Kan det verkligen stämma med ”noll kronor i avgift för allt”?
Om jag är Mona Sahlin och fyller hela badkaret med toblerone som jag köpt med mitt Northmill-kort och sedan inte betalar räkningen - är det då typ ”gratis”? Hela listan med icke-avgifter ser skum ut. Det måste ju finnas saker som kostar något också. Växlingsavgift anges som 0 kr men normalt brukar ju valutapåslaget vara ett procentuellt påslag på 1-2% och inte en fast avgift.
Tydligen inte här. Jag letar efter ett kort att kunna ha till Cypern i höst och det står mellan klarnakortet och Northmill. Just ju väger det över för northmill för klarnakortet kan man Inte ta ut kontanter med!
Jag får bara fram att det är VISA’s referensväxelkurs som är “avgiften” på Northmill
Ring till Icabanken och säg att du vill “byta bank”. De är med i Svenska Bankföreningen och har överenskommelse att du kan byta från vilken storbank som helst till att få motsvarande tjänster i Icabanken. Du väljer också själv vad du för över, så du kan välja att endast få t ex lönekonto, internetbank, bankid.
De har väl ränta på krediten som jag förstår det, de tjänar pengar på den samt på dem som inte betalar inom 14 dagar på “betala senare” funktionen.
Man kan inte flytta ut pengar på vanligt sätt utan allt måste ske med kortet.
Jag hade enbart med virtuella kortet på resan sist, jobbig gräns på 5000 per dag som jag inte visste om.
Till er som använder Northmill som “andra bank”, är ni inte besvärade över att ni inte direkt kan föra över pengarna till annan bank om ni skulle vilja? Vad jag förstår kan man inte göra överföringar till annan bank, endast från personkontot på Northmill till sparkontot på Northmill (?) Kan ha missförstått deras FAQ…
Säg att jag skulle välja Northmill som “andra bank” för mindre sparande. Jag tänker då på situationer som:
Jag vill göra en dyr resa, och snylta lite på mina sparade pengar till detta. Dyra poster som flyg, hotell mm vill jag dock helst betala med min “vanliga” bank. Vad jag förstår går inte det? Jag blir tvungen att betala de posterna från Northmillkontot?
Jag har schabblat mig och bränt för mkt pengar en månad, och vill därför snylta från mitt sparkonto eller personkonto hos Northmill över till mitt “vanliga” konto ifrån vilka e-fakturor/autogiro för löpande kostnader betalas. Vad jag förstår går inte det? Jag blir tvungen att istället betala fakturorna osv ifrån Northmillkontot?
Från rörligt sparkonto på Northmill kan du ta ut pengar när du vill på bankdagar. Dvs inte lördag och söndag. Jag har haft Northmill rörligt sparkonto länge och det går utmärkt att ta ut och sätta in pengarna på din huvudbank.
Det är om du har ett kort på Northmill som du först måste föra över pengarna till ditt sparkonto på Northmill för att kunna ta ut.
Om jag förstår saken rätt så får du först föra över pengarna från personkontot på Northmill till sparkontot på Northmill, och sedan från sparkontot på Northmill till konto på annan bank.
Jag hade samma fråga tidigare och fick det svaret här nämligen:
Det är ett betalkort, dvs du har pengarna där innan du kan handla.
Sedan kan du koppla kredit till dit konto och då kostar det. Men så länge du använder det som rent betalkort slipper du tex det så vanliga valitapåslaget och uttagsavgifter
Fick du det här att fungera? Jag använder SEB för betalning (autogiro och manuellt), e-faktura, bankid (viktigt), fondsparande och Eurokonto (som stödjer SEPA för min spanska lägenhet). Korten (jag har ett kreditkort också som man fick “utan extra kostnad”) använder jag ALDRIG. Min fru betalar lika mycket. Skulle absolut vara värt att göra det om det går.
Jag använder SEB för betalning (autogiro och manuellt), e-faktura, bankid, tjänstepension fondsparande, har inte provat Eurokonto (som stödjer SEPA) men tror inte de tar extra för det.
För det drar SEB 180kr per år i slutet av feb i år 2024.
Sedan har jag gratis kreditkort Gekåskortet där jag får 1%cashback på allt jag handlar om jag betalar hela fakturan i slutet av månaden. Cashbacken får jag i form av värdecheckar som jag nyttjar en gång om året när vi ändå är i Ullared. I år blir det runt 3000kr för jag har handlat mycket byggmaterial.
Sedan har jag Revolut gratis debit kort som jag laddar via gekåskortet och där kan jag växla 10.000 kr till euro avgiftsfritt per månad att nyttja när vi är utomlands.