Amortera eller sparkonto?

Om man har 100 000 kr, vilket är då mest lönsamt; amortera på skulden 350 000 kr med en ränta på 2,83% eller sätta in pengarna på räntesparkonto 1,5% ?

Har du inget behov av pengarna utöver dessa två alternativen är det betydligt bättre att amortera. Att betala av på lån kan ses som att de pengar du betalat av avkastar med samma procentsats som räntan är på.

Fördelen med sparkontot är att pengarna är likvida/likvidare. Inte så enkelt att få loss amorterade pengar via ett nytt lån som det är att ta ut pengar från ett sparkonto, givet att det inte är bundet på en längre tidsperiod då.

Eftersom skatten på kapitalvinster är samma som ränteavdraget för låneräntan kan du jämföra räntesatserna rakt av. Alternativet med högst ränta är mer “lönsamt”.

1 gillning

Mycket bra svar. Tack

Nu finns det ju dock räntekonton som erbjuder uppemot 3-3.5% ränta om du binder på 1-2 år.
Således skulle det vara garanterad vinst räknat i kronor att sätta pengarna där kontra att amortera.
Har du inget behov av pengarna på den sikten så är det alltså bättre att sätta på ett sparkonto än att amortera.

Bäst är såklart att sätta pengarna på börsen, men om du inte är riskvillig är räntekonto att föredra.

jag räknar med att boräntan kommer att gå upp till 4% och jag har redan 70% av mitt kapital i fonder

1 gillning

Mjo. Fast både räntemarknaden och analytiker förväntar sig 4%+ prutade boräntor inom max ett halvår. Kanske 4,5%.

Så att amortera kan snart liknas vid en rörlig sparränta på 4%. Jag skulle inte låsa några pengar på 3-3,5% om jag hade rörligt bolån idag!

Nej är det rörligt är det ju en annan sak!

Mitt förslag var såklart om man har en bindningstid på lånet som varar lika länge eller längre än bindningen på ett räntekonto.

Noterade inte räntan i trådstarten ärligt talat :sweat_smile: Men jag förmodar att den är rörlig? @puttefnask