Bästa bankkortet för utlandsvistelse 2024?

En anledning till att skaffa ett lokalt bankkonto kan vara att de i många länder finns diverse lokala finansiella system liknande Svenska Swish eller Holländska tikkie. Ofta kan det vara klurigt att koppla ett konto utanför landet till systemen.

1 gillning

Jo, jag vet. Men du måste ha pengarna på kontot som endast ger 2% ränta för att kunna handla med kortet.

Visst, man kan ha pengar på ett annat konto med högre ränta, och sedan manuellt föra över till 2% kontot pö om pö när man vill handla med kortet. Men för mig är det alldeles för mycket bök för att vara värt besväret.

1 gillning

Jag har ett sånt här kort och använder det vid semesterresor, för över pengar innan jag åker och fyller ev. på vid behov. Vilken ränta det är på kortet har i alla fall för mig en marginell betydelse, även om den vore 20 % skulle det handla om några korvören totalt för en semestervecka. Det viktiga är att man slipper valutaväxlingsavgiften på 2 %, det blir i alla fall 100- och kanske1000-lappar i besparing

Har du exempel på vilka höga räntor man kan få på motsvarande konton med kopplat kort?

1 gillning

Oklart vad du menar med det? Menar du hos andra aktörer eller hos Northmill?

Ett alternativ är ju ett kreditkort istället, så man slipper ha pengar på ett lågräntekonto kopplade till kortet. Sedan kan man istället ha sina sparpengar på annat konto med högre sparränta.

Det man helst skulle vilja ha är ett kort där man inte behövde ha pengar på lågräntekonto kopplat till kortet, och samtidigt inga avgifter för uttag eller växlingsavgifter, och inga fasta årsavgifter. Men något sådant kort finns inte.

Det finns helt enkelt inget optimalt kort. Man får välja det kort som har minst nackdelar för ens egen del, och det valet är individuellt baserat på hur man använder det och vilka preferenser man har.

1 gillning

Ännu en som tipsar om Northmill.

2 gillningar

Jag menar andra aktörer, tror inte det är så vanligt med kombinationen sparkonto med hög ränta och betalkort. Men det kanske finns något.

Jamen ett sparkonto har väl oftast inte möjligheten att utföra betalningar, så då måste du vid betalning av kreditkortets månadssaldo först överföra beloppet till ett transaktionskonto och registrera betalningen där. Blir väl i princip lika många steg.

1 gillning

En fråga angående Northmill:

Jag försöker hitta info om hur man för över pengar från personkontot på Northmill (som är kopplat till Northmills betalkort) till konto på annan bank, men hittar ingen beskrivning av hur man gör det? På sidan nedan står det:

Det går i dagsläget endast att göra överföringar från ditt personkonto till ditt rörliga sparkonto hos oss. Vi stödjer i dagsläget inte överföringar till andra banker men kommer att göra det i framtiden.

Så får man först föra över pengarna från personkontot på Northmill till sparkontot på Northmill, och sedan från sparkontot på Northmill till konto på annan bank? Eller hur gör man? Och hur lång tid brukar det ta innan hela transaktionen från personkontot till konto på annan bank är genomförd?

Ja, först överföra från Northmill personkonto till Northmill sparkonto. Det sker i realtid 24/7.

Sen uttag från Northmill sparkonto till eget konto i annan bank. Har gjort det här någon gång men minns inte hur lång tid det tog. Ofta kan det ta två bankdagar med nischbanker, vissa gör det samma dag om uttaget registreras inom en viss tid.

1 gillning