sig så mycket. Men lita på att sparräntan kommer hänga med uppåt om låneräntan drar iväg.
Ja om man har en bunden ränta sedan tidigare på under 2% och kan binda tex fem år på drygt 2% så absolut. Det kan till och med jag göra i dagsläget. Men nybundna lån har alltid högre ränta än nybundna sparkonton.