Qliro sparkonto vs GCC sparkonto

Hej

Jag har ett rörligt sparkonto med idagsläget 0,95% ränta i GCC Capital men jag kollade även in Qliro obundna sparkonto som hade 1,10% ränta. Bör jag behålla GCC Capital obundna sparkonto med 0,95% ränta elller ska jag istället välja Qliro 1,10% ränta…det skiljer ju inte speciellt mycket i rörlig ränta mellan dessa?

Passade även på att läsa vad kunderna tycke om Qliro sparkonto och uttagen sker med Tink…vad är Tink och är det seriöst?
Enligt rescensionerna så strular det ofta med uttag från Qliro medTink så kanske säkrare med vanlig utbetalning till bankkontot som GCC har.

Hur många kronor tjänar du om du flyttar pengarna? Hur lång tid tar flytten av din tid? Hur mycket värderar du din tid till?

Där har du alla frågor du behöver besvara om du inte har massor med pengar på kontot…

Förutsätter ju iofs att båda kontona har insättningsgaranti

Ja både GCC Spar och Qliro Spar har insättningsgaranti…läste precis enn blogg någon hade skrivit om sparkonton och där stod det b la att det finns även sparkonton UTAN insättningsgaranti men eftersom riksgälden förbjudit dessa är dom oseriösa och inga riktiga sparkonton.
Insättningen på sparkontot i GCC tar 1-2 bankdagar…antar att Qliro har samma…Uttag tar hos Northmill bank ca 3-4 bankdagar, GCC och Qliro ska jag kolla upp.

Fick inget svar vad Tink är och om Tink är seriöst.

Det är en open banking plattform (hoppas jag inte ljuger nu) som används av många, så det skulle jag inte va så orolig över… Läs på hemsidan

Uttagstiden är dock något jag tycker är viktigt, förmodligen långt viktigare om räntan är 0,15% högre faktiskt.

Jag använder mig av Northmillbank dock 0,92% ränta.
Men är mest nöjd med insättning & uttagen… Gör jag överföringen tidigt på förmiddagen så är den slutförd på eftermiddagen.

GCC har likadant…enda som skiljer är att Northmill bank har clearingnummer och kontonmmer och överföringen/insättningen sker automatiskt…GCC har bara bg nummer och kontonummer och man får göra manuell insättning med autogiro. GCC har idag höjt räntan på sitt obundna sparkonto till 1,15%(från tidigare 0,95%). Därmed har GCC den högsta räntan hittills på ett rörligt sparkonto med insättningsgaranti. Jag har sparkonto i både Northmill och GCC men GCC är klart bättre vad gäller räntan än Northmill.

Hos GCC har jag obundet sparkonto med 0,95% ränta men jag kommer nu öppna ett nytt obundet sparkonto med den nya räntan 1,15% som börjar gälla från idag.

Såg att northmill höjer räntan till 1.10% nu :+1:

Har ni koll på om det är någon skillnad på månatlig utbetalning eller årlig? T ex om det blir mer pengar genom ränta på ränta för månatlig utbetalning som qliro har

Bra fråga.
Kan ju i bästa fall bli lite ränta på ränta då

Det finns ingen anledning att starta nya konton för att ta del av ränteändringarna på ett rörligt/obundet konto, åtminstone inte på GCC.

GCC har sedan någon dag höjt till 1,15% årsränta, så de ligger nu högst i ligan för sparkonton med rörlig ränta. Själv byter jag inte för 0,05%, så jag ligger kvar på Qliro så länge.

Blir ingen ränta-på-ränta-skillnad av kapitalisering månadsvis vs årsvis, handlar bara om när räntan syns på kontot. Kollat o diskuterat i en annan tråd här.

1 gillning