Friviligt amortera 4% istället för 2%?

Hej!

För cirka ett år sedan köpte jag en nyproducerad lägenhet för 2 730 000kr. Jag tog bundet lån i fem år på 1,41% och har fyra år kvar på bindningstiden. Min årsinkomst är cirka 750 000kr och jag belånade lägenheten till 85%.

Nu går jag och funderar på om jag ska välja att ta min sambos “hyra” som hon betalar för att bo här (Jag äger 100% av lägenhet och lånet) som är cirka 4000kr i månaden och höja amorteringen så den motsvarar vad en ränta på cirka 3.5% hade kostat.

Alltså 4% amortering istället för 2%.

Tänker jag helt fel genom att amortera diffen på räntan 1.41% till 3,6% extra eller är det bättre att bara låta “inflationen äta upp” lånet och investera pengarna på Lysa?

Det är mest en smaksak. Vad är målet? Komma ned snabbt till 70% så du kan amortera enbart 1% eller bli skuld fri eller komma ned tikl 50% så du slipper amortera?

1 gillning

Med 70-75 procents belåningsgrad bör man dessutom kunna pruta lite på räntan. Rent psykologiskt känns det väl också bra om vi får ett större prisfall.

Å andra sidan. Omfattas bostadsrätten av sambolagen och förhållandet spricker, kanske det är bra att bostaden är högt belånad? Obs! Jag är ingen expert på sambolagen, så detta är bara en fråga.

Beror på om anledningen som man köpte lägenheten. Om bostaden är köpt med tanke på att vara gemensam bostad så ingår den i bodelningen annars inte. Men man kan alltid skriva samboavtal om man vill att nåt annat gäller.

2 gillningar

Dumt att amortera med så fördelaktig ränta. Lägg pengarna på sparkonto istället som buffert och amortera eventuellt när bindningstiden går ut. Om du vill kan du binda sparpengarna, över 2,4% om du binder 2-5 år.

7 gillningar

Instämmer med föregående skribent.
Vill du amortera, så lägg pengarna på ett sparkonto med så hög ränta så möjligt så länge.
När bindningstiden går ut så kan du amortera då i stället.

2 gillningar

Med pengarna på ett sparkonto som David nämner här kommer du garanterat gå plus på att sätta av pengarna där istället för att amortera.

Hade du frågat mig så hade jag stoppat allt på börsen :slight_smile: Finns ingen som helst anledning att amortera med den låga räntan. Över tid kommer du tjäna mer pengar på att ha det på börsen än att amortera / spara på sparkonto med ränta.

Alternativt, om du känner att du verkligen vill amortera så sätt det på sparkonto som är bundet till samtidigt när bindningstiden går ut så kan du amortera mer.

1 gillning

Hittar du något bankkonto med mer än 1,4 % i ränta? Isf tjänar du på att placera där. Lite osäker på om du faktiskt gör det dock.

1 gillning

Med rörlig ränta får man upp till 1.15% idag. Kan man tänka sig att låsa pengarna går det få betydligt mer. 1.5% om man låser bara 6 månader.

Den största inflationen just nu är fan på trådar som har med amortering att göra :rofl:

5 gillningar

Ja, oddsen för att det skulle ske var ju dessutom skitdåliga, så det lönade sig inte att satsa på det heller. :joy:

1 gillning

eftersom du har bundet i 4 år till kan du kapitalisera på att börsen dyker när räntan ökar. din situation är tvärtemot många andra - extremt smart att binda räntan som du gjorde.

om du köper fonder varje månad i 4 år kommer du att köpa till vrakpris. när det sedan vänder upp igen har du gjort kanske 30% på kapitalet. det kan du använda till amortering sedan.

1 gillning

Grattis till en låg bunden ränta!

Köpte du lgh för att ni skulle bo där gemensamt eller för att du skulle bo där själv? Ni kanske inte ens var tillsammans då du köpte den…
Om du köpte den till er så omfattas den av sambolagen om ni separerar, även om du äger den till 100%, så länge ni inte skrivit samboavtal. Så hälften av det du amorterar extra skulle tillfalla din sambo vid eventuell bodelning.

Jag hade nog i detta läge satt hälften på sparkonto och hälften på börsen och avvaktat hur börsen går fortsatt. Går börsen ner ännu mer kanske du kan öka månadssparandet i börsen.

Går inte lönerna upp i takt med inflationen (som de gjorde på 70-talet t.ex) kommer prisnedgången i bostäder att tillta och inflationen inte äta upp lånen, tvärtom.

Tack!

Jag har köpt den själv och vi har skrivit ett samboavtal.

Lutar åt att jag investerar pengarna på Lysa istället.

Tack för alla svar!

2 gillningar

Har ni samboavtal som inte ger henne rätt till lägenheten så skulle jag överväga att amortera.

Det är ju inte en hög skuld givet din inkomst, men jag skulle nog gilla att få ned lånet då värdena på lägenheterna sjunker allt som räntorna flyger upp. Det blir ett sätt att säkerställa både en enklare situation att hantera en hög ränta framöver samt en situation där du vill sälja men värdet sjunkit.

5 till 7% ränta är ingen omöjlighet längre, så lika bra att hedga mot det potentiella utfallet.

Var hittar du det? Med insättningsgarantin?

Froda har det,

De har insättningsgaranti enligt riksgälden,

Finns jämnförelse sidor för att kolla upp detta,

1 gillning

Tack. Aldrig hört talas om dem. Kör själv Sevenday bank sedan flera år, då jag upplevt dem ha bland de högsta och inte ändrar så ofta.

Swedbank erbjuder 2,09 % i ränta bundet 1 år. Finns mindre aktörer som erbjuder högre ränta.