Ny ränta på skattekontot - bättre än många banker!

Följande räntesatser gäller från den 1 augusti 2023:

• Intäktsränta: 2,25 %
  • Låg kostnadsränta: 5,0 %
  • Hög kostnadsränta: 20 %

Och eftersom intäktsräntan är skattefri (och kostnadsräntan på motsvarande sätt inte går att göra avdrag för), så får man dividera med 0.7.

2.25% / 0.7 = ca 3.21%

Alltså, från och med första augusti, får vi (motsvarande vid jämförelse med vanliga sparkonton) hela 3.21% ränta på skattekontot

Jag tycker man ska räkna så. För om du har 3.21% ränta på ett vanligt sparkonto, så avgår det 30% skatt. Då blir det (ca) 2.25% kvar efter skatt vilket alltså är vad man får på skattekontot.

Det fungerar ju även för företag också, som inte alltid blir insläppta (lika lätt åtminstone) på nischbankerna med bättre ränta utan förvisas till storbankerna (som förvisso inte heller alltid så lätt släpper in småföretagare…) som erbjuder hela 0.0% ränta.

Mer info för den vetgirige:
6 gillningar

Toppen!

Kan Skatteverket ha synpunkter på summan som ligger där?

Jag vet inte direkt vad den synpunkten skulle vara. Mitt bolag har 150 000kr där just nu och det fungerar utmärkt. Glöm inte att lägga dit en utbetalningsspärr bara, annars studsar pengarna tillbaka. Kanske har skatteverket en åsikt om ett storbolag sätter in tre miljarder, men i ärlighetens namn är jag ändå osäker på vad de skulle kuna tänkas ha för invändningar. Invändningarna kanske kommer om man håller på och sätter in och tar ut varje dag. Vem vet :man_shrugging:

1 gillning

Glöm inte att lägga in en utbetalningsspärr, annars betalas pengarna tillbaka till dig automatiskt.

Edit: @Erik hann före…

3 gillningar

En fundering. Kan det vara vettigt att jämka på skatten och betala in detta på sitt skattekonto löpande? Så att du får ränta på pengarna när skatteåterbäringen kommer (dvs du begär uttag)?

Ja, ska man optimera så ska man! :wink:

Det är det jag indirekt gjort med mitt företag; dvs betalat dit all skatt jag förväntas betala för helåret + all moms. Redan nu. Privat med jämkning? Antag att du ska betala ca 220 000tkr i skatt, inte en helt orimlig siffra på ett relativt vettigt jobb. 220 000kr x 2.25% ränta blir ju ca 5000kr för helåret.

“Gratis” 5 000kr :point_up: :wink: Kanske värt det, men den legitima frågan som skulle kunna uppstå är “Du har jämkat som om du skulle tjäna 0kr i år, men du öser in 20 papp i månaden på skattekontot. Vänligen förklara” i sann KYC-anda :rofl:

1 gillning

Skatteverket och Kronofogden är två ställen som faktiskt inte bryr sig om var pengarna kommer ifrån så någon kyc behöver du inte oroa dig för! :rofl:

1 gillning

Faktum är att jag flera gånger använt detta trick för att föra över stora belopp till andra personer. In på deras skattekonto bara, no questions asked :joy:

4 gillningar

Tusan vad smart!!!

Jag har sjusiffrigt på skattekontot :grin:

@anon96748949 @andreas245 Går det att göra en insättning på skattekonto från ett utländskt bankkonto (inom EU)?

Gammal tråd men från den 1 juli 2024 är intäktsräntan tillbaka på 1,6875%. Med andra ord är det mer lönsamt att lämna pengarna på ett sparkonto med en ränta på minst 2,41% (1,6875 / 0,7). Det var kul så länge det varade…

Källa: Skatteverket

5 gillningar